I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Groupie

2008-10-13 15:15

Tipsa på Anime

Hej.
Jag vill ha tips på olika animes, gärna ngt liknande Hikaru no Go som är en av mina favoriter.

Droppa vad ni vill men beskriv lite om handlingen och vilken typ av anime det är.

Tack.
/lepra.

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-10-13 15:33
Stormy Night;

En bergsget och en varg blir bästa vänner, och handlingen kretsar kring kampen mot näringskedjan.

Princess Mononoke;

Tung film av mästerskaparen himself, Miyazaki. En prins drabbas av en hemsk förbannelse som äter honom inifrån, och tvingas därför att söka upp skogens andar. Men snart inser han att hela skogens öde vilar i hans händer.

Spirited Away;

En flicka är på bilfärd med sin familj, men hamnar av nån anledning i ett magiskt land, där alla människor förvandlas till djur... utom hon själv.

Akira;

NeoTokio is about to explode. Jajamensan. 30 år efter tredje världskriget är Tokyo alldeles förstört och onda andar far omkring i staden.

My Neighbor Totoro;

Ensamstående farsa bor i en by med sina två döttrar, varav den yngsta har en mycket konstig vän... Totoro!

Urotsukidoji;

Inte sett själv... men sägs vara den brutalaste animerulle som producerats.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
Groupie

2008-10-13 15:38
Tackar för tipsen. Har bara sett Spirited Away av dessa.

Är det serier eller filmer?

Glömde tillägga att jag gärna vill att ni talar om vilket det är.

2008-10-13 18:16
Allt Förortspiraten P25 nämnt är filmer.

Du borde se Hajime no Ippo. Handlar om en fjant som blir boxare. Samma som Hikaru no Go med andra ord fast om boxning. Det är en serie.
Vad skulle Hemliga Arne göra?
Lyricist

2008-10-13 18:51
Sök på anime i forumet så kommer du hitta lite....
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-10-13 18:58
Ja.. alla är filmer. Vill du ha tips på serier så finns både Love Hina och Cowboy Bebop.
Jag kan nämna Gunsmith Cats och Tenchi Muyo också.

Men den jag alltid kommer rekommendera är Dragonball Z.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2008-10-13 23:30
De enda serier som jag kan tänka mig att rekommendera följande:

Initial D

Full metal panic (+fumoffu-avsnitten)

GTO

Hemliga-Arne

Jag hade ingen aning om att Hajime no ippo fanns som anime. Nu blev jag ju sjukt sugen på att se den...

...but for some animals, it's confusion that makes sense.

2008-10-13 23:37
Som sagt sök på anime bara så finns det några trådar med ganska många tipps. Annars kan du ju kolla Länk till http://myanimelist.net/topanime.phpDär har du alla intressanta animes och allt du behöver veta om dom

Animes du bör checka är som följer

Kanon 2006
Romans/drama/övernaturligt/slice of life - 24 avsnitt

En av dom bästa animeserierna som gjorts enligt mig, helt sjukt bra och otroligt snyggt gjord.

Det handlar om Yuichi Aizawa som efter 7 år kommer tillbaka till den stad som han ofta besökte under sin barndom. Något hände som fick honom att förtränga alla minnen från sin tid där och dagen efter han är tillbaka i staden så träffar han tjejen Ayu Tsukimiya och börjar sakta att få tillbaka sina minnen från hans tid där för 7 år sedan

Om du inte gillar kärlek och drama så är det nog inget för dig men annars så är det verkligen en fantastisk serie. underbara karaktärer och väldigt bra och gripande story, bara presentationen är värd en titt för det är så otroligt vackert gjort

Clannad
Drama/komedi/romans/övernaturligt/slice of life - Säsong 1: 24 avsnitt, Säsong 2: 2 avsnitt(Sänds nu)

Gjord av samma som gjorde kanon 2006 och är ett lika stort mästerverk, bör dock inte ses efter varandra för att dom är ganska lika av naturliga själ

Handlar om Tomoya Okazaki som är en student som stämplats som slacker. Hans liv förändras aldrig. Hans mamma är död och efter det tog hans pappa till flaskan och bråka jämt med Tomoya och en kväll när dom bråkar så gör hans pappa så att Tomoya skadar sin axel så att han inte kan använda sin arm som vanligt igen. Efter det så pratar dom nästan aldrig trots and pappan är snäll mot honom. En dag när han går till skolan så möter han Nagisa som förändrar han liv totalt

