I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Filmklubben - Nomineringstråd, film #3

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2011-09-30 22:14

Filmklubben - Nomineringstråd, film #3

Tjena!

Nu ska jag välja genre (yey!), och jag måste säga att det var ganska svårt. Vägde mellan filmer baserade på serietidningar, sci-fi och anime. Det slutade med anime.

Saxade detta från förra tråden:

Vi har nu 48 timmar på oss att nominera en film. Det ska helst vara en film som du själv inte sett.

Efter att vi har nominerat våra filmer så kommer vi sedan att få rösta på vilken film vi ska se (notera: inte sin egen) röstningen pågår också under 48 timmar.

När man ska rösta så skickar man ett meddelande till användare: Filmklubb.

Alltså: röstningen avslutas 22:30 på söndag kväll!

Härmed nominerar jag Grave of the Fireflies, Hotaru no haka på japanska, länk till IMDb. Var lite sugen på att se fler krigsfilmer - utifrån "motståndarnas" perspektiv - efter Das Boot.

Så, kom igen nu Whoa, nominera på!

"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2011-09-30 23:13
Sweet, en helt "ny" genre för min del.. har ingen koll på anime, så blir spännande! Ska rota runt lite, så jag återkommer!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Rappare

2011-09-30 23:15
Då nominerar jag en annan Ghibli-rulle (antar att det kommer bli väldigt många såna), nämligen Tales From Earth Sea. Har fortfarande inte sett vad Miyazaki den yngre har att visa upp, så det ska bli spännande att se.

Angående valet av genre (stil?) så tycker jag det är roligt att tänka utanför lådan och inte strikt följa DMAts genrelista. Den kan dock var en god måttstock.
Rappare

2011-09-30 23:16
Med det sista menade jag alltså att det var ett bra val av genre, Brazen.

2011-10-01 19:13
Gjort lite research.. märker att allt är typ från Japan, så jag kör på "Akira" bara av anledningen att den verkar vara nr1 på alla "top anime movies" listor på nästan hela 1a google sidan x)
Moderator

2011-10-01 22:52
Jag drar till med Castle in the Sky.

(Inlägget ändrat av Squirtle 2011-10-01 22:53:18)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Rappare

2011-10-01 22:56
Alltså: röstningen avslutas 22:30 på söndag kväll!
*nomineringen

Bara för att undvika missförstånd :)

2011-10-02 08:26
Ja, självklart! Nomineringen :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2011-10-02 13:35
Oj, verkligen inte min genre :P Men nån gång måste jag ju ge genren en chans.

Jag nominerar Eldflugornas grav (Hotaru no haka) då den ska va bra har jag hört..
http://www.imdb.com/title/tt0095327/

Rappare

2011-10-02 13:36
Slug
Det är samma film som Brazen nominerade i huvudinlägget.

2011-10-02 17:19
haha ojdå, klantigt. Får återkomma med nån annan film ikväll om jag hinner innan stängning. Har ingen som jag kommer på just nu...

Rappare

2011-10-03 14:02
Nomineringen är avslutad och ni kan börja rösta på de filmer som kommit in. Röstningen sker som vanligt genom att sända ett PM till användaren Filmklubb.

Här är filmerna ni kan rösta på:
Grave of the Fireflies
Tales From Earthsea
Akira
Castle In the Sky

Ni har till onsdag morgon på er att rösta och självklart får ni inte rösta på filmen som ni själv nominerade.

Tror inte att jag har glömt något, kör hårt.

2011-10-05 22:29
Det blev delad förstaplats mellan Grave of the Fireflies och Akira, men eftersom det endast var jag (Scrotum) som inte röstade på någon av dessa filmerna så är det enkelt åtgärdat. Jag röstar således på nytt och lägger då min röst på Grave of the Fireflies vilket alltså blir filmen vi ska se. Jag kortar också ner tiden något och slänger upp en diskussionstråd på söndag istället för om en vecka.

2011-10-06 04:32
Sweet! :)

2011-10-07 17:08
Någon Tom & Jerry film =)
Battlerappare

2011-10-07 18:28
The room, kanske inte stämmer in exakt i vad ni söker men jag tycker att alla filmklubbar eller liknande borde se den minst en gång. Den enda riktiga skillnaden kommer ju vara bristen på tentakler och skolflickor men ett svärd och våld finns ju så go for it!