I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är felet med Vista?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-06-06 23:45

Vad är felet med Vista?

Jag tänkte många pratar om att vista ska vara sämst och shit.
Jag har kanske haft det i 3 veckor eller något så jag vete fan .. är sjukt ovan inom vista men jaja..
Vad är det som är så dåligt med vista?

2008-06-07 12:18
Muzzka
Upplever själv inga konkreta fel, men har råkat ut för lite buggar i form av blåskärm vid tunga applikationsanvändande, med rättigheter i filsystem etc. småsaker.

Mångas främsta argument mot Vista är ju dock att den käkar systemresurser en hel del och att gamla synder som hemsökt tidigare Windows fortfarande inte är åtgärdade.

Har man dock en dator från förra eller detta år så är chansen väldigt stor att man inte märker att Vista är resurshungrig. Har du däremot en dator som är äldre än 2 år så är detta mer påtagligt.

En annan sak med Vista är att det är relativt nytt operativsystem och därmed finns det en del buggar och delar som man i framtiden kommer att förbättra. I jämförelsevis däremot så har Windows XP existerat så pass länge att välidigt många buggar och fel har blivit funna och även blivit åtgärdade redan. Så därför känns den systemet som både stabilare och mer komplett. Och de som är ute efter prestanda och få loss resurser kör med fördel XP istället för Vista.

2008-06-08 03:30
det bugget jag har märkt med mitt vista e att öppnar jag vissa saker så lägger vista ner det efter en stund så att det står typ mapp2 slutade fungera stäng mapp2 typ sånt har jag märkt att vista gör hatar det
fuck you and have a nice day sucker

2008-06-08 13:51
själv på sistone har jag iaf fått bluescreen varje gång jag ska försätta datorn i viloläge, plus lite blandade bluescreens när jag ska skapa grejjer på skrivbordet och stänga av datorn.
http://felidae-music.com

2008-06-08 15:02
sj har jag inte märkt nått...har ni service pack 1?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-08 16:39
japp sp1, det verkade sabba mer än det löste

2008-06-08 18:06
Kör Ultimate, Home Premium och Enterprise men har aldrig märkt av något av problemen ni beskriver, varken före eller efter installation av SP1.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-06-08 18:16
Jag kan bara hålla med luthgr3n. Har inte märkt några som helst problem med Vista och jag ser det som ett stort steg upp från XP. Dock kör jag GNU/Linux Ubuntu idag och ser ingen orsak till att återgå till Windows, annat än när jag ska spela krävande spel, förståss. (Som för övrigt kräver Vista, då XP varken stöder dx10 eller mer än 3gb ram (xpx64 borträknat)) :)

2008-06-08 23:20
Vid köp av ny dator känns det som Vista är att rekommendera, är ju framtiden. Så en ny dator med Vista kommer att kunna användas längre än en ny dator med XP. Om man inte gärna byter OS inom nåt år. Vilket verkar onödigt, och dyrt.

Att uppgradera från XP till Vista på en befintlig låda verkar också det onödigt och dumt.

Summa sumarum: Nyköp = Vista, Har du XP = XP (el. uBuntu om den börjar bli till åren alt. du vill vara häftig).
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-06-09 10:28
då skaffar man hällre en macbook med leopard i så har man en asbra dator sen istället för skräp vista

2008-06-09 10:33
då skaffar man hällre en macbook med leopard i så har man en asbra dator sen istället för skräp vista

Du får gärna motivera ditt inkompetenta uttalande. :)

2008-06-09 13:54
Jag är själv grymt nöjd med vista, nästan så nöjd att jag skulle kunna tänka mig att köpa det :S Skämt åsido så använder jag Vista Ultimate 32-bit då jag gav upp på 64-bitarsversionen snabbt pga brist på drivrutiner och att en jävla massa program jag måste använda helt enkelt inte springer under 64-bitars. Det jag stört mig på mest i Vista är alla förbannade tweaks man måste göra för att få allting precis som man vill ha det, men även där har ju Vista en fördel jämtemot XP där man knappt kan tweaka något öht. Annars måste jag säga att allt fungerar som det ska, min dator har stått helt solid och pysslat med allt från nedladdningar, stresstester och spelande i 1,5 månad utan reboot. Prestandan var densamma hela tiden och enda anledningen till att jag tillslut rebootade var en drivrutinsuppdatering :)

Men vad gäller de riktiga baksidorna så är det ju bara att räcka upp handen och erkänna att man köpt alldeles för lite ram, Vista vill helt klart ha mer än 2gb. Sen vettifan hur bra det egentligen är på att utnyttja båda processorkärnorna på min AMD, verkar som att ena kärnan får göra merparten av slitgörat och den andra ligger obelastad mest hela tiden.
Det är inget fel i att ha roligt så länge man bara skadar andra!

2008-06-09 18:26
Ah just det, sen har jag märkt att ctrl alt del 90% av gångerna inte fungerar om datorn hänger sig. Och lite då och då fungerar det inte heller att döda processer i aktivitetshanderaren.

2008-06-09 22:30
och ännu ett fel jag hittat nu är att när jag kör fler program samtidigt i några timmar och högerklickar på skrivbordet får jag bluescreen

2008-06-10 15:47
Upplever inte några av dom fel vissa här berättar om. Kör Vista ultimate eller vad det heter på en AMD Athlon x2 4800+ med 3 gig RAM.

Flyter på utmärkt, aldrig fått bluescreen eller ngt liknande.

2008-06-10 15:54
vista tar en hjävla massa onödig plats. leopard os x tar inte alls så mycket plats på datorn. jag vet det e 2 helt olika OS men endå vista buggar mycket. leopard rent o snyggt thats how i see it.

2008-06-10 18:20
fuck vista, tanka hem skiten om ett år eller nått...
ja goooomorron gomorron det e vejron i ottan nile city 105.6, vem är det jag tjötar med?

2008-06-11 02:50
kvv8 P21

aaahh...inget går upp mot starka argument

mangan P24

Utrymme är väl det sista man bryr sig om, hårdiskarna är extremt stora now days. Mitt Vista Ultimate ligger typ på 20-30 gig, det är ju en droppe i sjön på nya hårdiskar.

2008-06-11 10:03
Har faktiskt aldrig haft problem med Vista, kört det sedan det släpptes ungefär.

Kör även på jobbet utan några som helst problem, och här har jag applikationer som får min dator att svettas rejält.

...vilket bara kan tyda på en sak.
De som har problem med Vista har antagligen lite okompatibel hårdvara eller helt enkelt "skit bakom tangenterna".

Visst är Leopard ett underbar operativsystem, jag håller med. Dock kan man inte jämföra det med t.ex. Windows.
Leopard körs på mac, på macs specialuttagna komponenter, på mac-datorer. Windows körs på ett oändligt antal hårdvarukonfigurationer runtom i världen. Jag är förvånad över att det fungerar så bra som det gör, om jag ska vara ärlig.
Om Microsoft fick för sig att börja bygga datorer skulle vi nog kunna se samma stabilitet och robusthet i operativsystemet som leopard ...och som vissa av oss redan har med Vista.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.