I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som kan nåt om stereos och stereoskador?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Skivsamlare

2007-02-06 17:15

Någon som kan nåt om stereos och stereoskador?

Hoj!

Jag köpte för 6 år sedan en rätt fin stereo för runt 10 000. Avance-högtalare bland annat om nu detta kan underlätta saken. Det är nämligen så att jag misstänker att den ena av mina högtalare är sönder. När jag ändrar volymen hörs ett tydligt knastrande i den vänsta högtalaren.

Däremot när jag spelar så tycker jag mig inte kunna uppfatta någon försämring ljudmässigt. Jag har iofs ett litet rum och behöver inte dra på speciellt mycket för att det ska höras.

Någon som vet om det kan vara nåt annat feö än högtalaren?

-"Shit, I lost him in the Sun!"

- Whoa PixelCrew 2004!

2007-02-06 17:57
Kan vara fel på sladden, eller nån koppling?
Lägg av, är det sant?

2007-02-06 18:16
är det en gammal analog förstärkare, eller är den en hyffsat ny, med digitala siffror etc ?

2007-02-06 19:04
kolla om det är samma problem om du byet utgång på den tarsig högtalaren.. då kan du se om det är fel på högtalaren/sladden eller steget. Om du har gjort det och problemet fortfarande är kvar, byt mot den hela kabeln och testa. om det inte gör någon skillnad så är det fel på högtalaren, då är det kanske nått element som behövs bytas?
Om det är fel på steget (analogt) så kolla säkringar om sådanna finns..
Mer kan jag inte hjälpa dig just nu..

Cheers
Minnerna sitter på skorna
-------------------------------
vi alla var toys någon gång..

2007-02-07 01:21

Det låter lite som klassikern "skit i volymratten" och beror på att vridpotentiometerns kontaktytor oxiderar med tiden.

Koppla ur stereon, ta bort själva schassit och lokalisera vridpotentiometern som sitter fast i volymratten. Ta sedan sån där sprej som du använder till allt som glappar/knastrar/knarrar (5-56 heter den va?) och spruta lite på själva kontaktytan.

Vrid volymratten fram och tillbaka ett par gånger så att sprejen gottar till sig och löser upp all skit, sen är du i hamn. Du kan iofs upprepa sprej+vridning en gång till för att vara säker.

mensvärk är livets krydda.

2007-02-07 01:26
När jag googlade efter en bild på 5-56 såg jag att vissa personer inte rekommenderade den till elektronik då den är "för oljig".

Själv har jag använt 5-56 med bra resultat men känner du dig nojig får du väl gå till nån järnhandel och höra om det finns nått bättre. Är du onödigt rik finns det antagligen nått jättebra specialmedel på ELFA.

2007-02-07 01:27

glömde bilden, i all hast..

CRC 5-56

Skivsamlare

2007-02-07 15:33

Åhh, tack för alla svar, har lite att undersöka nu. Hör av mig ifall det inte blir nån bättring :)

-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!