[PC] StarCraft II - Turnerings och diskussionstråd - E-Sports

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Alright then, vilka är era favoritspelare atm just nu i StarCraft II?

På rena skills och även underhållning:

1. Check Prime

men sen är ju såklart Liquid TLO riktigt nice att se. Huk som vann MLG är inte heller dum.
Många som har imponerat på mig. Morrow, WhiteRa, HuK, DeMusliM, TLO för att nämna några. Har inte hittat någon korean jag fastnat för - möjligen ogsCool - utan de spelare bara jävligt aggressivt, nästan hela högen av dem, och det i sig är kul att titta på.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
WhiteRa är så sjukt skön.. älskar hur han kommer in hyfsat anonym och slår skiten ur både Idra och TLO. xD

Idra kan ju vara den mest öevrskattade spelaren vad jag har sett this far.
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Nja han är duktigt, Idra. Men han är också jävligt osportslig.
Menade såklart Masq, inte WhiteRa, men WhiteRa är bra han med.. xD

Silver är också nice, bara sett några matcher med honom, men han är duktig som fan
länka lite fler favoritmatcher nu, jag orkar inte googla runt! :)
tut!
Moderator

2010-09-02 10:34
länka lite fler favoritmatcher nu, jag orkar inte googla runt! :)
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå

Ja fan, hela jävla ogsklanen är ju löjligt bra. Gillar koreanernas extrema one base micro spel där ett par få units gör mer skada än en hel fucking arme. Mkt underhållande, :)
Riktigt dryg jävel den där idra.

Mothership Rush
GAIA

den videon är s JÄÄÄVLA ÖVERFET HAHAHAHAHA
tut!
Är det ngt folk här som vill lira? Mina polare är för dåliga helt enkelt, därmed inte sagt att jag är fett bra, bara att polarna är nybörjare, :S

Mitt nick + charcode står i tråden, bara holla om ngn är sugen på ett game eller två.

(Jag har redan folk från whoa tillagda men de vill aldrig spela, haha)..

//Peace
sorry GAIA, lirade en intensiv 1on1 igår när du skrev och glömde helt av att svara efter.. =/ snart helg igen! då blir det nattlir!
Battlerappare

2010-09-07 16:27
Hahaha mothership rushen var fan nått av de bästa jag sett!

Ni är ju aldrig inne :/
"Skaffa dig ett kroppsarbete så du slipper grubbla på religion, gud, meningen med livet och sån där jävla skit"
testie

Haha, försök inte! :P

Har varit inne många gånger, sen kommer du in och går ut igen. Men njae, har bara tid på helgerna och nån enstaka kväll som det ser ut nu dessvärre. Lira på söndag kanske?
http://www.filefront.com/17281381/Steppes of War LOSS Proxy Terran.rar

Ny replay!

Åkte på en billig proxy/bunker rush för att sen gå över till ett base race (lycka till mot terran som kan flyga iväg med sina byggnader, haha) till att gå till voids. Lyckades nästan! Hade jag istället för att gå på hans natural och sen hans main gått på min gamla bas, då hade han inte kunnat fixa så många vikings i tid. Dumt misstag som kostade mig segern, :(
http://www.filefront.com/17281494/Scrap Station PvZ WIN 02.rar

En liten PvZ match jag nyss spelade. Motståndaren gillade mutas väldigt mkt kan vi konstatera. Ganska enkel vinst.
Ännu en replay med högt underhållningsvärde i den. PvP på Lost Temple där alla möjliga strategier prövas. Fult att han försökte lura mig med att säga "Ohh, I'm sooo behind", då är man dum om man går på den lätta. 20 min lång är replayen.

http://www.filefront.com/17281581/Lost Temple WIN PvP.rar
Lir idag? Har typ slutat med sc2 men hade varit kul med 1v1 :)
"Skaffa dig ett kroppsarbete så du slipper grubbla på religion, gud, meningen med livet och sån där jävla skit"
Va? Har du slutat med SC2? Haha, det har ju precis kommit ut, scenen har ju inte ens börjat knappt. Om 5 - 6 år så förstår jag att du kanske tröttnat men nu? :)

Ska lira en hel del idag, bara holla.
LoL är roligare :)
Fräckt! En polare till brorsan (har spelat mot honom i SC1, hrrm, blivit ägd av honom, hrrm) vann Gold Cup.

http://www.sc2sverige.se/nyheter/intervju-med-demo-gold-cup-vinnaren

Liten turnering.. men hyfsat bra ändå med de bästa i Sverige. Måste ju propsa lite, hehe..

