Tips på design skolor?

Hobby & Fritid - Formgivning

2010-02-04 09:59

Tips på design skolor?

Hej! Jag ska börja plugga till hösten och vill läsa design som så många andra. Har hittat en utbildning jag ska söka men detta är en jungel har jag märkt så lite tips skulle vara till stor hjälp!
Är intresseard av lära mig: CAD, produktutveckling, funktionell design och en massa annat. Bra om utbildningen är i sverige och inte kostar en förmögenhet. Tacksam för alla förslag!
fred/ Marcus

mathematics!
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Daterat:
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Moderator
2010-02-04 14:59
Det jag har kommit fram till är att jag antagligen kommer satsa på KY.

Dock har jag svängt om lite till webutvecklig.. Men innan var jag inne på originalarutbildningen på Jensens. Dock kanske inget du är intresserad av.

Kanske inte tillfört så mycket. Men det gjorde iaf din tråd röd.. ;)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
Supporter
2010-02-04 15:07
Är också inne på att börja gå nån kurs för grafisk design.. slänger in kommentar som bokmärke*
2010-02-04 21:14
majkone: ditt första val är Umeå. En av världens bästa skolor inom industridesign, och du är garanterad ett toppjobb efter examen. Inte oväntat dock är det inte helt lätt att komma in.

Sen har du Konstfack i sthlm, Lund, m fl tex Jönköping och Sundsvall. Ett annat alternativ är att gå nån Teknisk design/designingenjör som finns lite överallt - Skövde är nog den äldsta/främsta, samt KTH och Chalmers - och sen läsa en Master på det utomlands i tex England eller Holland.

Du kan även gå FIDU för att försöka komma in på Umeå/Konstfack.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
2010-02-04 21:15
370HSSV P22 :
Inte direkt webben jag vill rikta in mig på vill jobba mera på det analoga planet. Du borde söka till www.hyperisland.se har en kompis som går där och är helnöjd med sin utbildning. Ska kolla den på jensen. Och som sagt alla tips är välkommna!

Optimistisk P20: Någon idé vart du tänkt söka?
mathematics!
Supporter
2010-02-04 22:42
majkone P22
Tyvärr inte.. Är så upptagen med att fixa mig ett jobb nu att jag bara lekt med tanken.. Men tänker hålla koll här om det dyker upp nånting lovande.
2010-02-05 00:27
Management : STORT TACK för tipsen! Guld värt nu har jag den hel del å söka!
mathematics!
2010-02-05 10:55
Min kompis har läst civilingenjör med inriktning på produktutveckling(KTH) och det innefattar de områden du skriver om, så om du vill läsa en lång och teknisk linje så kanske det är något.
Forumssignatur...<br>
2010-02-09 13:21
Gå inte på Mittuniversitetets Grafisk Design & Kommunikations-program isåfall. (Sundsvall)
www.tobar.se
2010-02-09 15:08
deguapo:
Gå inte på Mittuniversitetets Grafisk Design & Kommunikations-program isåfall. (Sundsvall)

Varför inte? känner du någon som gått där eller så. vill ju såklart gå en bra utbildning!
Någon som vet nått om standarden på : produktutveckling med inriktning möbeldesign , i nässjö ( jönköpings univeristet).
mathematics!
2010-02-09 18:51
1. Försök hitta exjobb från de olika skolorna och jämför resultaten, de flesta brukar lägga upp på utbildningens hemsida. Sök till de du tycker lever upp till dina ambitioner.

2. Inse tidigt att du tävlar inte bara mot de andra i din klass, utan mot hela världen. Spana in sidor som www.yankodesign.com och www.carbodydesign.com och inse att 99% av allt du ser där är studentarbeten, och att du kommer tävla med de om jobb i framtiden. Fråga dig själv om de exjobben du såg tidigare kommer upp i samma i nivå.

3. Svaret på den frågan är nej. Nu är det upp till dig att nå upp dit själv om du vill lyckas. Gå in på forum som www.productdesignforums.com och www.core77.com där du har studenter och proffs som kan kritisera dig och ge råd. Förlita dig inte på att du ska få dessa kunskaper genom dina professorer - oavsett skola!

4. Jobba hårdast av alla och tänk alltid på att det du gör ska hamna i din portfolio. Ingen bryr sig om betygen vid anställning - alltid portfolio. Har du tur så har du nån i din klass som har samma drivkraft så ni kan hjälpa varandra att utvecklas.

-

Nu förutsatte jag att det är industridesign som du vill läsa och inte grafisk.
Har en polare som läser ID på MittU och han ligger på en respektabel världsnivå för en andra års student (men då har jag mentorat hans ass med råd som ovan och han har sommarpraktiserat hos en galet grym visualiseringssnubbe ). Allt handlar om hur driven du är, och vilken grupp du hamnar i. Mindre vilken skola.

Lycka till!
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.