I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ska uppdatera en gammal sida med PHP och MySQL

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-05-07 23:29

Ska uppdatera en gammal sida med PHP och MySQL

Hej!

Jag ska uppdatera en gammal sida som tillhör en familjemedlem och hans barn.

Det finns en bild-sektion på sidan som han lagt in bilder i manuellt tidigare. Jag tänkte göra den lite enklare. Till varje bild tillkommer en liten beskrivning. Bild och beskrivning utgör liksom en "bildbox", kan man säga.

Vad jag vill göra med bild-sektionen är att det skall bara få synas max 10 "bildboxar". OM det finns fler än tio "bildboxar" så ska det komma upp en rad med siffror där nere. Man ska stå på siffra 1 och kunna gå till 2 för att se resten av bilderna. OM fler bilder än 20 finns ska man kunna gå på 3 etc. Ja, ni förstår principen?

Min tanke är att man ska göra nån slags array som listar alla bilder som ligger i en databas eller på servern (<bild>.jpg) som sen kollar om det finns en text-fil med samma namn (<bild>.txt) som ska innehålla beskrivningen.

Men hur fixar man det med att man ska kunna gå tillbaka och se äldre bilder? Just det att den ska kunna känna av hur många som finns, vilka som är nyast och placera dom längst fram OCH kunna skriva ut länkar för att se dom gamla.

Är det ett JavaScript som gäller? Jag har ingen aning.

Är tacksam för de flesta svar.

Tack så jättemycket på förhand!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.