I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vem reprezents the Ladies inom svensk reggae sceen

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2005-10-07 20:36

Vem reprezents the Ladies inom svensk reggae sceen

Som sagt: Vem reprezents the Ladies inom svensk reggae sceen

Kan någon ge mig lite namn för jag vet typ inga men jag kan ta bort dom här och sen se om det finns några kvar

Aisha (även då hon för mig inte är straight reggae o dancehall)

Everlina
Crocodile crew - (vet ej om dom finns än eller hur aktiva dom var eller är, Veddy holla at mi and jalla)¨
Dubchild (här på whoa, dock inte så mycket av selecta eller artist s vitt jag vet)

En tanke som har slagit mig igen, den slog mig när den var i omlopp igen för några år sen. Enkelt förklarat:
Varför har vi för tillfället runt kanske 10-25soundsytem och diverse dj/select crewn i sverige med pojkar/män och ibland gubbar.
Men som jag efterfrågade för att min egen kunskap kan ha missat det mer eller mindre inga av det samma bestående av tjejer/kvinnor eller damer.
Fine jag kan kanske gå med på att det är svårt att samla ett crew (bara kanske) men när jag skrev 10-25 killgäng så struntade jag blankt i alla miljoner snubbar som spelar lite reggae hemma och kallar sig DJs.

Where is the ladies, donde esta senoritas, var är tjejerna????

Min snabbanalys av sveriges reggae/dancehall scen är att den består av 60-70% grabbs och 40-30% kvinns men att av dom som framträder, annordnar klubbar, startar sound/crewn och djar är det typ 98% grabbs och 2% kvinns kanske något mer!!!
MEN!!! många säger då att tjejer inte vill satsa sina hårt förvärvade slantar på skivor och utrustnng och lägga ner tiden som krävs. Visst det är samma tendens kanske när man kollar på sport, tjejer slutar spela fotboll runt 16 etc men var är dom tjejer som faktiskt älskar musiken LIKA MYCKET som vilken snubbe som helst. Det finns många. Varför startar dom inget??

Sedan vill jag nog slänga en (potensiell) känga på alla grabbs som kör sina sound etc, om någon tjej visar det intresse som ni själva gjorde när ni var i samma position please var inte trångsynt. För detta kan jag (jag vet(kanske) få en viss amount av skit kanske men ni är välkommna att HOLLA AT MI här på whoa.

Ge eran syn vänner

Some people consider me crazy. I don't like that word.
It leaves a acrid taste when spoken.

2005-10-07 23:22
läste ej allt men dj everlina

BLESS

2005-10-07 23:22
oj de stod där hehe du ser hur mycke jag läste

2005-10-08 01:50
hon med efternamnet "graham" är fett bra! såg henne av en slump på dalarö när jag va på skärgårdssemseter i somras, bland det bästa jag hört inom svensk reggae by the way!
(äkta reggae, inge svensak akademienshiet, om man får säga så...)
 http://www.myspace.com/charlychanter

2005-10-08 01:53
 http://www.myspace.com/charlychanter

2005-10-08 15:15
Låter kul. Lite Grace Jones nånstans.
Är det hon som var i kören för Cool Runnings?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-08 17:16
sångerskan i Livelihood... Isabelle
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-08 17:26
Svenska Akademien består iaf till 25% av damer med Titti (sång) o Agnes (keyboards & körsång)

Jaqee gör en del grejer i reggaestil...
www.swingkids.se

2005-10-08 20:15
Crocodile crew, snälla.. Jag representerar fan ragge/dancehallscenen bättre än vad dom gör.

2005-10-08 21:09
Jag har hört om Crocodile crew, och det var inte snälla beskriviningar. haha

2005-10-08 22:57
tackar...så lite artister har namedroppats men var är mina selectas...måste väll skrivas med a i femeninum.
Some people consider me crazy. I don't like that word.<br> It leaves a acrid taste when spoken.

2005-10-09 11:41
på Club studio one i onsdags i GBG hade vi Sista K, Johanna & Lotten som lirade plattor
www.swingkids.se

2005-10-09 13:44
va hände med Sizta Roze (eller va hon hette) som gästade flimpomans "yeah man"?

2005-10-09 17:39
gillis, vilka är det, är dom bra? vad lirar dom. nice.
Some people consider me crazy. I don't like that word.<br> It leaves a acrid taste when spoken.

2005-10-09 18:39
Sheya Mission
Dubchild
www.reggaetravel.se ~ www.reggaeforum.se ~ www.pezdorado.com

2005-10-09 19:01
Mam som har gjort nån singel med flimpoman på KBC labeln...

2005-10-09 20:13
Mam bor väll i london och har inte producerat något på länge

2005-10-10 12:56
Mam är här en del och arbetar med KBC, finns en låt med henne på chakkra rytmen (tror den är osläppt fortfarande) och har enligt rykten ett album på g.
Pleasant, andra lördagen varje månad!!

