I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dokumentärer om människor med in i helvetes för mycket fritid

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2011-05-06 01:50

Dokumentärer om människor med in i helvetes för mycket fritid

Av någon outgrundlig anledning har jag det senaste året totalt snöat in på dokumentärfilmer som kretsar kring individer med konstiga fritidsintressen och ett litet annorlunda sätt att betrakta livet på. Blir alltid lika glad och fascinerad när jag sugs in i dessa märkliga människors vardagsliv och får ta del av deras skumma och häpnadsväckande bekymmer.

Kommer dela med mig av mina favoriter här och hoppas att ni också vill bidra med era egna guldklimpar. Förhoppningsvis kan vi få igång något slags samarbete och skapa en riktigt mäktigt tråd av oanade propotioner. Börjar med några lite nyare varianter:

Marwencol
En alkad, gammal krigsveteran blir nerslagen av fem hoodlooms i Kingston, New York, hamnar i långvarig koma och vaknar upp som en findus-färdigrätt, varken med minne eller finmotorik. När den amerikanska sjukförsäkringen gjort vad den är bäst på och gått upp i rök, skickas han tillbaka hem till verkligheten som en bruten man, med en kapacitet att klara av ett vuxet och ansvarstagnade liv, motsvarande en femårings. Så för att bättre kunna bearbeta gamla, jobbiga krigssorger och hantera det faktum att det kvinnliga laget inte längre kommer med några seriösa anbud på transfermarknaden, försvinner Mark Hogankamp in i en förtrollad värld bestående av G.I. Joe-gubbar och Barbiedockor. Han skapar en alternativ verklighet, en fiktiv dockstad han kallar ”Marwencol” och låter sina nära och kära, representeras av dockor med både komplexa personligheter och unika mellannamn.

Finns fler tips på riktigt FETA DOKUMENTÄRER här:

http://alltdetdarochenpasechips.wordpress.com

(Inlägget ändrat av Squirtle. Fixade rubriken på trådskaparens begäran 2011-05-31 23:10:18)

Finns tips på riktigt FETA DOKUMENTÄRER här:

http://addoepc.se

2013-12-18 12:50
Shut Up Little Man!
I slutet av 80-talet spelar två pottfrillor in sina aggressiva alkisgrannar, då de har en tendens att skrika barnförbjudna smädelser till varandra under dygnets alla timmar. Ljudkvalitén på de smyginspelade förolämpningarna blir inte “3D-Surround”-kompatibelt direkt, men då väggarna i det plåsterfärgade lägenhetskomplexet fungerar lika ljudisolerande som söndertrasade rispapper och skrikkapaciteten hos de båda herrarna får McEnroe att framstå som en av Askkungens lite mer lågmälda gnagar-funkisar, blir kassetterna ändå fullt lyssningsbara. Den eventuella dippen i ljudkrispighet vägs dessutom upp av intensiteten och hettan i de brutala CAPSLOCK-dispyterna och det dröjer därför inte länge förrän de sprider sig som en löpeld bland landets mer lättexalterade Star Wars-kids. Inom ett par, tre år finns det hemmasnickrade bootleg-kassetter, gedigna serietidningar, konstverk, pins och t-shirts att hitta lite varstans – alla inspirerade av de frispråkiga skrikhalsarna. Pottfrillorna glider nu runt som på moln, de har varit med och assisterat vid födseln av ett nytt, autentiskt kulturpar och dessutom tjänar de lite fina fikapengar på hela uppståndelsen. Men när karusellen börjar snurra lite snabbare och fyra ettrigt giriga bolag slåss om filmrättigheterna och gör allt för att hålla originalbråkarna utanför, drabbas pottfrillorna av exploatörens dåliga samvete och börjar ifrågasätta sina egentliga motiv. Har de skapat en kultrörelse som gläds åt andras olycka? Profiterar de på någon annans missöde? Eller ger de bara den svältfödda och masokistiska publiken vad den innerst inne vill ha? Ambivalensen hos de båda smyglyssnarna sprider sig som en herpesbesprutad löpeld, men samtidigt gäller det att ta ett genomtänkt beslut innan giriglabbarna till företag inser vad de egentligen sitter och tjaffsar om - det vill säga rättigheterna till två lägenhetsalkisars urspårade kärleksgnabb – och drar tillbaka sina bud illa kvickt.

Admin

2013-12-18 23:46
Sitter och kollar Kunskapskanalen där det just nu går en fransk tatueringsdokumentär, "Den tatuerade huden". Att den inte riktigt fångar min uppmärksamhet står klart i och med att jag skriver här, men den fick mig att tänka på en annan tatueringsdokumentär som är väldigt intressant. Kanske har jag tipsat om den tidigare, kanske inte. Orkar inte kolla igenom tråden ;)

Iaf...

Hori Smoku Sailor Jerry
Idag har var och varannan människa en liten färgklick på sin hud. Sverige (eller om det var Stockholm) är världens mest tatuerade land (eller stad) i åldrarna 18-45, exklusive några naturfolk. Men en gång i tiden var det mest kriminella och sjömän som tatuerade sig. Och helst gjorde man det på Hawaii hos Norman Keith Collins, eller Sailor Jerry som han kom att kallas. I sin legendariska shop på Honolulus bordellgata tatuerade han packade sjömän (och enligt egen utsago även sin apa!) och växte ut till att bli en ikon i tatueringsbranschen. Bland annat tog han Ed Hardy under sina vingar innan denne begav sig mot Japan. Sailor Jerry designade många klassiska motiv, var på många sätt en pionjär och lämnade efter sig ett arv som betytt oerhört mycket för tatueringsbranschen. I den här dokumentären får man lära sig mer Sailor Jerry, bland annat genom personer som på olika sätt stod honom mer eller mindre nära. Är man tatuerad känns det som ett krav att åtminstone känna till namnet Sailor Jerry. Om så bara för att visa lite respekt åt historien och kulturen i stort.

Hela filmen verkar finnas på tuben:

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Producent

2013-12-19 07:50
Jag vill bara skriva hur fett det är att du, a.d.d.o.e.p.c. lägger upp trailers på bra dokumentärfilmer och framför allt hur du beskriver vad rullarna handlar om. Du borde få en medalj, klockrena roliga beskrivningar. Jag läser alltid vad du har skrivit först innan jag tittar på klippet och jag vet inte vad jag uppskattar mest.

Evolution Fet dokumentär verkar det som, jag känner till Sailor Jerry men inte i detalj.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-12-19 15:07
Evolution P30

Tror faktiskt inte du tipsat om den tidigare! Du har kommit med jävligt många trevliga förslag under åren, men just den här kommer jag inte ihåg att du lagt fram.

Ser hur som helst fram emot att bita tänderna i den nu under jullovet. Tatueringsvärlden är en minst sagt fascinerande värld och ett område som inte fått det utrymme genren förtjänar.

Tack för tipset, kära Evolution!

Dopeness P32

Jag lapar i mig ditt beröm som en grötsugen jultomte på juldagsmorgonen. Tack!

Och jag hoppas att du vet om att hemsidan bjuder på längre beskrivningar, samt länkar till var du kan få tag på HELA filmerna.

God jul på dig!

2013-12-19 19:08
I Magnolia projects finns det mkt fritid:
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-22 17:56
VRGNHNS

Tack för tipset, buddy!

Tyvärr har filmen plockats ner från tuben och den går därför inte längre att titta på. Vad är den fullständiga titeln? Jag tänker att den går att plocka ner från andra lite mer suspekta hemsidor..