I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-07-10 20:55

Hjälp med mobil

Inser att detta är en vild chansing:

Jag tappade mobilen i golvet här om dagen, rätt hårt så att allt flög i delar: lucka, batteri etc. Sen dess har den visat "ingen täckning" och inte haft det förutom två korta glimtar (så vitt jag vet). Har vid ett tillfälle kunnat skicka iväg ett sms och vid ett annat (vilket jag inte såg för det hände när mobilen låg hemma och jag var på jobbet) kunnat ta emot ett par sms. När jag såg sms:en som mottagits i efterhand så var det "ingen täckning, endast nödsamtal"-texten som stod i displayen igen.

Jag har försökt att sätta ihop delarna igen och se till att trycka lite extra på SIMkortet ifall det skulle varit så att det hamnat med lite glapp sen jag tappade den men det hjälper inte. Har försökt detta 5 ggr minst, men det blir inte bättre.

1. Tror ni det är mobilen eller SIMkortet som det är fel på?
2. Eftersom den verkar kunna ta emot sms/skicka sms då och då - kan man fixa det själv eller är det lagning som gäller? Borde ha garanti kvar men bor jävligt långt ifrån ett MediaMarkt så det vore gött att slippa.

2009-07-11 02:49
Mycket text, mindre information.
Det mest troliga (gissning baserad på yrkeserfarenhet, tas med en nypa salt) är att mobilens kretskort i sammanstötningen med golvet helt eller delvis tappat kontakten med antennen. Detta skulle kunna innebära att enheten ibland, under vissa omständigheter, kan ha kontakt med basstation. SMS och liknande kan ibland ligga och vänta i nätet i en vecka, så när enheten 'funkar' i några minuter trillar SMS in eller går ut (från mappen utkorgen, vanligtvis).

SIM-hållaren kan också ha fått stryk; om den är av typen "skjuta in SIM-kort under metallbygel" eller dylikt kan det hjälpa att trycka åt den, så kortet sitter tajtare mot kontaktytan. Dock ackompanjeras detta fel ofta av "Insert SIM card" eller motsvarande fel.

Kanske mest av allt skulle det hjälpa att veta vilken modell det rör sig om.

Angående lagning är det sällan auktoriserade verkstäder tar sig an "tappskador" på grund av risken för irreparabel åverkan på kretskortet, och icke-autkoriserade verkstäder gör generellt mer skada än nytta (även detta är ett autogenererat svar som hundratals kunder fått, inget man bör ta som någon sanning).
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2009-07-11 09:31
Det är en Sony Ericsson C905.

Kan jag hävda att "den bara blev så" en dag? Hehe, alltså påstå att jag inte tappat den. Har ju garanti kvar... Men det kanske inte går under garantin ändå.

2009-07-11 18:57
På SE C905 sitter antennen längst "ner" på kameradelen av sliden, alltså baksidan. Sitter något löst just där kan det eventuellt hjälpa att trycka till mobilen där för att skapa kontakt. Kan fungera i desperata lägen.

Kan jag hävda att "den bara blev så" en dag?

Du kan förstås hävda vad som helst, inklusive att "den alltid varit så" (kan faktiskt fungera, i det fall att de externa skadorna på luren inte är omfattande). Är verkstaden auktoriserad och garantin gäller, är det verkstadens plikt mot SE att undersöka saken, vad man än drar för rövarhistoria.
Troligt är dock att verkstaden i fråga kommer att kontrollera mobilen för att förvissa sig om att eventuell åtgärd, alltså reparation eller byte omfattas av garantin/reklamationsrätten. Den gäller självklart inte om det är uppenbart att skadorna beror på felaktig användning, som tapp i golvet.

Kortfattat: Kan du inte fixa det genom att krångla med antennen; snygga till luren, ta med inköpskvitto till återförsäljare/auktoriserad verkstad och låtsas som att det regnar.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2009-07-11 20:23
Alltså, den ser ju hel ut. Inga repor eller något märke av att jag tappade den. Tappade den också bara på ett jävla trägolv, har fan tappat mobiler i asfalt utan att dom ens har tagit någon som helst skada av det, känns jävligt instabilt. Men jag ska prova att trycka och pressa lite på stället, jag tror jag fattar var du menar att antenn-delen sitter. Ska prova iaf.

För övrigt kommer jag nog inte kunna lämna in den på garanti ändå trots allt :/ Köpte den på MediaMarkt som låg bekvämt nära mitt förra boende i en annan stad, numer ligger närmsta MediaMarkt 7 mil ifrån mig, och nästnärmsta ligger i min förra stad = 14 mil ifrån mig. Känns halvkul att åka den sträckan bara för att lämna in den och sen kanske få ett nej.

Tack ändå!!