I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kommer män tillslut försvinna?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-08-28 21:00
Drar de sig tillbaka
och vill undvika strid med er och erbjuder er fred, ger Gud er inte rätt att gå till angrepp mot dem.

draaaar de sig tillbaka.....

någon ska rulla över på rygg och be om fred för att få leva....är det fredligt?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-08-28 21:39
Du tar bort ditt egna personliga ansvar gentemot dina medmänniskor genom att bland annat göra dem fel för att dom väljer att leva homosexuellt.

Det gör jag inte. Att jag tycker det är fel är inte samma sak som att behandla dem fel.

Jag förstår att du inte tror att man kan göra det. Antagligen eftersom du är rädd för att bli bestraffad av gud om du inte väljer att tro på exakt allting som står i koranen.

Njah, alla bevis pekar mot det, och jag har fått personliga bevis i min 'kontakt', som jag redan skrev. Det medföljer också med av gudsbegreppet. Gud är perfekt och gör det Han vill perfekt. Gud uppenbarade i Koranen att Han kommer att bevara Koranen så som den uppenbarades. Vilket Gud hittills gjort. Om det skall finnas en autentisk uppenbarelse som skall fungera som vägledning för hela mänskligheten fram till Domedagen så är det ju omöjligt att den vägledningen blir korrumperad.

Det finns inga bevis för att människor inte har ändrat i texten

Jo, alla de exemplar från de tidigare generationerna är samma som den som finns idag.

och det finns inte heller några bevis för att det var gud som pratade till människorna som skrev ner den.

Jo, det finns många saker som bevisar det. Ett av dem är de 'vetenskapliga' påståendena. Ett annat profetiorna. En tredje själva det lingvistiska upplägget. En fjärde historiska påståenden.

Upplevelsen av gud är också individuell

Att upplevelsen är individuell betyder inte att budskapet är ETT. Vi skapas trots våra olika egenskaper och personligheter med samma inre funktioner.

och skrifter som skrivs ner är texter som är skrivna från det samhället som dom levde i då.

Fast jag argumenterar att Guds skrift är tidlös. Den inre natur som beskrivs i Koranen känns lika aktuell som om den vore skriven idag.

Tror du verkligen att muhammed inte ville att utvecklingen skulle gå framåt efter hans död och att vi skulle lära oss nya sätt att visa kärlek och medmänsklighet till varandra? Om han nu verkligen var en vis så tror jag det var exakt det han ville.

I så fall skulle Gud ha uppenbarat det. Att visa medmänsklighet är fortfarande inte samma sak som att ta ståndpunkt emot vissa saker.

2013-08-28 21:40
Blweria
Dvs de som slåss. Dvs döda dem som går till attack. Men om de inte gör det, har vi inte rätt att skada dem. Easy...

2013-08-28 22:15
Att jag tycker det är fel är inte samma sak som att behandla dem fel.

Så du accepterar isåfall att människor kan tycka det är fel att vara muslim då? För jag antar att ditt förhållningssätt behöver gälla från båda hållen.

Njah, alla bevis pekar mot det, och jag har fått personliga bevis i min 'kontakt', som jag redan skrev. Det medföljer också med av gudsbegreppet. Gud är perfekt och gör det Han vill perfekt. Gud uppenbarade i Koranen att Han kommer att bevara Koranen så som den uppenbarades. Vilket Gud hittills gjort. Om det skall finnas en autentisk uppenbarelse som skall fungera som vägledning för hela mänskligheten fram till Domedagen så är det ju omöjligt att den vägledningen blir korrumperad.

Jag hör dig. Men eftersom väldigt många människor inte känner att Islam passar dem, så kan jag inte hålla med om att den fungerar för hela mänskligheten. Det är ingen slump att vi mördar varandra mindre i länder där man har religionsfrihet. Om människan är fri att få vara som hon vill, så har hon mindre behov av att trakassera och förtrycka andra.

Jo, alla de exemplar från de tidigare generationerna är samma som den som finns idag.

Det är inget konkret bevis. Ingen kan någonsin veta vad avsikterna människorna som skrev skriften hade.

Jo, det finns många saker som bevisar det. Ett av dem är de 'vetenskapliga' påståendena. Ett annat profetiorna. En tredje själva det lingvistiska upplägget. En fjärde historiska påståenden.

