I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Allvarligt virus! hjälp

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-09-10 21:20

Allvarligt virus! hjälp

Tja alla!!

Hoppas alla datorkunniga kan läsa igenom den här långa texten. uppskattas enormt!!

Nu är det så att för cirka 2 månader sedan så av misstag öppnade jag en automatisk spam-länk på msn messenger som då ledde till ett virus som nu har förstört hela den burken jag öppnade länken på. viruset har gjort så att många websidor inte har varit tillgänliga för mig samt gjort datorn über trög samt tar bort de flesta drivrutiner. Har också märkt att Det finns x antal svchost.exe filer öppna vilket jag iallafall inte märkt innan viruset. Viruset har samt spridit sig till de restrerande datorerna vi har i hemmet. 2 av dom fungerar någolund men långt ifrån vad de gjorde innan. Har testat formatera min dator ett ntal gånger eftersom viruset tog fart efter nån timma efter formatering tills den i nuläget inte ens går att sätta på. Därför har jag nu tänkt att köpa en ny dator men är rädd att den också ska infekteras. mina teorier är att antingen så sprider sig viruset från alla datorer till varandra eller att viruset ligger i routern/bredbandet (om nu det är möjligt). denna dator jag sitter på just nu har endast hafdt ett problem och det är att vissa websidor inte går att besöka som jag nämnde tidigare också gjort på de andra datorernamen då senare har upphört. Detta är för att norton antivirus program var installerat. Eftersom skeptism mot antivirus skydd så tänker jag att viruset finns kvar på denna dator och att det då inte har påverkat datorn ÄN. Så viruset måsste åtgärdas innan jag köper nya datorn.

Obs vet ej om det är ett virus, spyware eller trojan etc.

Så min fråga är nu VAD SKA JAG GÖRA?
Känner ni igen detta virus?
Isåfall hur åtgärdade ni detta?
Om ni evetuellt inte vet, var/vilka vänder man sig till om proffisionell hjälp?

Om det nu spelar någon roll så har jag Adamos fiberanslutning med en router kopplad till ett antal datorer.

"Cause Of Sins"