Precis som kanon så är det så otroligt bra att det är sjukt. Karaktärerna är väldigt bra och här är även storyn underbar. ett stort plus är att det kan vara riktigt roligt ibland

Seto no hanayome
romans/komedi/skola - 24 avsnitt

Den roligaste animen jag sett och jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv

Den handlar om Nagasumi Michishio som under sin semseter nästan drunknar men blir räddad av en sjöjungfru som heter San Seto. Men San är från en Yakuza sjöjungfru familj och enligt deras lag så om en människa får syn på en sjöjungfru så måste antingen sjöjungfrun eller människan dö. Den enda utvägen för att rädda dom båda är att han blir en del av familjen och frågar därför om San vill gifta sig med honom. San flyttar hem till Nagasumi för att gå i skolan med honom och Sans far blir rasande och drar med sig delar av yakuza familjen för att hålla koll på Nagasumi. Hans liv blir allt annat än normalt

gillar du att skratta så är det verkligen värt en titt. skitkul

Tengen Toppa Gurren Lagann
Mecha/Action/Komedi/Drama - 24 avsnitt

En riktigt bra anime som faktiskt inte är baserad på en manga.

Långt in i framtiden så lever människorna under jorden i stora grottor och har aldrig sett till varken skyn eller stjärnorna. I den lilla byn Jiha så lever en blyg pojke vid namn Simon som jobbar som grävare, han hittar en dag en konstigt lysande objekt som ser ut som en liten borr, simon hittar en robot under marken och märker and det lysnade objektet är en nyckel till roboten. Den intiativrika Kamina, en ung man med fräsiga solbrillor och passion som en brinnande sol blir vän med simon och formar ett litet brödraskap som dom kallar Gurren brigaden. Deras mål är att bryta igenom taket och nå ytan som få tror existerar.

Dom blir hindrade av överhuvudet i byn och blir bestraffade. Men när en kattastrof inträffar i byn så är det upp till simon, kamina, en rådhårig tjej med ett stort gevär vid namn Yoko och roboten vid namn Lagann som simon hitta att rädda byn.

Vännerna färdas sedan upp till ytan för att hitta en värld i krig med "The beastmen" som kontrollerar stora robotar vid man Ganmen. Det är upp till vännerna att stoppa "The beastmen" för att säkra människornas överlevnad.

Gillar du robotar och rå action så är dethär en självklarhet att se, det är otroligt hektiskt och storyn går fort fram pga att det inte finns några begränsningar som att följa storyn i en manga

Dom bör du se

2008-10-13 23:50
Skulle för övrigt vara kul med en sticky där folk kan posta anime info och vad dom tycker om serien i fråga men jag antar att intresset kanske inte är tillräckligt stort

2008-10-14 09:22
Hajime No Ippo är en av mina favoritserier, tillsammans med Hikaru No Go, Hunter X Hunter, Rurouni Kenshin och Initial D.

Hajime No Ippo: Ja, handlar om boxning. Den är väl typ 75 avsnitt lång och en eller två OVA till det.

Initial D: En grabb som är sjukt duktig på att köra bil i berget där han bor, också jättebra. Också ganska lång, kanske 75 avsnitt det med, finns även en Live Action film.

Hunter X Hunter: Handlar om en liten unge, Gon, som vill bli en Hunter precis som sin far. Så han åker iväg för att ta Hunter Examen, och där träffar han en del andra, snälla och mindre snälla människor. Detta är alltså action, skulle kunna jämföra den med Naruto, men det gör jag inte. Också ganska lång, finns dock inga OVA:er vad jag vet.

Rurouni Kenshin handlar om samurajer, hela serien är sjukt fin och musiken är bra. OVA:erna är tillochmed bättre, så detta är ett måste.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Groupie

2008-10-14 23:03
Tack för alla tips.

Forsätt droppa :)

2008-10-15 12:10
Måste fan kolla in serierna som ! snackade om, verkar intressanta
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-10-26 15:44
Fullmetal alchemist - sjukt fet

Black lagoon - sjukt fet

Last exile - sjukt fet

Bleach - första 50-70 avsnitten är riktigt feta sen vettefan, men nu är jag och serien på avsnitt 191.