Det är fortfarande inget konkret bevis. Vi kan omöjligt veta vad som försiggick i dessa människors huvuden och kommer aldrig någonsin få veta det eftersom dom inte lever längre.

Att upplevelsen är individuell betyder inte att budskapet är ETT. Vi skapas trots våra olika egenskaper och personligheter med samma inre funktioner.

Skilj isåfall på ideer och på grundläggande behov hos människor. Vad vi alla har gemensamt är att vi vill ha kärlek, gemenskap, närhet, mat, kläder om det är kallt och tak över huvudet. Ideer är det när man tror sig veta vilket sätt som tex är det bästa sättet att uppleva kärlek är. Själva känslan av kärlek är densamma för alla människor oavsett hur dom väljer att uppleva den.

Fast jag argumenterar att Guds skrift är tidlös. Den inre natur som beskrivs i Koranen känns lika aktuell som om den vore skriven idag.

Jag förstår att DU känner så. Fast för vissa människor så är den inte alls aktuell för den här tiden, med tanke på att den förtrycker personer som väljer att uppleva gud och kärlek på ett annat sätt än det som står där. Aktuell för denna tiden hade den varit om den tillåtit människor hitta in till gud på sitt eget sätt, för det är så vårt samhälle ser ut idag.

I så fall skulle Gud ha uppenbarat det.

Gör han inte det då? Det finns massor av muslimer i världen som har börjat inse att koranen behöver tolkas om för denna tiden, även imamer. Hur skulle du behöva att gud uppenbarade sig och sa att homosexualitet var okej, för att du skulle tro på det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-28 22:37
Med offer menar jag att du fogar dig efter allt som står i koranen, trots att du egentligen inte tex har något emot homosexuella. För att göra ett exempel så hade man kunnat påstå att man hittat en sida av koranen som blivit utriven där det stod att missionären är en syndig ställning inom sex. Eftersom du nu är fundamentalistisk så hade du bara slutat med den ställningen med din fru, utan att egentligen ifrågasätta hurvidare det faktiskt varit skadligt för dig att ha sex i den ställningen i 10 år.

Du blir ett offer eftersom du lär dig att foga dig och lyda, du lär dig inte tänka självständigt helt enkelt. Därmed så blir du också väldigt lätt att styra och därmed så tar du inte ansvar för dina handlingar längre så länge dom är rätt enligt koranen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-28 22:46
Så du accepterar isåfall att människor kan tycka det är fel att vara muslim då? För jag antar att ditt förhållningssätt behöver gälla från båda hållen.

Ja, man kan ju inte tvinga människor gilla eller än mindre acceptera islam.

Jag hör dig. Men eftersom väldigt många människor inte känner att Islam passar dem, så kan jag inte hålla med om att den fungerar för hela mänskligheten.

Å andra sidan så vet sådana människor oftast ytterst lite om islam egentligen, samt har en motvilja att ens försöka.

Det är ingen slump att vi mördar varandra mindre i länder där man har religionsfrihet. Om människan är fri att få vara som hon vill, så har hon mindre behov av att trakassera och förtrycka andra.

Det kommer alltid finnas korrupta själar som kommer försöka ta över med våld och förtryck. Mindre länder där det inte finns religionsfrihet har ofta många sociala och politiska faktorer över sig som skadar landets tillstånd, det är oftast inte ett religiöst problem, även om folket kan vara religiösa.

Det är inget konkret bevis. Ingen kan någonsin veta vad avsikterna människorna som skrev skriften hade.
¨Det är ett konkret bevis för att det är samma Korantext, dvs att den inte blivit ändrad, det var det du först frågade om och det som jag svarade på.

Det är fortfarande inget konkret bevis. Vi kan omöjligt veta vad som försiggick i dessa människors huvuden och kommer aldrig någonsin få veta det eftersom dom inte lever längre.

Vad vi däremot vet är att människan omöjligtvis kunde känna till MÅNGA av de påståendena som finns i Koranen. För dem sa orden på den tiden en sak, och idag kan vi förstå dem mer explicit. Betydelsen är densamma, men idag kan vi se det magnifika i det.

Vad vi alla har gemensamt är att vi vill ha kärlek, gemenskap, närhet, mat, kläder om det är kallt och tak över huvudet. Ideer är det när man tror sig veta vilket sätt som tex är det bästa sättet att uppleva kärlek är. Själva känslan av kärlek är densamma för alla människor oavsett hur dom väljer att uppleva den.