Replays från finalen: http://www.sc2sverige.se/replays
Ja kanske *host* undantaget giganter som Morrow och MadFrog mfl då men det säger ju sig självt, hehe..
Snabb fråga.

Är extremt grön på liret men nöter på för att lära mig. En sak jag inte förstår är hur poäng och rankingsystemet funkar. Kan vinna 5-6 raka matcher och skrapa 2-4 poäng på varje för att sen torska en match och bli av med samtliga poäng på den förlusten. Känns segt. Lirar Zerg och vinner i snitt ganska exakt varannan match jag spelar sett över ca 50 stycken.
It´s all about Don W Miami!
Miami P30

beror på hur dina motståndare är rankade, och hur din bonus pool ser ut.

Jag kan dra in 40+ poäng för en vinst när jag spöar någon som är favoured, samt får full bonus. =)

Simba: Lirar i noobdivisionen med en bonuspool på ca 700 just nu. Hur utfaller bonuspoängen?

Känns lökigt knepigt att grina upp poäng för att sen torska allt på en fight, även om det säkert är mitt eget fel. :-)
Hmm.. Jag måste nog förklara lite snabbt hur det fungerar (vilket INTE är det lättaste att förstå). Det var inte länge sedan jag själv lärde mig hur det fungerar.

Du har två olika mått att förhålla dig till.

Den ena är DR (Displayed Rating) och den andra är MMR (Matchmaking Rating) och den är DOLD!

DR är helt enkelt kort och gott bara en summerad total i poäng i förhållande till en fix division du spelar i. Låt säga att systemet tycker att du hör hemma i gold league. När du väl spelar i gold league så ger din totala poängskörd dig en score som kan mätas mot de andra i samma division. Detta är egentligen ganska orelevant för att:

Låt säga att en högrankad spelare i förhållande till MMR vinner 10 matcher mot lågrankade spelare och sedan förlorar 3 matcher samma. Summa summarum så får inte spelaren speciellt många poäng (kanske ev minus totalt sett) och ligger där han ligger i sin liga. Låt säga att en mediumrankad spelare förlorar 10 matcher mot högrankade spelare och sedan vinner 3 matcher mot samma. Han kommer att gå upp långt i sin division poängmässigt. Det är bara en "displayed" ranking på poäng där bonuspoäng och annat spelar in och bara spelar roll lokalt sett i din liga.

MMR däremot. Det är en dold ranking som mäter hur bra du är förhållande till dina motståndare och deras MMR. Det är mycket, mycket möjligt att MMR och DR inte helt stämmer överens.

Ergo, du kan praktiskt taget ligga i en låg liga, möta bra spelare och tycka att det är konstigt och inte röra dig uppåt öht. Detta på grund av att din MMR är högre rankad än din DR. Därför matchas du mot spelare i högre divisioner. Detta gör också att du kan bli upphöjd eller nedsänkt i divisionerna HELT OAVSETT var du ligger i din liga. Det är MMR som avgör var du passar, inte DR. Med andra ord kan du ligga i botten av brons, spela 3 matcher, förlora 1 av dem och plötsligt bli förflyttad till en högre liga. Allt beroende på vilka dina motståndare var och hur deras MMR ser ut. Om du ligger som nummer 1 i din liga och aldrig avancerar vidare så är det bara att titta på dina motståndare. Är samtliga från samma division så hör du nog hemma där, :)

DR, dvs din visade ranking i din liga säger en del men långt ifrån allt som ni kanske nu förstår. Promotions och denotions sker oavsett var du ligger i din liga kort och gott. Så länge du spelar riktigt bra starcraft så kommer du i slutändan att hamna i en högre liga. Inom 100 matcher.

