I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Brave new world" av Aldous Huxley

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2006-03-30 21:18

"Brave new world" av Aldous Huxley

Jag har precis läst ut denna bok, och den var mycket bra. Framförallt var det själva scenariot som beskrivs som gör boken läsvärd, har läst mycket annat som är bättre skrivet. Anledningen till att jag startar en tråd handlar om att boken har kallats en dystopi. Själv anser jag att "brave new world" snarare är ett utopiskt samhälle. Självklart skulle jag aldrig vilja leva i ett sådant samhälle eftersom jag inte har blivit betingad till att leva i det. Men om man nu hade blivit det, låter det inte som ett fantastiskt samhälle. Nästan alla är glada, förutom några av de intellegenta alfa-människorna. Krig finns inte, ingen olycklig kärlek, dödsångest eller sorg. Alla är istället glada mest hela tiden och kan dessutom berusa sig med en fantastisk drog - "soma", som har samma positiva effekter som alkohol och religion, men utan dess bieffekter.