Kanske. Vi kan ändå inte veta att det inte finns vissa yttre orsaker till vissa val som görs. Men Guds lag gäller alltid, för alla. Det är inga idéer, skilj då på människans tankar och reflektioner från Skaparens oundkomliga lagar.

Fast för vissa människor så är den inte alls aktuell för den här tiden, med tanke på att den förtrycker personer som väljer att uppleva gud och kärlek på ett annat sätt än det som står där. Aktuell för denna tiden hade den varit om den tillåtit människor hitta in till gud på sitt eget sätt, för det är så vårt samhälle ser ut idag.

Det fanns människor på den tiden som inte heller ville kännas vid den. In facto så har det under alla profeters tid funnits sådana människor. Och detta har aldrig ändrat på de lagar som Gud skapat med. Gud behöver inte ta hänsyn till människan, det är människan som behöver ta hänsyn till Gud.

Gör han inte det då? Det finns massor av muslimer i världen som har börjat inse att koranen behöver tolkas om för denna tiden, även imamer. Hur skulle du behöva att gud uppenbarade sig och sa att homosexualitet var okej, för att du skulle tro på det?

Det är omöjligt, eftersom Koranen är den sista uppenbarelsen fram till Domedagen. Det är Profeten Muhammed (saw) som stod för tolkningarna, och dessa fördes vidare av hans följeslagare. Det är dem som hade bäst förståelse på det. Så ingen i senare tider kan komma och göra helt nya tolkningar, eller ta bort vissa saker eller lägga till vissa saker. Det är också att indirekt säga att Gud gjorde fel. Och att Profeten (saw) inte förmedlade budskapet i sitt fullo. Vilket är omöjligt om det är den sista uppenbarelsen till Domedagen.

2013-08-28 22:52
Med offer menar jag att du fogar dig efter allt som står i koranen, trots att du egentligen inte tex har något emot homosexuella.

Jag gör det inte utan att förstå visheter bakom det som jag följer.

För att göra ett exempel så hade man kunnat påstå att man hittat en sida av koranen som blivit utriven där det stod att missionären är en syndig ställning inom sex. Eftersom du nu är fundamentalistisk så hade du bara slutat med den ställningen med din fru, utan att egentligen ifrågasätta hurvidare det faktiskt varit skadligt för dig att ha sex i den ställningen i 10 år.

Nu är detta ett uselt exempel utan egentlig relevans. Koranen är fullständig och bevarad som när den uppenbarades=P

Du blir ett offer eftersom du lär dig att foga dig och lyda, du lär dig inte tänka självständigt helt enkelt. Därmed så blir du också väldigt lätt att styra och därmed så tar du inte ansvar för dina handlingar längre så länge dom är rätt enligt koranen.

Detta påstående har jag besvarat flera gånger, till dig.

Jag håller med om det som står i Koranen, jag följer inte det blint. Jag underkastar mig frivilligt, det är ingen som styr eller kontrollerar mig. Jag granskar all information och kommer alltid fram till att islam är den som är mest trovärdig. Dessutom tar jag mer ansvar för mina handlingar just eftersom jag tror att det finns en konsekvens bakom inte bara handlingar, utan också avsikten bakom handlingar. Därför måste jag ta ansvar att rannsaka och korrigera mina avsikter. En ädel handling kan göras med fula motiv så att säga.

2013-08-28 23:37
Jag svarar inte så långt nu för som Blweria skrev så går vi runt i cirklar. Ibland är det bara bäst att komma fram till att man ser på saker annorlunda :)

Det är inga idéer, skilj då på människans tankar och reflektioner från Skaparens oundkomliga lagar.

Det blir ju en ide när man tror sig veta vad som är bäst för någon annan. Som jag skrivit förut så kan man bara utgå ifrån sig själv, vilket även dom som skrev ner koranen gjorde. Dom hade hittat en väg som passade dem, det behöver inte betyda att d passar alla, vilket faktiskt världen visar oss väldigt tydligt. Jag vet inte vad som är bäst för dig och jag utgår ifrån att du inte tycker det är så kul med människor som påstår sig veta vad som är bäst för dig i heller.

Gud behöver inte ta hänsyn till människan, det är människan som behöver ta hänsyn till Gud.

Jag skulle snarare vilja påstå att vi först och främst så behöver lära oss ta hänsyn till varandra. Människa till människa.

