I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Platt skärms problem

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2006-12-24 10:47

Platt skärms problem

Okej de här blir långt, hoppas något dator kunnig person har tid o hjälpa till..

Behöver hjälp med en TFT dator skärm jag sitter på hemma. Här kommer problemet, väldigt många gånger när jag idag startar skärmen så blinkar lilla ”el-lampan” bara grönt och den startar inte. Skärmen är helt svart o lampan fortsätter blinka även om jag stänger av datorn. Dom få gånger jag får igång den idag så drar jag ur el sladden ur den o låter den stå någon dag o när jag stoppar in den så fortsätter den antingen att blinka (funkar inte) eller så lyser den gult o på skärmen står det ”skärmen sätts i vänteläge” och om jag då sätter igång datorn så brukar det funka dom flesta gånger. O visst man kan säga skärmen är paj men då den funkar ibland o ibland inte har jag svårt o tro att den är paj.

För att testa om jag kan hitta felet har jag satt datorn i vänteläge ett par gånger o se vad som händer, o när jag väl ska gå ut vänteläget genom att röra på musen så börjar skärmen blinka likadant igen, trots att den funkat 3 minuter tidigare. Så jag har tror det är problemet uppstår av vänteläget, men hur o på vilket sätt förstår jag inte, det verkar som själva skärmen försätter sig i standby läge o får inte rätt sorts kontakt med datorn. Sjukt jobbigt är det här iaf..

Dator skärmen är satt som första skärm gentemot tvn som jag också är inkopplad i datorn (som jag får använda mig av när jag ska kolla något viktigt, men de funkar inte i längden).

Har ingen lust o lämna in den på lagning när jag tror dom kommer säga att den funkar bra, o de kanske är något med mina inställningar på datorn som gör att problemet uppstår.