Sedan finns det begrepp till att tänka på, SIGMA, som helt enkelt är en faktor. Denna faktor används tillsammans med MMR för att bestämma var du platsar och/eller om du ska upp eller ner. Denna faktor har ett värde som på sätt och vis ska ta hänsyn till fluktuationer och att personer går upp och ner i sina skills på daglig basis beroende på många olika orsaker. Du kan faktiskt förlora en match och ändå bli promoted efteråt på grund av att SIGMA tillsammans med MMR genom ett längre utval av matcher har stabiliserat sig (dvs, det var förväntat att du skulle förlora just den matchen) och denna stabilisering anser nu att du platsar i en högre liga (alla ligor har vissa krav för att du ska platsa och det är MMR + SIGMA som ger dig ett värde som kan passa in en viss liga).

Bonuspoolen är bara en jämkning för att kontrollera positionerna i ligorna och är egentligen exakt lika för alla. Oavsett om du spelar eller inte. Spelet försöker nämligen få dig att ligga 50/50 oavsett hur bra du än är. Vinner du 5 raka så kan du räkna med tuffare motstånd i de nästa matcherna. Enda undantaget är de fåtal spelare i toppen av diamond där de kan ha en fördelning på så mkt som 70/30 eller mer. Gräddan kallar vi dem, hehe..

Så summa summarum:

Utgå INTE ifrån din position i din liga huruvida du kommer att gå upp eller ned. Utgå från hur bra du spelar i förhållande till alla andra och detta mäts genom en annan ranking som är dold, MMR. Spelar du bra mot bra motstånd och vinner så kommer du gå upp, det är bara en fråga om tid (inte speciellt lång tid som tur är).

Personligen har jag spelat waaay för få 1v1 games rankat och fulat mig med 2v2, 3v3 och 4v4 samt mkt custom och liknande. Ligger i toppen av en silverliga men VET att jag är så mkt bättre än de flesta andra där. Får helt enkelt börja spela massa matcher och kötta på och klättra lite, inte nån enstaka match i veckan, :)
Gaia knyter ihop säcken! :-)

Stort tack för en exemplarisk förklaring och för att du tog dig tid!

Avdelning: 400 högskolepoäng pedagogik, haha!

Nu, nötning!
Personligen har jag spelat waaay för få 1v1 games rankat och fulat mig med 2v2, 3v3 och 4v4 samt mkt custom och liknande.

ljug! du spelar aldrig custom! :P
Jo custom, men inte UMS, dvs custom som att spela med/mot dig utanför ranking, :)

Det är alla de där turret defense blah blah jag inte pallar, orka springa runt i en kub och fåna sig, haha..

Ska posta två stycken insane videos som visar hur djupt StarCraft II verkligen sträcker sig. Kombinera alla faktorer i alla led och du får en miljard varianter. Schack, gå och göm dig.

Raven Mania!

Queen and Spine Crawler Mania!

Så jävla fett är detta spel att det inte finns ord för det, haha, undrar vad man ser nästa vecka liksom, nästa månad, nästa år? :D

//Paz
Moderator

2010-09-19 15:56
Haha den ravenmatchen var ju hur jävla fet som helst! Länka gärna fler såna feta matcher här.

Fniss!
Dog alla i den här tråden eller? Ultras har blivit söndernerfade nu, så man måste köra muta till Blords för att vinna! :P
Moderator

2010-09-29 19:53
Kan ju bidra med en FFA mellan en massa liquidspelare som jag såg idag.

Moderator

2010-09-29 19:54
Ja de andra två delarna hittar ni ju om ni klickar upp matchen till en annan tabb.
såg den där FFAn tidigare ... väldigt underhållande
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Moderator

2010-09-29 21:50
Verkligen. Speciellt om man sitter och läser chatten under tiden.
Byter lite mellan de olika raserna just nu, testar mig lite fram, kör med Terran just nu. Det är enklare att spela bra med Terran än Protoss har jag märkt. Mkt fler valmöjligheter early game.
GAIA P28

Terran är ju EZ-mode.. Testa spela Zerg i gold+ :P
Moderator

2010-09-30 10:45
Ni som spelar T borde testa day9s uppdrag för nästa funday monday. Inga marines, inga maradeurs, inga tanks. Allt annat får ni bygga, men inte de enheterna.
I senaste funday monday skulle P göra carrier rush. Bygga carriers innan nexus.
Såhär tokigt blev det:
Simba

Haha, vafan, sådär spelar iaf jag INTE Terran.. ^^

Tänk snarare banshees, reapers och ravens. Kräver aningen mer APM där då du måste mikra dina units hard core.

