I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Amerikansk fotboll / Rugby?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2011-04-26 23:52

Amerikansk fotboll / Rugby?

Hej, jag undrar om det finns någon skillnad på amerikansk fotboll och rugby? Är det olika regler eller något sådant mellan sporterna, eller är det samma skit med ett annat namn? ;-)
Har undrat över det här ett tag, så jag tackar för svar.

2011-08-13 15:44
vad jag har hört så e rugby engelsk och i amerikansk fotboll har dem skydd tror inte dem har de i rugby inte lika mycket skydd i alla fall
Homies over Hoes!
DJ

2011-08-14 22:32
Moderator

2011-08-16 21:33
7e september om jag inte minns fel. hoppas verkligen att tv10 visar lika mycket som i fjol. så jävla laddad för säsongen.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Poet

2011-08-16 23:26
Ochocinco över till Patriots. Vilket är en skam då jag fucking hatar Pats!

At the gates of Eternity...

2011-08-21 11:16
Har länge varit rätt skeptisk till amerikansk fotboll men det har börjat lätta den senaste tiden. Kan förstå att folk gillart (trots alla avbrott hela tiden som jag tycker verkar rätt segt)

Men en fråga jag aldrig fått nåt bra svar på är den klassiska: VARFÖR HETER DET FOOTBALL? Man använder ju händerna och använder bara foten vid enstaka straffsparkar va :P Borde ju rimligtvis ha döpts till något mer passande, hellre handball isf även om den sporten redan finns den oxå..

Poet

2011-08-21 11:28
Det heter football av den anledningen att i början så sparkade man omkring bollen och händer fick inte användas. Sen fick någon spel och plockade upp bollen med händerna och började lira med händerna ändå och då började reglerna ändras. Så när spelet började utvecklas med att man använde händerna, så gjorde vanlig fotboll (soccer) intåg i Nordamerika, men då hade man redan en sport som kallades football. Då blev "association football" (som är vanlig fotbolls hela namn) förkortat till "soccer".

There you go :)

2011-08-22 10:38
Aha ofan! Tack för svaret =)

2011-10-12 20:59
Det heter football av den anledningen att i början så sparkade man omkring bollen och händer fick inte användas. Sen fick någon spel och plockade upp bollen med händerna och började lira med händerna ändå och då började reglerna ändras. Så när spelet började utvecklas med att man använde händerna, så gjorde vanlig fotboll (soccer) intåg i Nordamerika, men då hade man redan en sport som kallades football. Då blev "association football" (som är vanlig fotbolls hela namn) förkortat till "soccer".

FEL FEL FEL. Amerikansk Fotboll kom till så här, först för länge sedan fanns bara den vanliga fotbollen, sen en dag i Rugby university i staden Rugby I England var det nog som tog upp bollen och började springa runt med den, osv. Sedan skrevs regler ner och sportet började spelas i England med namnet Rugby Football. När sporten sedan kom till USA var amerikanarna såklart tvungna att göra om sportet till deras egen. Därav Amerikansk fotboll. Dog fattar inte jag varför de inte bara de döpte sportet till amerikansk rugby.

Iallafall tycker jag själv rugby är en klart mycket bättre och mer sevärd sport. 40 minuters spel tid sen 5 minuter vila och sedan 40 minuter ytterligare speltid. Rugby tacklingar är också väldigt hårda och farliga, speciellt nu på senare tid då alla rugby spelare har blivit riktigt stora och muskulösa. Många är lika stora som de flesta NFL spelarna
Poet

2011-10-13 10:05
Vad är din källa för att du ska ropa "FEL FEL FEL" som en idiot?
Admin

2011-10-13 10:48
Har kollat en del på VM i rugby senaste veckorna och det är riktigt jäkla kul. Mycket spel, mycket kamp, brutalt och hårt.

Okej, man får frontalkrocka som en annan bilolycka i amerikansk fotboll, men en sekund senare så blåses spelet ändå av (typ). Här ser man folk stå och stampa motspelaren i ansiktet, folk lämnar planen blodiga och det smäller rätt hårt. Det ser inte vackert ut när en 110 kg bjässe slänger sig mot motspelarens ben.

Det som mest fascinerar mig är att man i rugby spelar utan skydd men ändå lyckas vara minst, om inte mer, kraftiga än fotbollsspelare. Det är ju nästan uteslutande muskler på de där snubbarna och jag tror inte anabolamissbruket är vidare utbrett. Känns inte som att det skulle hålla. När jag lite senare nån dag zappade förbi en footballmatch såg de spelarna nästan taniga ut trots alla skydd. Kycklingben och allt.