Det är omöjligt, eftersom Koranen är den sista uppenbarelsen fram till Domedagen. Det är Profeten Muhammed (saw) som stod för tolkningarna, och dessa fördes vidare av hans följeslagare. Det är dem som hade bäst förståelse på det. Så ingen i senare tider kan komma och göra helt nya tolkningar, eller ta bort vissa saker eller lägga till vissa saker. Det är också att indirekt säga att Gud gjorde fel. Och att Profeten (saw) inte förmedlade budskapet i sitt fullo. Vilket är omöjligt om det är den sista uppenbarelsen till Domedagen.

Om din gud eller profet inte kan ha fel, så måste du ställa väldigt höga krav på dig själv också. Jobbigt.

2013-08-29 07:02
Dvs de som slåss
underförstått att "dom som slåss" slåss för "fel" sak...?

som muslimser jag ju att du gärna ser det som vackert.
men jag ser ett hot till döden. inget annat.

-Mark Twain

2013-08-29 18:11
Sofia
Jag skulle snarare vilja påstå att vi först och främst så behöver lära oss ta hänsyn till varandra. Människa till människa.

Ja, jag håller med. Men det är samtidigt en helt annan poäng än vad jag gör. Poängen var att Gud har skapat och ’lagstiftat’ allting så som Han ville. Gud frågade och har inte en position att ens behöva fråga oss. Vi är Guds skapelser, vi är redan underkastade Guds lagar, inte tvärtom. Så oavsett hur många människor det än finns som försöker förneka det så ändrar det inget.

Om din gud eller profet inte kan ha fel, så måste du ställa väldigt höga krav på dig själv också. Jobbigt.

Det vore ett uselt och ohållbart gudsbegrepp om Gud gjorde misstag. Gud är den med fullkomliga egenskaper och attribut, perfekt kunskap, perfekt makt och inget undgår Skaparen. Således är Gud fullt kapabel att genom profeter förmedla budskapet till övriga människor precis på det rätta sättet så att alla kan förstå.

Hur detta har med mina krav på mig själv att göra förstår jag inte. Jag gör det jag kan, ibland bättre och ibland sämre. Att ha höga krav ser jag inget fel på, detta livet är en kort och flyktig tillvaro. Man kan lätt ta emot prövningar och hårt arbete och ändå ha sinnesro och optimism. Och jag, eller någon annan är inte perfekt. Att slå ner och klanka på mig själv är inget som jag håller på med heller om det är det du syftar på. Man försöker göra sitt bästa utan att ta på för mycket, man rannsakar sig själv, försöker förbättra på sig själv och det är allt för det bättre. Inte jobbigt.

2013-08-29 18:12
underförstått att "dom som slåss" slåss för "fel" sak...?

Nej, förstått som att 'slåss emot muslimerna'.

som muslimser jag ju att du gärna ser det som vackert.
men jag ser ett hot till döden. inget annat.
Det är för att du som vanligt överdriver. Din oro är inbillad och helt onödig.

2013-08-29 18:45
nej, något är underförstått. du har en helt klar "bild" (läs; tolkning av någon, du klarar inte flytande arabiska än va?)

jag har en glimt som bara liknar ett dödshot. ETT DÖDSHOT mannen....

-Mark Twain

2013-08-29 18:57
Men det är samtidigt en helt annan poäng än vad jag gör. Poängen var att Gud har skapat och ’lagstiftat’ allting så som Han ville. Gud frågade och har inte en position att ens behöva fråga oss. Vi är Guds skapelser, vi är redan underkastade Guds lagar, inte tvärtom. Så oavsett hur många människor det än finns som försöker förneka det så ändrar det inget.

Japp. Jag har förstått att det är så du uppfattar gud.

Det vore ett uselt och ohållbart gudsbegrepp om Gud gjorde misstag. Gud är den med fullkomliga egenskaper och attribut, perfekt kunskap, perfekt makt och inget undgår Skaparen. Således är Gud fullt kapabel att genom profeter förmedla budskapet till övriga människor precis på det rätta sättet så att alla kan förstå.

