I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Designers/Grafiker - Se hit!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2004-03-04 21:12

Designers/Grafiker - Se hit!

Hej!

Jag behöver hjälp med en sak! Jag vänder mig framförallt till erfarna grafiska formgivare och designers här på whoa!

Jag håller själv på en hel del med grafisk formgivning. Men jag får inte riktigt rätt på min dator här hemma, jag vill göra den så effektiv som det bara går, och för det behöver jag all hjälp som nånsin går att få.

Det jag vad jag vill att datorn skall klara av:

- Grafisk formgivning till bla: Posters, CD Covers, Hemsidor m.m
- Design/Layout
- Illustrationer
- Göra mina arbeten anpassade till tryckning
- Göra mina arbeten anpassade till web


- Allt detta på ett så proffisionellt sätt som möjligt!

Nu till frågorna:

1) Vilka program skall jag använda till olika typer av jobb? (skriv gärna program-funktion-beskrivning)

2) Jag har hört att vissa använder småprogram oxå som kan vara bra till olika saker, tex. som programet: Silhouette.
Jag vet inte själv vad det är för program men skriv megagärna ner sånna här oxå (program-funktion-beskrivning)

3) Tex. Photoshop vill att man skall ha det på en annan fysisk enhet. Vilken funktion får det? Kom gärna med tips hur
jag kan dela upp program m.m på hårddiskar i datorn (har 3st) för att få den så säker/bra/effektiv som det bara går!


Det var nog allt. Men det finns mycket som kan fixas. Som sagt, skall instalera om datorn på nytt o vill ha den helt anpassad efter grafiskt arbete.
Har ni tips på fler saker som kan vara bra att veta så skriv gärna. Jag är tacksam för all information!

Kan tillägga att jag inte riktigt vet vilken dator jag har men den klarar de flesta program utan några problem, så tänk inte på det...
Kan oxå tillägga att jag är extremt seriös med detta, kan vissa program mer och vissa mindra, men rabbla upp alla för jag är villig att lära mig mycket mer!

Tack på förhand!!!

..:LE Crew:..