I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   
Admin

2010-02-08 16:35

EM-kvalet

Grupperna finns på bl a Uefas hemsida.

Så Sverige får alltså möta:

Holland
Finland
Ungern
Moldavien
San Marino

Tidningarna hurrar över drömlottning. Jag vet inte... Hade hellre hamnat i Rysslands (Irland, Makedonien, Armenien, Andorra. Sverige hade tagit Slovakiens plats) eller i Kroatiens (Israel, Lettland, Georgien, Malta. Sverige hade tagit Greklands plats) hellre än den här.

Det är verkligen ingen lätt lottning. Sverige har inte varit bra de senaste åren och Hamrén står mer eller mindre helt obeprövad. Kommer Zlatan tillbaka ökar så klart chanserna men även med Zlatan är det svårt.

Moldavien och San Marino kan räknas bort. Det ska vara 12 poäng. Men Holland, som kan prata om drömlottning på riktigt, blir svåra och jag tror de kommer gå obesegrade genom gruppspelet. Möjligt att de spelar någon oavgjord. På sin höjd blir det en förlust men på det hela taget tappar det max 4 poäng. Förmodligen inte ens det.

Finland har varit nära mästerskap väldigt länge nu. Det blir nog sköna matcher. Finland är på väg upp och Sverige har varit på väg ner (återstår alltså att se vad Hamrén kan åstadkomma, och om han lyckas föryngra. Valet att behålla Anders Svensson är ju oroväckande). Sverige står som favoriter men det är knappast bergsäkert.

Ungern visade sig vara bra och det var mer tillfälligheter att de förlorade i senaste kvalet. Oberäknerliga och lär säkert ha utvecklats en del.

Om Sverige ska ha en chans måste man rucka Holland åtminstone en gång. En poäng där kan vara avgörande. Men någon full pott mot Ungern och Finland tror jag inte på, vilket lär innebära att Sverige inte kan bli bästa grupptvå och således tvingas till ett nervöst kval.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?