Hur detta har med mina krav på mig själv att göra förstår jag inte. Jag gör det jag kan, ibland bättre och ibland sämre. Att ha höga krav ser jag inget fel på, detta livet är en kort och flyktig tillvaro. Man kan lätt ta emot prövningar och hårt arbete och ändå ha sinnesro och optimism. Och jag, eller någon annan är inte perfekt. Att slå ner och klanka på mig själv är inget som jag håller på med heller om det är det du syftar på. Man försöker göra sitt bästa utan att ta på för mycket, man rannsakar sig själv, försöker förbättra på sig själv och det är allt för det bättre. Inte jobbigt.

Jag syftade mer på att om din gud eller profet skulle ha fel så skulle det innebära att du också har haft fel. Det att du påstår att koranen och muhammed omöjligen kan ha fel blir då något väldigt personligt och känsligt för dig. Att påstå att koranen har haft fel blir som ett angrepp på dig som person.

2013-08-29 19:56
nej, något är underförstått. du har en helt klar "bild" (läs; tolkning av någon, du klarar inte flytande arabiska än va?)

Att jag inte klarar av arabiska ännu spelar ingen roll i denna fråga. Det finns förklaringar på alla verser. Förklaringar kan göras och förstås utan att man förstår arabiska.

jag har en glimt som bara liknar ett dödshot. ETT DÖDSHOT mannen....

Och jag försäkrar dig att du inte behöver känna det hotet över dig. OM det skulle vara så, så skulle det inte finnas kvar människor som är icke-muslimer i de länder som blev en del av det islamiska kalifatet. I så fall skulle de utrotats. Men så är det ju inte, nej.

2013-08-29 19:57
Det att du påstår att koranen och muhammed omöjligen kan ha fel blir då något väldigt personligt och känsligt för dig. Att påstå att koranen har haft fel blir som ett angrepp på dig som person.

Nej, jag tar det inte personligt. Jag försöker bara lägga fram att man inte har hittat några fel i den, inga motsägelser (till skillnad från andra 'heliga' skrifter), inga osammanhängande gudsbegrepp osv.

2013-08-29 20:24
Och jag försäkrar dig att du inte behöver känna det hotet över dig.

Jag tar tillbaka det uttalandet faktiskt. Tänkte inte när jag skrev inlägget att det finns ju sekter som har extremare åsikter. Dock utgör dem en väldigt liten minoritet av det muslimska samfundet och är förkastade av alla stora lärda, inte minst från Saudiarabien.

2013-08-29 20:50
All right Digge. Jag håller inte med dig, men jag respekterar och förstår att din tro är viktig för dig. Tack för pratstunden!

2013-08-30 07:30
Det finns förklaringar på alla verser = någon som gjort jobbet åt dig = någons t o l k n i n g.

jag känner inget hot själv. men en jävla massa copter gjorde det en gång i tiden...nu också, tror jag.
samt en jävla massa folkgrupper runt hela södra medelhavet och mellanöstern. krigisk liten religion det där.

-Mark Twain

2013-08-30 12:24
Det finns förklaringar på alla verser = någon som gjort jobbet åt dig = någons t o l k n i n g.

P r o f e t e n M u h a m m e d s t o l k n i n g (saw) =P Dvs den som förmedlade religionen.

jag känner inget hot själv. men en jävla massa copter gjorde det en gång i tiden...nu också, tror jag.
samt en jävla massa folkgrupper runt hela södra medelhavet och mellanöstern. krigisk liten religion det där.

Fortfarande, OM det hade vart så att tolkningen var att alla icke-muslimer skulle dödas så skulle det inte ha funnits några oroliga copter kvar. Sen att det funnits/finns ignoranta och våldsamma ledare/grupperingar är en annan sak. Men fortfarande så är den religiösa tolkningen så som jag beskrev.
Poet

2013-08-30 15:37
Diggeri: Är ditt tolkningsförträde representativt för alla muslimer?
At the gates of Eternity...

2013-08-30 17:23
P r o f e t e n M u h a m m e d s t o l k n i n g = arabisk text i versform.

du talar inte arabiska så du har fått lita på någons tolkning eller någras tolkningar. mmmmyeeees?

men vänta lite...muhammed tolkade väl inget? det är väl ord/verser direkt från gubben utan kön men med alla svar och kunskap och allt sånt där...?
missförstår jag nu? eller menade du att muhammed var den första i denna gigantiska "visklek"*

* i detta sammanhang menar jag att en tolkning efter en tolkning osv endast kan liknas med viskleken då det roliga (för femåringar) är att iordet man börjar med att viska blir ett HELT annat när det kommit gruppen runt.

