I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Föredrag] Om relationen mellan prestationspsykologi och esport

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2011-06-27 15:56

[Föredrag] Om relationen mellan prestationspsykologi och esport

Tjena!

Vill göra lite reklam för ett föredrag som jag höll på Dreamhack i år. Temat är relationen mellan prestationspsykologi och elektronisk sport. Och för er som inte har koll på begreppet "esport" kan det kortfattat definieras som allt tävlingsbaserat datorspelande.

Bakgrund:
Esporten har utvecklats till en seriös tävlingskultur som går att jämföra med många andra prestationssporter. Jag är övertygad om att alla personer som befinner sig i en miljö präglad av konkurrens, prestationskrav och stress kan förbättra sina prestationer med hjälp prestationspsykologisk rådgivning. Och mitt föredrag kommer att handla om relationen mellan Esport och mental beredskapsträning.

För att ta Counter-Strike (CS) som exempel: CS är en uppgiftsbaserad lagsport som kräver koncentration, kreativitet och avancerade tekniska färdigheter av varje individuell spelare. CS går ut på att lösa problem kollektivt, och spelets upplägg ställer höga krav på kommunikationen, samarbetet och den enskilda individens prestation inom varje lag. Därför menar jag att professionella gamers borde träna på samma sätt som andra elitidrottsmän.

Med avstamp ur aktuell forskning och Riksidrottsförbundets elitträningskoncept kommer jag att presentera en prestationspsykologisk modell anpassad till professionella gamers som vill förbättra sin stresstålighet och bli av med kallsvettiga händer när det gäller.

Kolla gärna in och dela med er av era reflektioner kring ämnet!

Out Foxed