Marines, Marauders och Medivacs (The Terran Bio Ball eller MMM) är en sugig strategi som de flesta klarar av att bemöta utan några problem. Protoss har Colossi och High Templars. Zerg har Infestors och Banelings.

Eller varför inte Vikings harass, overlordhunts osv? Eller Hellions harass into Thors mot Mutas? Finns massa andra strategier än just MMM för att säga det så.
FFA'n var för övrigt riktigt fet, tror att det kommer att bli det nya stora fenomenet inom Pro Gaming framöver.
Zerg har Infestors och Banelings.

Lulz! Visst, Jag har ägt M&M&M med banes, men enbart när jag använt dom som landmines, Fungal growth är helt värdelös om dom har vacs med öht. Skulle nog vilka påstå att det ENDA hardcounter till en M&M&M är Blords, skönt eftersom det är tier 3.5. xD
Näst bästa är väl en vanlig standardarme och få ultralisker att soaka så mycket som möjligt.
'

Finns massa andra strategier än just MMM för att säga det så.

Jo, men det är störande att Terran är den ras som kräver lägst APM och minst tanke, så kan dom ta sig till platinum med samma taktik involverande 3st tier 1, 1.5 och 2 units (eller ja, vacs räknas officiellt som tier 3, men det kan suga roev). ALLA jag mött som inte bunkerrushar kör MMM, och 90% av alla toss kör antigen voidrush eller canonrush.

Zerg vet jag inte, eftersom jag antagligen 1 av 3 som spelar Zerg i europa, mött zerg kanske 4 gånger av 200 games..
Simba

Nej nu svamlar du bannemej! :P

Jag lovar dig, kom med full supply MMM så ska jag visa dig vad ett par infestors och fungal growth + efterföljande banelings (när de är stunnade ett par sekunder) kommer att göra med den armen, :D

Inga problem what so ever, hehe..

Och att Terran kräver minst tanke och APM är bara bajsprat. Det beror heeelt på vem du möter och vilken taktik du använder. Javisst, spamma MMM och gå runt med en bioboll kräver inget särskilt men som sagt. Mot bra zerg eller protosspelare så kommer den strategin att misslyckas totalt. Ett par storms decimerar den bollen fullständigt. Försök att gå för en Raven build och handskas med den sen så får du se att det inte är någon dans på rosor. Du klickar sönder dig i frenesi för att hinna med alla spells och undvika feedback, sniping mm.

Angående zerg så möter jag dem rätt ofta faktiskt, inte lika ofta som protoss eller terran men inte lika sällan som du påstår. Av 10 matcher är kanske 5 protoss, 3 terran och 2 zerg.

Och en annan sak, går du på en bunker rush så får du skylla dig själv! :D

Ut med drones för att försvara, bygg ett par spine crawlers och sen banes.

Det borde ju för dig vara en sjukt stor fördel om du möter så många som kör MMM, då vet du ju exakt vad du ska göra för att stoppa det? WIN every single time! :D

MMM = skippa Hydras och Roaches totalt. Skit i Mutas och spamma Banelings plus Infestors. Senare Ultralisks och ev Brood Lords.

Grr..
GAIA P28

Du vet att Fungal inte stunnar va? :P enheterna blir bara snared, vilket innebär att samtliga marines/marauders/vacs är fullt kapabla att utföra sitt jobb under tiden. Kan tänka mig att det kan vara effektivt om du har med någon roach som får gå in först och tanka, annars blir det för stor förlust av banes för att vara värt det misstänker jag.
Föredrar landmines faktiskt, men då får man se till att personen inte har någon raven/observer med sig.

Det borde ju för dig vara en sjukt stor fördel om du möter så många som kör MMM, då vet du ju exakt vad du ska göra för att stoppa det? WIN every single time! :D

Ja absolut, speciellt om man upptäcker det i tid. Det är fortfarande helt överlägset för att vara en billig och låg tier setup.

Och självklart beror APM på vem man möter, men sätt en Zerg och en Terran mot exakt samma motstånd och kolla vem som får magsår efter matchen.. :P Terran kräver minst APM för att hålla "standard" var det jag menade..
Funday Monday Encore var jävligt rolig. Han dampar loss totalt :D