-Mark Twain

2013-08-30 17:27
OM det hade vart så att tolkningen var att alla icke-muslimer skulle dödas så skulle det inte ha funnits några oroliga copter kvar

tänk "OOOOOOOOOOOH" like a veeeery scared person....

du menar att gud skulle ha sett till att alla copter hade mördats?
om så, hur bra kan gud medverka till folks död? eller är det en grå massa som hjärntvättat förljer orderna som står "tolkade" av muhammed i hans lilla oh, så fucking heliga bokjävel?

vad är en dödsynd enligt koranen?
jag vill utföra ett vetenskaplikt experiment. upplys mig!

-Mark Twain

2013-08-30 23:11
Är ditt tolkningsförträde representativt för alla muslimer?

Det är inte min egen tolkning. Det är Profeten Muhammeds (saw) förklaringar och den historiska kontexten som gör det tydligt. Och verserna är egentligen tydliga på vad som menas. Dem som tolkar det som något annat lämnar ut faktorer som Profetens ord (saw) och kontext. De söker efter något som de redan bestämt sig för, även om det är muslimer eller icke-muslimer. Så nej, det finns, som jag redan skrev, muslimer har andra tolkningar. Men deras bevis är selektiva och det finns många bevis som motbevisar deras tolkning.

2013-08-30 23:14
P r o f e t e n M u h a m m e d s t o l k n i n g = arabisk text i versform.

du talar inte arabiska så du har fått lita på någons tolkning eller någras tolkningar. mmmmyeeees?

men vänta lite...muhammed tolkade väl inget? det är väl ord/verser direkt från gubben utan kön men med alla svar och kunskap och allt sånt där...?

Jag sa inte att Muhammed (saw) tolkade något. Jag sa att han förklarade. Förklarade den rätta tolkningen av uppenbarelsen. Dessa tolkningar finns bevarade. Hans följeslagare kunde dem i hjärtat, dem var där och lärde sig från källan. Och dessa tecknades ner under de första generationerna, så nej, det är ingen viskningslek.

2013-08-30 23:18
tänk "OOOOOOOOOOOH" like a veeeery scared person....

du menar att gud skulle ha sett till att alla copter hade mördats?

Jag menar att om verserna hade vart generella, dvs betytt att alla icke-muslimer skulle dödas, så skulle det inte finnas några copter, kristna, judar osv överhuvudtaget i de islamiska staterna. Men dem har levt sida vid sida i alla generationer. Om verserna skulle betytt att alla icke-muslimer skall dödas så hade det vart konstant krig och slakt. Men det är det inte. Tänk själv någon gång.

2013-08-30 23:18
vad är en dödsynd enligt koranen?

Vet inte
Poet

2013-09-01 10:03
Diggeri: Så alla muslimer tolkar inte koranen likadant?

2013-09-01 10:51
var inte egypten ett land med typ 100% copter innan muslimerna kom?

hur stor del av landet är copter idag?

-Mark Twain

2013-09-01 10:53
sunni och shia är bara två av alla olika "tolkningar" vem vet bäst?
var det den ena eller andra sonen...?
var det vingar eller hellikopterblad som fick hästen att flyga?
eller kanske bara en tripp?

en tolkning är en tolkning...och redan vid första ordet så börjar skillnaden från originalet.

-Mark Twain

2013-09-01 11:18
"You, who frighten people with hell, have brought them hell on earth"

Jävligt cool kvinna måste jag säga.

2013-09-01 20:13
Så alla muslimer tolkar inte koranen likadant?

Självklart tolkas den olika av olika. Men det betyder inte att den originella tolkningen finns kvar. De som tolkar på ett annan sätt än Profeten (saw) och hans efterföljare, som tog emot förklaringen som förstahandsinformation. Det är dem som hade den bästa förståelsen av islam. Och allt av vikt förklarades. Det behövs inge tillägg eller nya tolkningar. Så dem som senare började göra egna tolkningar, har hamnar i villfarelse.

2013-09-01 22:02
sunni och shia är bara två av alla olika "tolkningar" vem vet bäst?

