I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Era favoritavsnitt av Simpsons

Hobby & Fritid - Kultur & Media

   

2012-01-15 16:29

Era favoritavsnitt av Simpsons

Har kollat på lite gamla avsnitt av Simpsons och tänkte att det kunde vara kul att göra en lista över de bästa avsnitten. Säsong 2-6 och delar av säsong 7 var fantastiska, och därefter blev det mer eller mindre uselt, tyvärr (med ett par undantag). Nu kan man inte längre kolla på serien.

Här är några av mina favoritavsnitt (jag försökte göra en tio-i-topplista, i kronologisk ordning, men det gick inte):

Lisa's Substitute, säsong 2.
Fantastisk humor, men även genuint rörande. Klipp:



One Fish, Two Fish, Blowfish, Blue Fish, säsong 2.
Homer får höra att han har 24h kvar att leva. Ännu ett avsnitt som blandar humor och allvar. Klipp:



Bart's Comet, säsong 6
En komet är på väg mot jorden. Springfield är i panik. Se bara det här klippet:



A Fish Called Selma, säsong 7
Troy McClure gifter sig med Selma. Fantastisk satir av nöjesbranschen. "Planet of the Apes"-musikalen glömmer jag aldrig. Klipp:



Bart Sells His Soul, säsong 7
Parodin på "The Wonder Years". Pianospelet i kyrkan. Och Simpsons när det är som bäst: blandningen av humor och allvar. Klipp:



Itchy and Scratchy Land, säsong 6
Familjen åker till Itchy and Scratchy Land och tvingas kämpa för sina liv. Klipp:



Three Men and a Comic Book, säsong 2
Bart, Milhouse och Martin samlar ihop sina pengar och köper tillsammans det första numret av Radioactive Man. Resultatet: paranoia och våld. Klipp:



Treehouse of Horror, säsong 2
Första Treehouse of Horror-avsnittet. Det här är nog det kvintessentiella Simpsons-avsnittet för mig eftersom det är så starkt förknippat med min barndom. Klipp:



Marge vs. The Monorail, säsong 4
En studie av Springfield och dess invånare. Hittar inte klippet där Sebastian Cobb ska åka till Springfield för att varna dom för död och förstörelse, men kommer försent därför att han stannade för att klippa sig. Här är ett annat klipp:



Lemon of Troy, säsong 6.
Här hejar man så mycket på Springfield mot Shelbyville att det känns som om man själv vore en springfieldbo. Klipp:



Lisa on Ice, säsong 6
Rivaliteten mellan Bart och Lisa är kul i sig, men alla skämten som är inslängda är fantastiska. Exempel på det:



Black Widower, säsong 3

Det absolut bästa Simpsons-avsnittet någonsin. Sideshow Bobs hat mot populärkultur, hans hat mot Selma, hans galenskap, och sättet på vilket Bart lyckas stoppa hans onda planer. Fantastiskt. Hittade inget klipp, se hela avsnittet.

Det finns fler, exempelvis "Who shot Mr Burns?", dubbelavsnitt, säsong 6 och 7, "Cape Feare", säsong 5, "Bart of Darkness", säsong 6, "The Joy of Sect", säsong 9, och fler tidiga Treehouse of Horror-avsnitt, men nu har jag tröttnat.

Hur ser er lista ut?