2005-10-10 13:33
Sheya Mission
Imperial Sounds ! roxxad av kury

2005-10-10 18:04
Mam är från Märsta!!! =)

2005-10-11 00:40
Finns det några tjejer som haft tanken på att starta sound??

2005-10-11 10:04
har ingen tanke på att starta ett, men skulle jag få joina som deejay eller selector skulle jag inte tveka. eller jo, men jag skulle vilja i alla fall. vore fett kul.

2005-10-12 18:08
Shit vad jag blev glad över att någon tog upp det här. Jag kan inte göra annat än att hålla med och det var grymt att det ver just en kille som tog upp det. Det är i sthlm som det är i reggaevärlden överhuvudtaget, dominerat av män. Titta på de kvinnliga artisterna. Spelar egentligen ingen roll om man pratar dancehall eller roots. Båda sidorna kör sin grej coh för vad? De får fortfarande, efter många år, kämpa och får inte alls den respekt de förtjänar. Jag tror att det först och främst är tjejer som stödjer dessa artister. Jag gör det. Självklart är det mer naturligt för mig att relatera till dessa artister och inte manliga.

Vill inte killar också höra mer utav tjejerna? Tycker det borde vara väldigt naturligt. Speciellt i en kultur som bränner homosexualitet.

Jag skulle gärna starta ett sound, mer än gärna. Får jag en chans att spela så tar jag den. Men som det ser ut idag så känns det svårt. Vi får vänta tills gubbarna går i pension. För i Sthlm verkar det ibland som det råder någon jävla hierarki i reggae världen. Det är ett antal som ligger på toppen och det är till deras ställen människor kommer. Alla duktiga djs som så gärna vill och spelar på olika ställen ser man aldrig på nån av de större klubbarna. Tråkigt. Jag är trött på alla som stått där i flera år och ibland känns det som de själva också är det. Ge alla en chans. Det gäller även publiken.

Nuff respect till all de tjejer som gör sin grej, fortsätt med det.
Big up de woman dem!

Some things nah go how we plan, but according to Jah Jah plan... Glory be to the most high! Blessed love.

2005-10-12 20:26
Bra att tjejer köör på men fortfarande så kan jag inte räkna upp någon tjej som kan överträffa nån av de bästa manliga artisterna inom reggaen!!

2005-10-12 20:28
nu menar jag i reggaescenen i hela världen inte bara i Sverige

2005-10-12 20:46
makkke P18! och? vad menar du? det är väl inte det tråden handlar om eller!

dax för alla snubbar att lämna plats åt våra systrar!!
DUB IT!

2006-01-16 22:34
Alla har olika smak

Sen finns d alltid folk som stör sig eller blir upprörda när t ex två tjejer får stå på samma scen som artister som TOK & Barrington Levy...

mäki f18: D kanske finns någon anledning till att dj:s som t ex Shagga, Papa Bull, Fabulous G, JIB & Everlina låtit oss köra ett antal gånger på deras fester... Varför inte fråga dem?

mayya f60: Visst råder d en hierarki av äldre män inom reggaescenen. Även om vissa ger plats åt andra så é d fortfarande många som é giriga. D kommer ta tid innan d sker en större förändring.

Sen går många gånger kontakter före talang tyvärr... Så é d nästan överallt i samhället

Big up till alla tjejer som ändå kämpar!

Crocodile Crew 10 years anniversary!

2006-01-16 22:59
En liten undran. En liten stund sedan så ´lade jag ut en tråd om en ladies mixtape tävling. Ingen nappade vilket för mig är ganska knasigt.

Nu eftersom det ändå verkar finnas folk som vill.

2006-01-16 23:03
dax för alla snubbar att lämna plats åt våra systrar!!

Hah! Bullshit! Talang och kompetens som räknas, inte kön.

2006-01-17 10:04
Vem sa att det skall lämnas plats dom får väll ta plats som alla andra men saken är väll dom kan hjälpas en viss del som pojkar som vill börja.. Men kompetensen är det som räknas, var ingen som har sagt något annat. Allt jag efterlyste var en viss lyhördhet för eventuella tjejer som vill köra på. Eftersom ibland en nybörjar snubbe kan ligga på samma nivå som en nybörjar tjej.

2006-01-17 13:52
dubchild gör mycket för reggaen...

patsy, bara hon plockar upp micken och börjar köra mer...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-01-17 14:45
Ferma: Javisst,varför inte... Brukar inte hänga på whoa särskilt mycket, så jag har missat d.

Eller så kan man välja nån riddim som både tjejer & killar kan skicka in bidrag på (som de gjorde på skawars.se innan nyår). Tyvärr såg jag d försent, så jag var inte med på d. Surfar inte så ofta... Veddys pojkvän Danne aka Robbin Hood va med i alla fall.
Crocodile Crew 10 years anniversary!

2006-01-17 18:22
marsjays P21!
suck...
DUB IT!