Som sagt, de ursprungliga tolkningarna finns kvar. Vad man måste göra är att jämföra vad en person påstår om och vilka slutsatser en person gör om islam med bevisen. Ett tydligt exempel är att många shia har Ali, Hussein, Fatima (medlemmar ur Profetens (saw) familj) som medlare mellan Gud. Dvs de ber till dessa döda personer. Detta går direkt emot islams kärna, att Gud inte behöver några medlare. Gud känner till vårt inre och är inte i behov av medlare.

en tolkning är en tolkning...och redan vid första ordet så börjar skillnaden från originalet.

Ja, om man avviker från originalet så blir det ju skillnader. Och det är kännetecknet av en villfaren grupp.

2013-09-01 22:03
Jävligt cool kvinna måste jag säga.

MEMRI är en israelisk basad nyhetskanal som använder sin maskin till att elda upp situationen genom att selektivt välja vad och hur dem sänder saker. Tänk FOX News.

2013-09-01 22:53
Det säger inte mig så mycket. Det ligger ju en hel del sanning i det hon säger. Människor skapar helvetet på jorden när dom skrämmer människor med helvetet efter livet.

2013-09-02 06:27
I så fall har du inte förstått vad helvetet innebär. Det smärta, ångest, tortyr, lidande, förtryck osv som finns i detta liv är inte ens ett fragment av helvetets plågor.

Dessutom är det inte något människor skrämmer med. Det är Skaparen som uppenbarat information om konsekvenserna från detta liv. Ett land som Saudi implementerar shari'a och baserar sina regler utifrån uppenbarelsen. Att det finns vissa människor som svårt med det för deras nafs (ty ego) vill gå emot det, så är det i så fall dem själva som skapar 'helvete' för sig själva, eftersom de går emot uppenbarelsen.

2013-09-02 07:35
Detta går direkt emot islams kärna, att Gud inte behöver några medlare

hahaha...roligt.

-Mark Twain
Poet

2013-09-02 09:15
Självklart tolkas den olika av olika. Men det betyder inte att den originella tolkningen finns kvar. De som tolkar på ett annan sätt än Profeten (saw) och hans efterföljare, som tog emot förklaringen som förstahandsinformation. Det är dem som hade den bästa förståelsen av islam. Och allt av vikt förklarades. Det behövs inge tillägg eller nya tolkningar. Så dem som senare började göra egna tolkningar, har hamnar i villfarelse.

Men det är fritt fram för dig, som inte ens kan läsa koranen, att tolka det som du vill?

2013-09-02 16:20
hahaha...roligt.

På vilket sätt? Vad är det som är roligt?

2013-09-02 16:22
Men det är fritt fram för dig, som inte ens kan läsa koranen, att tolka det som du vill?

Nej asså jag tolkar inte utifrån mig själv. Jag kollar upp vad Profeten (saw) och hans följeslagare har sagt om verserna. Allting finns översatt och förklarat, man måste inte kunna arabiska för det.

2013-09-02 16:50
det är roligt för att om det inte behövs....så känns ju hela flygresan med häst upp i "himlen" väldigt onödig.
muhammed blir helt plötsligt onödig eftersom
Gud inte behöver några medlare

get it!?

skratta med mig åt dig nu :)

-Mark Twain
Poet

2013-09-02 17:33
Nej asså jag tolkar inte utifrån mig själv. Jag kollar upp vad Profeten (saw) och hans följeslagare har sagt om verserna. Allting finns översatt och förklarat, man måste inte kunna arabiska för det.

Det är ju exakt det du gör. Gör dina egna personliga tolkningar. Står en sak i koranen men du tolkar helt annorlunda. Och om jag hade frågat mina muslimska vänner så är jag ganska säker på att deras svar också hade låtit annorlunda.

Producent

2013-09-02 17:44
ang. religion i allmänhet

2013-09-02 18:29
det är roligt för att om det inte behövs....så känns ju hela flygresan med häst upp i "himlen" väldigt onödig.
muhammed blir helt plötsligt onödig eftersom

Jag förstår att det är svårt att förstå något man inte förstår sig på.

Förmedlare är inte samma sak som medlare. En person som förmedlar för vidare ett budskap. En person som medlar är en mellanhand till det önskvärda.

Vi ber inte till Muhammed (saw) att han skall förlåta oss eller föra vidare våra böner till Gud, inte heller slaktar vi åt honom, eller säger att han är skapare, så som de olika sekterna gör. De ber till diverse personer, vid gravar tex, att dem skall framföra böner osv till Gud. Dessa 'medlare' behöver inte Gud. Gud vet redan vad varje människas bröst döljer och vilka behov som finns där. Det är bara att be direkt till Honom.