I football är det för många och för långa speluppehåll. Spelare springer runt muffar runt händer och handdukar i byxorna (jaja, det är för att inte tappa bollen, men ändå). Och sen har jag lite svårt för allt "bragging" och stöddig machokultur som alltid speglar football. Rugby känns lite mer "håll käften och kör".
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
DJ

2011-10-13 10:54
Jag vill också ha en källa på det där. Har inga jättebra källor att plocka fram just nu jag heller i mitt glashus, men jag vet att jag t.ex. hört idrottshistoriker tala om detta.

Jag har hört berättas flera gånger att det ursprungliga spelet var mer att hela byar sprang fram och tillbaka över kullar med säckar/bollar och liknande och att det ofta blev svåra skador och ibland dösoffer. Spelen skall ha varit ganska oreglerade och de regler som fanns varierade enormt geografiskt. I denna "urfotboll" / "urrugby" / "ur-football" ska man ha fått springa med bollen och använda både fötter och händer. Sen har det utkristalliserats en mängd olika specifika varianter världen över. Soccer och Rugger är ju iaf förkortningar för association football och rugby football. Dessa två regelsamlingar från England skall ha varit första gången man reglerade spelet på ett seriöst sätt och de två tog fasta på helt olika delar av ett flytande tänkt "urspel" som alltså varierade redan från början. Tror iaf hursomhelst det här att man aldrig får röra bollen med händerna och springa med den är ett rätt modernt påfund. Och den har i princip bara införts i soccer av alla varianter som finns idag. Inte i football, inte i rugger/rugby, inte i aussie rules osv osv.

Rent logiskt tycker jag det låter konstigt att FÖRST fanns den ganska långsökta och specifika regeln att man bara fick sparka på bollen och SEN kom idén att man får springa med den? Uppenbarligen måste väl soccer och den väldigt "fotspecifika" varianten av fotboll vara rätt sentida i utvecklingen, medan sporter som football och rugger på sätt och vis bevarat mer av ursprunget (även om de moderniserats enormt på andra områden)?
Poet

2011-10-13 22:02
Evolution: En rugby spelare måste vara all-round, därav deras kroppstyp.

En football player kan se ut se här...

Men även så här.

Och tro inte för en sekund att dessa tjockisar inte är atletiska. Jag hade en kille i mitt football team som var 216 cm lång, vägde ca 160 kilo, killen sprang 40 yard dash på 4,4 sekunder. Vilket är sjukt jävla snabbt med tanke på hans storlek. Och detta är ganska vanligt för många linesmen och linebackers som ligger på 100+

Personligen tycker jag det som är roliga med football :) Oavsett kroppstyp så finns det en position för dig. Är du bra på att springa och fånga bollar? Wide receiver. Är du bra på att kasta bollar? Quarterback? Är du bra på att kicka bollar? Kicker/punter. Är du bara bra på att springa? Runningback? Vill du bara tackla skiten ur folk? Tight end/fullback osv.

Jag är dock ingen rugby hatare, även om jag föredrar att kolla på football. Jag bara får spel när folk (säger inte att du sa det) enbart ser det kosmetiska i rugby (att de inte har skydd) och tror därmed att det är så mycket tuffare. Kan bara säga att jag skadade mig mer på 1 år av organiserad football än vad jag gjort under ca 10 år som kampsportsutövare. Don't get me wrong, rugby är också påfrestande, men skadorna är faktiskt färre än vad man tror.
Poet

2011-10-13 22:02
Självklart funkar inte bilderna... jävla Whoa! :[email protected]
Admin

2011-10-14 12:37
Fixade. Var nog nåt mellanslag eller nåt som ställde till det (jag vet ärligt talat inte ;)).

Jag tyckte mig se ett mönster bland rugbyspelare också. Det verkade vara främst de äldre och lite större som körde gruppkramar medan yngre och "tanigare" sprang mer. Känns lite som att ens roll förändras med åldern.

Vad gäller skador i rugby tror jag inte att de skadar sig särskilt ofta. Det av den anledningen att man förmodligen lär sig att falla rätt, ta en smäll etc eftersom om man inte gör det så är det kört. Du måste vara riktigt vältränad för att kunna ta så mycket stryk och dessutom är oskyddad utöver din egen fysik. Av det jag sett i VM så verkar det mest handla om lite näsblod, kanske nån smäll på läppen, jag såg nån med vad som förmodligen var en bruten näsa, en hjärnskakning och så någon som blev utbytt som enligt kommentatorn nyligen hade brutit ett revben och uppenbarligen inte kunde fortsätta. Det där är skador som är ganska svåra att skydda sig mot oavsett fysisk sport. Har du otur så kan en smäll leda till allt det där. Men det verkar inte vara så vanligt.

Det är nog det i den aspekten nakna i rugby jag gillar. Det är du och din fysik mot andra diton. För faktum är trots allt (och jag säger absolut inte att football inte är fysiskt eller så) att i football (och hockey t ex) så har du en rustning av skydd som absorberar smällarna väldigt bra. Det kan ge en falsk säkerhet.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?