I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Program som skannar av sidor?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   
DJ

2007-05-09 12:42

Program som skannar av sidor?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara min fråga eftersom jag inte är riktigt insatt, men jag söker ett program som automatiskt söker av vissa sidor efter information.

Jag tar ett exempel:

Man ställer in ett eller flera ord som man vill att programmet ska söka efter  på en eller flera sidor. T.ex. så söker jag efter orden "smör" och "filmjölk" på aftonbladet.se, expressen. se, dn.se, etc. om jag är intresserad av nyheter om mejeriprodukter.

Jag fattar att man kan använda vanliga söktjänster för enstaka sökningar, så man behöver inte försöka vara rolig eller smart genom att påpeka det. Det jag är ute efter är ett program som varje dag söker av ett ganska stort antal sidor efter bestämda ord och rapporterar om det skrivits om något av orden sedan senast sökningen.

Jag antar att det finns program för detta, men vad heter de? Var får man tag i dem? Hur bra är de? Osv. Jag hoppas ni hängde med i mitt förvirrade inlägg.. :)


//NickeMannen

I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.