2013-09-02 18:34
Det är ju exakt det du gör. Gör dina egna personliga tolkningar.

Nej, att göra personliga tolkningar är att läsa en vers, och sedan tolka den så som man tror den betyder. Jag gör inte så. Jag försöker att kolla upp vad Profeten Muhammed (saw) har sagt om versen, vad den historiska kontexten är, om den är generell eller specifik, om det finns andra verser eller hadither som kompletterar den osv. Således är det inte min tolkning.

Står en sak i koranen men du tolkar helt annorlunda.

Som vadå?

Och om jag hade frågat mina muslimska vänner så är jag ganska säker på att deras svar också hade låtit annorlunda.

Att göra egna tolkningar är lätt. Och det är vanligt, så ja, om du frågar många muslimer så kommer du få olika svar. I och för sig så kan en vers ha flera betydelser på samma gång. Så länge dem är från Profeten (saw) och hans följeslagare så är de autentiska. Men när man gör egna tolkningar så har man gått över till villfarelse. Det är orsaken till att det finns många sekter i alla religioner, också islam.

2013-09-02 18:49

men han utförde "de facto" ett medlingsarbete. samt "medlade" rent praktiskt hur man skja leva genom att låta någon eller några kladda ner hans liv (skrämmande likt kungakrönikor som alla andra rika fuck-faces gjort över hela planeten)

en person som medlar, frivilligt eller ofrivilligt är en medlare.

men han blev förmedlad av en medlare. muhammed är en person som inte behövdes av gud vilket han också förmedlade...

fattade muhammed själv vad han gjorde? blev han inte ledsen över att blivit så utnyttjad och ändå aldrig behövd?

-Mark Twain

2013-09-02 18:50
"idioten ser gud först"

tyckte det var ett bra citat av den där yoga-duden som länkades.

-Mark Twain

2013-09-02 19:42
Ja, men jag pratar om medling så som att det finns en person som ber till Gud genom mellanhänder. Att Gud har valt att förmedla budskapet till människan genom profeter är fortfarande inte samma sak.
Poet

2013-09-03 08:48
Nej, att göra personliga tolkningar är att läsa en vers, och sedan tolka den så som man tror den betyder. Jag gör inte så. Jag försöker att kolla upp vad Profeten Muhammed (saw) har sagt om versen, vad den historiska kontexten är, om den är generell eller specifik, om det finns andra verser eller hadither som kompletterar den osv. Således är det inte min tolkning.

Dude, det är exakt vad du gjort hela tråden när du bemött allt det dåliga som står i koranen.

Att göra egna tolkningar är lätt. Och det är vanligt, så ja, om du frågar många muslimer så kommer du få olika svar. I och för sig så kan en vers ha flera betydelser på samma gång. Så länge dem är från Profeten (saw) och hans följeslagare så är de autentiska. Men när man gör egna tolkningar så har man gått över till villfarelse. Det är orsaken till att det finns många sekter i alla religioner, också islam.

Too late for you, med andra ord? Och vad är du själv? Sunni? Shia?

2013-09-03 08:55
xlnt

Du är lika flummig som jag är. Till och med mer. I love it! :)

2013-09-03 11:55
Dude, det är exakt vad du gjort hela tråden när du bemött allt det dåliga som står i koranen.

Hur är du ens i position att kunna bedöma det. Jag tror inte du har studerat närapå hälften av det som du försöker utstråla.

De flesta av de verser som du citerade från Koranen kände jag redan till tolkningarna på och i vilken kontext dem kom ner i. Jag dubbelkollade dock dem för att inte säga fel. Det finns något som heter tafseer, vilket är de autentiska tolkningarna på verserna. Dem två sista som jag inte kunde tolkningen på kollade jag också upp så jag skulle förstå kontexten av dem och vad dem syftade på. Hur är det att tolka själv?

Too late for you, med andra ord? Och vad är du själv? Sunni? Shia?

Som sagt, jag säger det som man vet kommer från Profeten (saw) och hans följeslagare, inte från mig själv.

Jag är muslim som följer den metodik som Profeten (saw) och hans följeslagare var på. Det är dem som hade den korrekta förståelsen, och det är deras förståelse som jag framför. Religionen fullbordades, vilket betyder att det inte behövs nya tolkningar, tillägg, avfall osv.