I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Scanna dokument till PDF..?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-04-25 08:06

Scanna dokument till PDF..?

Tjo!

Tänkte arkivera massa gamla dokument. Skulle behöva en applikation (GNU att def föredra) som bara rippar ner A4-arken till PDF. Ja jag vet, bara att köra GIMP eller vad som helst och göra TIFF'ar och sedan smida över till PDF med nåt annat. Saken är den att jag är ute efter så små pdf:ar som möjligt, inte minst för att kunna ladda dem så blixtsnabbt det bara går. När jag nu från scannerns drivare väljer B/W så anser jag mig missa lite väl mkt av textkonturerna, fast väljer jag å andra sidan gråskala så får själva A4-arket en äggskalsliknande färg som får ett-A4.pdf att bli uppåt en halv megabyte eller så. Knas!

Så..
Jag är väl ute efter nån app som är mer eller mindre sydd just för att arkivera dokument. Nåt åt » detta « hållet kanske, fast jag tyckte gränssnittet i det just nämnda verkade lite väl 'fittfreeware' (ursäkta begreppet; endast avsett för dem som förstår att förstå).

Så, alla tips är välkomna!

PS. Ett command-line tool med conffafil vore fett! :-)