babylon
Vet att det inte handlar om musik, men vad är babylon för något?? peace out
dö inte nyfiken
som jag förstått det är babylon en metafor för samhället vi lever i idag.
http://www.myspace.com/kpeemusic Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART! FET SKIT!
babylon = ekonomisk utveckling, västerländsk sjukvård, homosexualitet, polis och rättsväsende, allt USA gör och alla som tvättar håret... ...som jag förstått det hela:-)
ni har inte förstått det Babylon är det gammla rike som höll judarna fångna babylon fungerar därför som en metafor för vadsomhelst som man känner tvingas på en eller man hålls borta från babylon e alltså all skit man inte direkt kan skylla på sig själv
yeah, staden babylon i babylonien, båda babylon på engelska
det är min polare Mathias "Babylon " Mattsson.
I beat my dick like it owes me money
Radioaktiv_groda det där är Babels torn ingen direkt koppling till babylonien även fast judarna kan ha använt namnet babel som en diss mot babylonierna
ja tycker vi borde klargöra om vi snackar bibelkunskap eller reggae-kunskap här. annars kan ju babylon va vad fan som helst, verkar de...
kinky_jojje P18 det hör ihop ganska fett Babylon betyder, synd och förtryck, för alla som läser bibeln
alla som säger "babylon suger", och "krossa babylon", vad är det dom vill har istället då?
Babylon förekommer åtminstonne i två sammanhang i bibeln. första gången är historien om hur människorna fick olika språk. Det är när människorna får hybris och vill bygga ett torn upp till himlen vilket gud inte tycket var ok. Det där med hybris är lätt för oss att relatera till och kan ju vara miljöförsöring och förtryck av tredjevärlden mm. Det andra sammanhanget är babylon förekommer i bibeln är som en stad där det syndas mycket. Spel, droger, sodomi och prostitution. Detta är förmodligen det som reggaetexterna syftar på.
Baktaktservice Levererar...<br>
"alla som tvättar håret..." heh den var skön!:D bsv Guds monarki.
Det finns en ganska ingående tidigare tråd på ämnet om jag inte minns fel. Det är nog allt viktigt att klargöra saker och ting: 1.geografiskt ursprung Babylon var huvudstad i Babylonien vilket är en bit ifrån nuvarande irak. 2.Bibliskt ursprung Första gången Babylon omtalas är i 1 Mos 10:8 där det står om Nimrod som ”blev den förste som fick stor makt på jorden” och var den som grundade staden Babel (och därmed det Babyloniska riket). Man har menat att Nimrod var den som grundlade privategendomen, staten och imperialismen. (Wikipedia) 3.Rastafaris ursprung (det mest relevanta för denna tråd) Ras Tafari kröntes till etiopisk kejsare under namnet Haile Selassie och han skapade en religiös väckelse på Jamaica. Han såg Jah som en svart, levande gudom vilken vandrar bland oss på jorden och som det finns en gnista av i alla "afrikaner" – en Gud som finns i himlen anses vara en lögn som vita människor hittat på. Det (vita) västerländska kapitalistiska samhället, dit de svartas förfäder förts genom slaveriet, kallas nedsättande för Babylon. Den röda tråden vi kan hitta är att babylon är dåligt och självfallet har den anpassats och kan användas på andra sätt musiken idag. Så om vi slutar villa in oss i bibliska budskap och fokuserar oss på rastafarin (om vi nu talar om musik som inte är frikyrklig) så kan vi kanske hitta rätt.
S.C. - Ferdinand -
[email protected] -
mow Sodom och Gomorra var två bibliska städer nära Döda havet som Gud i 1 Mos. 18:16-19:29 dränker i eld och svavel på grund av deras bottenlösa syndighet, bl.a. homosexualitet och tidelag. här myntas också uttrycket sodomi f.ö. alltså inget babylon. Om vi letar lite så hittar vi så mycket i böcker och på internet. Så ner med okunskapen.
S.C. - Ferdinand -
[email protected] -
Babylon är ju även känt för "sina" homosexuella handlingar?
http://www.myspace.com/Sifon
Ferdie: Nu far du med osanning. Selassie var ortodox kristen och hade inget med "skapandet" av rastafari att göra. Det var väl teologer som Marcus Garvey och liknande som sådde det frö som blev rastafari. Vad gäller bibelns babylon så är det märkligt att ingen har nämnt (eller så har jag missat det) den babyloniska fångenskapen. Alltså judarnas exil i babylon som i bibeln framställs som en fångenskap och ett elände.
Abram (Abraham) judarnas anfader var fånge i Babylonien i staden Ur eller Uruk minns ej vilken..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ferdie Haile Selassie tillhörde den Etiopisk-ortodoxa kyrkan, vilken i stora drag är samma riktning som den större grekisk-ortodoxa kyrkan (som dominerar Grekland, Ryssland och Östeuropa). Haile Selassie trodde inte på någon svart gudom och var inte på något sätt arkitekt bakom Rastafari-religionens uppkomst. Rastafaris dyrkar inte Haile Selassie i egenskap av hans gärningar utan utifrån att han uppfyllde en profetia från Marcus Mosiah Garvey, grundaren av Universal Negro Improvement. För övrigt tycker jag att det gamla Babylon fått ta lite väl mycket skit genom århundradena... vafan judarna var slavar i Egypten i 400 år och en farao mördade alla gossebarn. I Babylon satt man i 70 år och tilläts utöva sin religion så länge man betalade skatt. FIRE PON CAIRO;-)
Color_Blind damn du hann före om man säger så
kinky jojje du har fan rätt.. varför har dom hakat upp sig så mkt på Babylon för? iofs kanske för att det var första staten med imperialism och allt sånt.. ska börja säga fyah pon farao istället;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
iration ja eller så kan man ju använda den gamla svenska svordomen Fy Farao !
haha! fy farao...
SÖK I FORUMEN FÖR I HELVETES SATANS OKUNNIGHET!
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.
Ferdie, jag snackade inte om sodomins uppkomst eller uppkomsten av ordet sodomi. För övrigt tycker jag du ska gå till rötterna för dina påståenden. En del av dina påståenden har ju faktist grund men dom flesta verkar ganska grundlösa.
Baktaktservice Levererar...<br>
jag tycker att vi alla ska ta illa upp och bli arga på varandra.. mow. Babylonien är än dock ICKE något näste för homosexuella eller sodomistiska handlingar.. men för att göra en lång historia kort så sök i forumet så hittar vi nog rätt.. jag blandade exempelvis ihop profeten och skaparen.. men men försökte gjorde jag ivarjefall.
S.C. - Ferdinand -
[email protected] -
babylon=onaturlig utveckling.
Uppsala Roots & Culture Uppright Musicant
Diskussionen kring detta ämne är lite flummigt anser jag... Kan man inte bara komma överens om att babylon är ett jävligt "fräckt" ord att använda sig av... Men egentligen vet ingen vad det betyder mer en att det är något dåligt... Sen får var och en bestämma vad det betyder för dom.
http://www.myspace.com/kingstonegypsy
Det babylon som beskrivs i många texter är det babylon som beskrivs i uppenbarelseboken, mad "babylons sköka" och liknande. Men för att få något överseende över den boken bör man nog läsa lite annat i Bibeln först.
"Today's the tomorrow you should've feared yesterday"
rasta ger onaturlig utveckling så som gen-moddade grönsaker & bebisar, datorer osv etc mm benämningen Babylon.
Uppsala Roots & Culture Uppright Musicant
the melodians - by the rivers of babylon förklarar allt