I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med funktion i Dreamweaver

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-05-31 15:25

Hjälp med funktion i Dreamweaver

Hej,

Jag är nog den enda personen som fortfarande använder dreamweaver men det är för att jag inte kan koda och bara ska göra extremt simpla saker till min sida. Min fråga är nu något jag fått lära mig för länge sedan men glömt bort som är en väldigt användbar pryl.

Jag vet inte vad det kallas så jag får försöka förklara det så bra jag kan:

Tänk att ni har skapat en bild i PS som ser ut som en meny och sen i Dreamweaver ska man alltså kunna använda någon funktion för att markera ut rutor på denna menybild så att man kan skapa tryckbara länkar. Rutorna blir som gula ramar om det säger er något? ; )

Eftersom jag inte vet vad detta kallas så har jag inte haft så stor tur i mitt googlande så jag litar på er.

Tack på förhand!

2009-05-31 18:56
Du ska alltså göra en template?

Finns en jättebra videoguide på youtube.. dock jobbar han i image ready när han skär i bilden.. men den är bra i alla fall :)

I första visar han hur man gör tryckbara "bildlänkar" i alla fall.. men alla tre klipp är alltså hur man gör en komplett hemsida! Väldigt enkelt.

2009-05-31 19:04
Kan ju iofs försöka föklara lite snabbt så du slipper kolla igenom massa onödigt i klippen..

Öpnna Photoshop eller ImageReady. Öppnar du först i Photoshop? Tryck då Shift+Ctrl+M.. då växlas det automatiskt IM.

Nu när du är inne i ImageReady, tryck K på tangentbordet.. då får du fram Slice Tool. Sen är det bara att börja skära i sidan. När du ska spara bilden så väljer du Save Optimized As... (Ctrl+Shift+Alt+S).

Sen öppnar du bara din template i DW :P

2009-06-01 21:21
Ska prova om det är detta jag är ute efter. Alltså, att skära i bilden har jag inte behövt göra tidigare, utan jag markerade bara som med en gul ram runt det jag ville ha klickbart direkt i DW med hjälp av någon funktion. Så bilden var lixom "hel" hela tiden. Skitsamma, provar detta innan jag börjar kraxa om att det är fel eller något annat jag är ute efter ; )

Jag återkommer! :)

2009-06-02 07:45
Aha okey.. my bad. Men.. tycker du ska testa "mitt" sätt också. Jävligt smidigt att bygga hemsidor på. Du skär även ut delarna där du vill ha textboxs eller iframes osv..

Kan testa googla lite åt dig och se om jag hittar hur man skär i DW!

2009-06-02 12:19
Dessutom verkar jag inte ha Image Reader på min dator, är det något som kan laddas ner gratis eller hur går jag vidare härifrån?

2009-06-02 13:31
Det ska vara "inbyggt" i Photoshop CS2.. tror det stogs bort i CS3 och vet ej om det kommit tillbaks i 4'an. Men i 2'an ska det finnas iaf. Går säkert att fixa bara IM, dock inte gratis tror jag.

2009-06-02 20:04
Men åh, självklart har jag CS3. Inte direkt så att jag orkar betala för IM när jag kommer använda det högst 3 ggr per år. Har du något tips på hur fasen jag gör då? :/

2009-06-02 20:26
har inte orkat kolla helt va du menar , men så som anna snackar om kan du göra i cs3 utan IM , iaf jag hehe.

bara te o ta slice tool och skära ut dom delar du ska ha, sen gåru till "file " och klickar på "save for web & devices" väljer setupen där sen äre klart du får ut allt i delar och en html fil som kör ihop allt.
Sleep is the cousin of death

2009-06-02 20:47
B.N.B

Oooh! Thanx mate! Det ska jag banne mig pröva. Återkommer med failure eller hallelulja!

2009-06-02 21:02
Haha jaha.. nu förstår jag varför dom tog bort IM! Har alltid undrar och tänkt: VARFÖR?! Men jaha.. dom la in det i PS istället. Nice. Då kanske man borde uppgradera sig.

Lycka till med sidan eller vad det är du ska göra :) Visa oss sen!
Redaktionen

2009-06-03 19:11
det du gjort är länkar på bilden..

markera bilden.. och kolla där du skriver in länkadressen.. där finns det två olika grejer som gör rutor.. ta en av dom så e det biff.. heter "map" nånting... imagemap?

ne.. vet inte.. men det är så du gör't iaf..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-06-03 20:45
Det som han vill göra är så simpelt i DW! alltså kommer inte ihåg vilket verktyg, har inte använt Dw på flera år.. Kodar själv men. Alltså allt detta med PS och sånt är så anvancerat från det han vill göra.
Jag har ingen personlighet

2009-06-03 22:04
Math
Du har inte jättelust att ta reda på vad toolen heter? Skulle uppskattas och säkert göra våra jobb mindre jobbiga, hehe.
Redaktionen

2009-06-03 22:26
det är bara att trycka på bilden.. sen står det "map" nere till vänster.. där trycker du på den en av grejerna.. fyrkant, cirkel eller hotspot tool.. sen ringar du in det du vill ska länkas..

done and done..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-06-03 22:56
Okey! Tack så mycket!

2009-06-04 12:04
haha han visste hur man gjorde. Visste att det var enkelt men orkade inte dra hem DW. Och sen får du en massa alternativ där nere. Vart länken ska gå och liknande.. koda är enklare.
Jag har ingen personlighet

2009-06-04 22:49
jag förstår inte vad du menar faktist och orkar inte läsa igenom tråden.

MEN. tycker folk är riktigt löjliga som kodar HELA sidan själv.
Stenålder kallar jag de. DW är sjukt användbart även fast man kan HTML och CSS ut och invänt. Allt går snabbare i DW sen finns de kanske grejer som inte finns i DW då kör man med egen kodning.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-06-17 14:47
Det var precis som 370HSSV beskrev det fast jag hittade det faktiskt själv innan jag läste här nu :) Tack så mycket alla för all hjälp!! Jag behövde alltså inte göra något konstigt i PS eller liknande, det förstod jag mig inte ens på hur jag skulle använda sen i DW. Men men, nu har jag lyckats lösa det iaf :) Tack igen!

2009-06-17 16:42
Visa vad du har gjort då :) Spännande ju!