I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Älskade, hatade förort

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2009-09-07 20:04

Älskade, hatade förort

Förortens ungdomar följs i dokumentärserie

Välkommen till en del av Sverige som många har åsikter om. Välkommen till Lövgärdet, en ganska okänd förort utanför Göteborg. Dokumentärserien Älskade, hatade förort följer en grupp Lövgärdetungdomar i åldrarna 14-18 år. De har sökt sig till Lugna Gatans utbildningen för juniorer. Några av dem kommer att lyckas med utbildningen, andra inte. Sammanlagt sänds åtta delar med start den 7 september i SVT1.

Lugna Gatans utbildning startade i slutet av februari i år, pågick under våren och avslutades i början av juni. Då var det examensdags för de som varit med hela tiden sedan starten. Efter examen ska de kunna verka som förebilder för andra ungdomar.

- Har jag kunnat göra en förändring med mig själv då ska ingen jävla unge komma och säga att det inte går, det köper jag inte, säger Kevin. Kevin är en av Lugna Gatans värdar och har lämnat sitt tidigare struliga liv bakom sig. Nuförtiden får han sina kickar genom friluftsliv och försöker få ungdomar i riskzonen in på samma spår.

Tittarna får följa Lövgärdetungdomarna i skolan, hemma i familjerna och ute. Även ledarna för utbildningen har följts. Också de kommer från förorten och berättar om sina bakgrunder och liv. Många av både ungdomarna och ledarna har varit med om händelser som är så långt bort från den svenska tryggheten man kan komma.

Älskade, hatade förort berättar om en del av Sverige med arbetslöshet, kriminalitet och sociala problem, men också om gemenskap och hederliga människor som drömmer om ett bra liv.


SVT1 måndag 7 september 2009 kl. 21.00

Källa

Check that shizz!!!!!

www.wordsilah.com
www.myspace.com/triangularform