Tekkonkinkreet - väldigt bra film. http//www.imdb.com/title/tt0831888/ , även http://www.imdb.com/title/tt0452039/ är bra och väldigt yr.

2008-10-28 19:13
Bleach ar den enda jag kan droppa, enda jag sett dessutom :)
Men tycker den ar sjukt bra! Lite lite lite seg i start men fastnar fort efter par episodes.
-ò_ó-

2008-10-28 22:06
Passar på att låna tråden.
Kan ni tipsa om några filmer som man som noob i anime svängen måste se?
Wordlife no doubt baby

2008-10-28 23:36
Akira måste man se. Inte för att storyn är speciellt övergrym(tycker jag). Det som gör den bra är att den är cool och helt sjukt bra animerad, speciellt med tanke på att den är från nån gång på 80-talet. Grym att se på en fet TV. Var också en av de första animefilmerna som "slog igenom" i väst.

En bit av Akira

Spirited Away
Vann väl en Oscar eller nåt för bästa animerade film. Miyazaki's bästa film enligt mig.

2008-10-28 23:44
the_real_apa P19 Tack för det, jag råkar dock ha sett bägge två. Ge mig gärna fler.
Wordlife no doubt baby

2008-11-03 21:02
Tipsa gärna om kärleks/skola animefilmer till mig :D
Tankar "Seto no hanayome" nu!
JMD, Jag Måste Dansa!

2008-11-03 21:11
måste hålla med and-r om black lagoon
http://www.sthlmmd.se

2008-11-04 14:11
Shorty: Kolla onegai teacher :) den är helt okej
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Groupie

2008-11-04 23:22
i Vilken Anime är det dom skildrar A-bomben i Hiroshima? Har sett just det klippet men har inte sett filmen/serien, så tipsa mig gärna den som vet.

2008-11-05 22:27
Det absolut bästa som gjorts i genren är Rurouni Kenshin - Reminiscence. Handlar om relationen mellan Kenshin, en snudd på känslolös och kall 18-årig samurai/hitman/mördare som arbetar för en organisation i Kyoto under 1800-talet och en vacker flicka han tar med sig hem efter att hon hamnat i skottlinjen under ett av hans slagsmål där han delar en annan mördare på mitten och råkar dränka halva henne i blod, varpå hon svimmar i regnet. Han bär sedan med sig henne hem och deras väldigt försiktga förhållande börjar ta form. Mycket handlar också om hennes inflytande på Kenshin och hennes försök att förstå varför han valde en sån våldsam väg i livet.

Sinnessjukt mörkt, hemskt, deprimerande, våldsamt, blodigt, ibland långsamt och vackert drama. Innehåller inga fancy grejer, absolut ingen humor nånstans, det är fan knappt någon karaktär som ler under hela filmen. Och det är ingenting man blir direkt glad av att se. Däremot så kan OVAn skryta med ett av de av de bästa soundtracken inom anime.

4 s.k. OVAs på 30 minuter styck så hela "serien" är bara runt 2 timmar lång. Den finns också som en Director's Cut där alla 4 delarna ihopklippta till en långfilm. Båda av de två största anime-siterna på nätet rankar den som #1 av all anime som någonsin gjorts och majoriteten av de professionella recensenterna brukar ge den direkta 5/5 betyg, om det betyder något. Vill du se drama anime så finns det inget bättre.

Kan även köra en "I second that" på allt som ! sa. Speciellt Gurren Lagann, en av de manligaste anime serierna som gjorts. Fruktansvärt bra med en riktigt skön stil, humor och den ger en ny mening till uttrycket "larger than life". Se den.
A Profound Hatred of Man

2008-11-12 16:55
Man kan se allt som studio ghibli har gjort, allt faller mig inte helt i smaken men allt är bra.

Studio Ghibli
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2008-11-14 02:06
Shorty F23
Bra bra! Seto no hanayome är skitbra. Vet tyvärr ingen sådär bra animefilm som är kärlek/skola men om det är serier du vill ha så är ju Clannad och Kanon 2006 det bästa du kan hitta någonsin inom den genren. True tears är bra med, Itazura na kiss är ganska bra. Vill du ha mer Komik men ändå skola och kärlek så är Toradora! och Nogizaka Haruka no Himitsu ganska bra val. Dom är toppen