Om du ska köpa 1 reggae-skiva i år
Så måste jag rekomendera Various Artists - The Biggest Reggae One-Drop Anthems 2005. Det är en dubbel skiva med mer eller mindre (nåja) alla bra tunes som dykt upp under året. Bästa samlingen jag har sett på mycket, mycket länge. Om du inte tror på mig så tro på tracklisten.. 01. JAH CURE - Jamaica 02. PERFECT - Handcart Boy 03. GYPTIAN - Serious Times 04. ANTHONY CRUZ & BUJU BANTON - Place Too Bloody 05. HERO - In The Ghetto 06. DAVILLE - My Grade 07. JAH CURE - Love Is 08. FANTAN MOJAH - Hail The King 09. RICHIE SPICE - Blood Again 10. CHUCK FENDER - Murderer 11. JAH MASON - Mi Chalwa 12. NORRIS MAN - Home & Away 13. SIZZLA - Be Strong 14. NATURAL BLACK - Far From Reality 15. JAH CURE - These Are The Times 16. GENTLEMAN & RAS SHILO - Blessings Of Jah 17. JAH MASON - Team Up 18. SIZZLA - Where Are You Running To 19. JAH CURE - The Sound 20. RICHIE SPICE & CHUCK FENDER - Freedom Disk 2 01. JAH CURE - Longing For 02. FANTAN MOJAH - Thanks & Praise 03. GYPTIAN - Mama 04. RICHIE SPICE - Operation Kingfish 05. LUTON FIRE & JOSIE MEL - Rasta Still De Bout 06. JAH MASON - My Princess Gone 07. GENTELMAN - Superior 08. ANTHONY CRUZ - We Nuh Wah No Gun A Dance 09. FANTAN MOJAH - Hungry 10. SIZZLA - Rise To The Occasion 11. JAH CURE & GENTLEMAN - Share The Love 12. CHEZIDECK - Way How 13. BUSHMAN - My Meditation 14. ANTHONY B - World Of Reggae Music 15. CHUCK FENDER - For My People 16. JAH MALI - Be Conscious 17. PERFECT - All I Got 18. TONY CURTIS - High Grade Forever 19. JAH CURE - Poor Man's Cry 20. SIZZLA - Jah Works Fuckin ey!
Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.
så personligt, finns bättre.
i get more pussy then panty!
Kul att Mi Chalwa är med! Antar att det är på Roots Tonic?
www.combatsound.com Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!
Samlingar är trist trist, dock bra låtar! PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Chriss > Stämmer. Nu har för övrigt Warrior King-plattan kommit. Check it! Soulable/hudvård > Jag fattar inte, jag trodde det var låtarna som var viktiga och inte förpackningen? Men men, alla är väl olika antar jag. Confidence > Hittar du 40st bättre roots låtar från i år så får du gärna tipsa. Jag tror nog att jag har hört iaf minst 90% av allt som släppts i år och i mina ögon är det här ett jävligt bra urval. Självklart är inte alla låtar bäst men jaa.. Hit me please.
Det är ballare att köpa sjuor verkar många tycka.
Jag tror det också. Mycket ballhet inom den här musikstilen, det roliga är att folk nästan är mer nere med skiten här än vad de är på Jamaica.
banarne har hajat biffen.
Exaktamundo. 12" dubbelalbum vore nått. Finns eller?
Eller trippel kanske? Så slipper man så tighta spår.
Tyvärr inte, Jayzon har legat i och letat hos leverantörerna men icke. Tjacka CDX kompis. :)
Ge mig ett bra pris och berätta för mig vad jag ska göra med min vinylsamling bara hehehe
Jayzon ska sälja sina, om han inte redan hunnit göra det. Annars utesluter inte det ena det andra.. Du borde komma och leka med vår (M-P och jag) setup. Det är skoj kan du tro. 2st CDX/2st 1200/1st vestax PMC-55 mixer/1st BOSS SP-303 Dr. sampler/1st Casio trummaskin Sa någon lekstuga? Fick jag stila lite också.
Hahaha. Faktiskt aldrig provat cdx men det skulle vara intressant. Resten: Been there - done that ;)
Haha jag vet. :) Du är välkommen. Det är helt ok att spela CDX, man kan göra en jävla massa roliga saker. Och det har ju aldrig blivit så snygga rewinds men ryggraden är tyvärr inte riktigt med på skivtallriken om du förstår vad jag menar.
Samlingsskivor är alltid dåligt. själva uppbyggnaden av skivan, till exempel låtarnas ordning, skivans utseende mm. ger en helhets känsla. Det saknar ett samlingsalbum
fear and loathing
Bra då vet jag.
vad menar du vidde? har en samlingskiva ingen uppbyggnad, låtordning eller ett utseende?
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
Men det finns ingen som helst känsla i ett samlingalbum... PZ
nä just det. glömde att alla samlingar är lika tråkiga. är det inte så att det är samma snubbe som gör alla samlingar, och det är därför alla lika dåliga?
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
har linte läst igenom än, men alla dom där är ju inte alls från i år, tex "10. SIZZLA - Rise To The Occasion" är väll typ 2003? verkar ju va bra men ändå
http://www.myspace.com/charlychanter
"Samlingsskivor är alltid dåligt. själva uppbyggnaden av skivan, till exempel låtarnas ordning, skivans utseende mm. ger en helhets känsla. Det saknar ett samlingsalbum" Va e det här för blaj? eftersom singelformatet är det givna för reggae och de flesta bra album ändå är singelsamlingar så är samlingsalbum det bästa för reggaen. Om nu inte nån älskar små pruttskämt eller nån gaphals som biggar upp artisten i fråga eller nån psalm i början på låtarna. Eller Midnites Jehovas Vittnen-omslag. Samlingen är grym trots att dom har missat Plead my cause med Junior X, Same way med Jah Cure och inte har med några Beres Hammond-låtar. Och förresten det närmsta psalm som kunde fått va med e ju Give praise med Luciano.
