I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

FON - Gratis trådlöst bredband?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-12-17 16:37

FON - Gratis trådlöst bredband?

Jag fick ett mail förra veckan om något som hette FON. Man ska tydligen kunna beställa en gratis router att koppla in på sin bredbandsuppkoppling så att man får trådlöst internet utan kostnad. Det verkar ju bra, men lite skumt... Jag blir alltid lite misstänksam när man får grejer gratis.

Så jag undrar om någon här har testat detta och hur det i så fall har funkat?

Sökte efter trådar om detta men hittade inget.

LÄNK

...looking more like 5 cent

2006-12-17 16:46
Det har funnits en tråd uppe tidigare.

Grejen handlar om att du får en gratis trådlös router, mot att du delar ut lite av din uppkoppling, hastigheten du delar ut är valfri vad jag har förstått. Du kan även välja att ta betalt för att någon ska få använda din utdelade uppkoppling, men då måste du själva även betala om du vill surfa på någon annans uppkoppling. För att kunna surfa på någons utdelade uppkoppling så måste man först o främst vara registrerad på FON's "community" som då validerar vilken typ av tjänst du har (betald, gratis etc) och då blir det även klart om du får surfa gratis på någon annans uppkoppling.

Det hela är en bra idé speciellt i större städer där det skapas så kallade "hotspots" med trådlöst internet, bra för den som är på resande fot eller bara passerar och vill ha lite internet för en kort stund. Nackdelen är räckvidden, jag har inte fått min router än men håller den generell klass på räckvidd så lär man istort sett campa utanför den som har uppkopplingen.

Slut.
Frågor? :P
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-12-17 16:51
ingen har fått av alla som beställde vad jag förstår?
 i get more pussy then panty!

2006-12-17 16:54
har inte fått. beställde för ett antal månader sen.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2006-12-17 16:55
samma här, tror ingen kommer få nått. men det var kul en stund där.

2006-12-17 16:58
det kunde man ju ge sig fan på.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-12-17 19:36
RadiophonicOddity P21

okej tack. nepp, blev nog inga frågar kvar där nej :) sökte som sagt efter liknande trådar men hittade inga... 

men segt om dom inte skickar ut något...

2006-12-17 19:50
Jag har inte heller fått nått :(, borde ju komma snart, det stod att det skulle ta 3 veckor, vilket det redan har gjort.
Error: KeyBoard Missing.
Press Any Key To Continue.

2006-12-17 20:00
Jag har bestälde fan en för typ 160 spänn eller så typ två veckor innan dom började ge bort dom gratis. Har fortfarande inte fått min :S
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-12-17 20:09
jag sitter på fonburk as we speak:)

2007-01-12 10:01

Jag fick mitt idag! Var precis och hämtade ut det på konsum/posten, har dock inte testat det ännu eftersom att jag inte är hemma. Någon mer som har fått det nu? Jag blev jätteförvånad, hade helt glömt bort att jag beställt...

2007-01-12 10:22
Fick min igår, en polare likaså, känns som om de drog iväg några hundra till Sverige rätt nyligen :) Var samma här sak för övrigt, var flera månader sen jag beställde ^^
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-01-12 10:38
Jag har med fått min för ca 1,5 månad sen. Och den funkar mycket bra :P
Error: KeyBoard Missing.
Press Any Key To Continue.

2007-01-12 11:04
jag har fått. den funkar bra!

2007-01-12 13:12
jag har fått ett paket att hämta ut.. har dock precis köpt trådlös router så detta kom väl inte lägligt..

2007-01-12 19:00
Jag fick min i förrgår.. Kan ju visserligen inte använda den för jag har inget trådlöst nätverkskort, men hey den är ju gratis...
<3

2007-01-12 19:18
jag fick min några dagar före julafton. tycker den funkar skit, ofta hittar jag jag inga nätverk eller bara ett av de, trots att jag sitter 50 cm från routern. när det fungerar går det assegt att loada sidorna, timed out hela tiden. switchar till kabel - flyter hur bra som helst.

nån som vet va default admin login är på routern? går det ändra SSID och kolla logs på vem har connectat?
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.