Helt rätt.
Ord.
Ekkepekke P27 eftersom singelformatet är det givna för reggae så är samlingsalbum det bästa för reggaen borde det inte vara singlar som är det bästa i så fall?
fan dom jävla knapparna e förvirrande
nån som har nå koll på va det kostar att trycka upp en genomsnittslig upplaga för en artist som tex Luciano tänkte räkna lite på hur bra/dåligt man egentligen tjänar på singlarna på jamaica...
ok då, näst efter singlar, men ska man bara sätta på och lyssna så brukar det bli lite stressigt med singlar, dessutom har jag haft svårt för å hitta vinylsingelspelare till bilen...
Det Ekkepekke menar är väl att det inte är någon idé att köpa fullängdare med artister, då det ofta är singelsamlingar. Istället kan man köpa singlarna eller samlingsalbum med flera olika artister.
They´re not big in the game/ They´re finished/ Like a man trying to fit a flathead into a phillips
Folk är fullkomliga idioter här! Här släpps en samling med dom STÖRSTA låtarna från i år(och nån lite äldre). sen börjar folk gnälla på att det är dåligt, fult och fan och hans morsa... Detta är vad som höjer nivån på musiken, låtarna når ut till folk som inte köper singlar, inte stjäl från nätet osv... Men jag gissar på att dom som gnäller är dom som vill ha musiken för sig själv och tror att någon sorts "underground" gynnar musiken...
Dessutom tycker jag man borde köpa åtminstone två reggae skivor i år... Bitty Mcleans skiva är fanimej också ett måste!
Whoa är ett ifrågasättandets forum. En diskussion som inte leder någon vart haha. Bitty's är inte dum den heller!
dessutom har jag haft svårt för å hitta vinylsingelspelare till bilen... Philpps slappte en i borjan pa 70 talet tror jag, den gar att hitta pa antika bilmässor. Jag ar sjalv ute efter en men räkna med 500-700 Euros. Ps. John Lennon hade en i sin Rolls. Bless. Ps big up Jetstar for sammlingsskivan! Psss. checka aven Danny Rays nya platta pa samma label.
Nuff sound sey dem a shottas, Crossfire dem a Sharpshooter... *Echo Minnot*
Ju yngre du är, desto viktigare är det att vara äldst.
Vem har klankat ner på samlingens innehåll? Låtarna är klockrena! PZ
nordbeck att samlingsskivor är dåligt är då min subjektiva uppfattning. Det jag menade var att jag tycker ett album är något konstnärligt. Jag har svårt att känna någon enhetlig känsla när någon bara tar ut singlarna från olika album och sätter ihop det. Kan egentligen inte riktigt sätta fingret på varför jag inte tycker om samlingsalbum förutom det jag redan sagt, är mer än känsla lixom.
fear and loathing
Jag tror inte att så särskilt många reggae-artister har massa konstnärliga ambitioner med sina cd-konvulent! Inte ens Elephant Man trots dom tydliga referenserna till klassiska barnböcker, även i låttexterna. Konst, det är omslagen som han tecknarsnubben gjorde på 80-talet där en massa runda dancehallmänniskor stod å gned sig mot varandra men det visste knappast artisten om.
Ekkepekke P27 Alltså, finns det någon grymmare illustratör. Måste rekommendera boken Reggae Cover art. Många guldkorn där.
They´re not big in the game/ They´re finished/ Like a man trying to fit a flathead into a phillips
99% av alla reggae album ÄR samlings skivor! Någon(artisten själv, en producent, engelska skivsammlare, eller en simpel låttjuv) sätter samman tex sugar minotts senaste singel släpp till ett album... Komma och snacka om "konstnärligt" visar mest på okunskap om hur det egentligen går till i den jamaicanska skivindustrin... Ta tex Capletons - more fire... klockrent SAMLINGS album... Att sen dom flesta reggae skivor har fula omslag, tja det är väl en smaksak, känns rätt meningslöst att diskutera i sammanhanget?
LIMONIUS = KING Han gjorde helt fantastiska omslag! tycker vi borde starta ett Limonius Galleri här på whoa. samlingsskivor e det inget fel på! själv är jag jävligt förtjust i gammla samlings/rythm skivor från 80/90 talet.
That`s my style, its wicked and wild!
Yes... Punany Train-omslaget är oslagbart... Jamaal Pete gjorde nice grejjer också. Lever han än?
ofta tycker jag att samlingsskivor använder singlar till för stor del. i ett vanligt album visas ju mer av en artists/grupps repertoar, vilket jag tycker är bättre.
fear and loathing
Vidde: Vad för typ av reggae lyssnar du på?
Bra album vad det verkar.
7 words of Love: "JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE" HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI
egentligen är det så att ni alla lyssnar på gubbrock. pink floyd, genesis och sådana band, dom kan göra album dom! inget skit med singelsamlingar där...
finns en artikel om limonius i ett gammalt nummer av tidningen "pop" kulcha, när dog limonius? nyligen eller?
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
Väl talat banarne. Man vill ju helt enkelt ha de bästa låtarna för ett detta året. Många artisters album är ju bara massa singlar iohoplagda 2 år senare känns det som... inte mkt feeling där eller vad det var som efterlystes...
Om vi nu bortser från hur feta låtar som är på den, för dom kan vi ju ändå stjäla från nätet, så ser vi ju att den är jävligt ful, så jag tycker vi alla skiter i att köpa den, ingen feeeling whaaatsoeveeer! Ingeeeen feeeeliiiing!
lol
SOUNDCLOUD.COM/ODIGGITY