I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rami & Storsien, ny låt

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2005-11-18 12:46

Rami & Storsien, ny låt

OK, det har förekommit gnäll om att en del musik som har nämnts här inte "får" kallas reggae. Jag vet inte vad detta ska kallas, men här är den i alla fall. Gratis dessutom. Utgiven till förmån för kampanjen Flyktingamnesti 2005.

Rami & Storsien - Alla får stanna
Riddim: Version Baby av Jonahgold och Desmond Foster
Inspelad, mixad och mastrad i Studio Dream, Uppsala, november 2005.

Ladda ner på:
Flyktingamnesti.nu
Ingen människa är illegal
Sanningsministeriet

(Texten finns på Ingenillegal-sidan)

"I just want you to know that, when we talk about war, we're really talking about peace". Bush har visst läst Orwells "1984".
Skivsamlare

2005-11-18 13:21
Tung!
Äntligen en ny låt från Storsien, något man sett fram emot.
Soft att ni drar över en Jonahgold riddim :D
Yes! In Concert — For the love of music

2005-11-18 14:08
svängig!
Twelve Tribes of Israel

2005-11-18 15:08
de finns en jävla massa musik som påstås vara reggae men inte är det ja.

denna låten är inte en av dom. öppna gränser!

2005-11-18 15:41
Tack! Ni som är i uppsalaområdet har chansen att höra den live ikväll på Fredmans (med livebandet Makreka + P-danielsa) eller nästa fredag på Uppenbar (soundsystemgig med Uptown Skankin).
"I just want you to know that, when we talk about war, we're really talking about peace". Bush har visst läst Orwells "1984".

2005-11-18 16:13
BIG UP!

mycket bra ämne och framförande!

2005-11-18 17:10
Storsien är alltid tung, deliveryn, texterna...riktigt bra!
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2005-11-18 17:46
PULL UP!!

tjockt grymmt, vem e Rami?, han måste nog vara den bästa jag hört på spanska, har han gjort mer?

va hände me akademien föresten?

2005-11-18 17:47
och alla selectors där ute

glöm inte att Daweh Congo - Ganja Baby ligger på samma rytm och den finns som 7"a
Skivsamlare

2005-11-18 17:49
Håller med NuttyDead . Riktigt nyfiken på den killen!

2005-11-18 18:06
tungt och skönt, rytmen flyter på fint och storsien levererar!

rami tyckte jag inte var så bra, och sannerligen inte det bästa på spanska. och vad är det för burkigt ljud på rösten egentligen??

jaja, big up
ugashaka

2005-11-19 18:00
Feta texter, righteousness!

NuttyDread P22

Rami var med i en hip hop-grupp från Uruguay: Platano Macho. Annars kan han höras på Moder Jord Massivas två första skivor.
Han har grejer på gång med Dele och en samlingsgrej med Storsien, Polki, Format, Dele, Jimmy Ellis m fl.

bojjan P19

Dom körde nysläppta låten "Tryck på alarm" med Storsien och mej (Format ) igår på P3 Rytm . Finns två versions med på samlingen ÄktaBra artister: Direkt från källa(r)n. Går att beställa på www.knaster.net eller www.aktabra.tk

storsien

Tack för igår, grymm jamsession på fredmans, var skitkul även om jag var lite för dragen.

Ny låt: "Mr. Blatteloverman"!

2005-11-19 19:21
Format/Farias sa det. Rami knäcker.

Farias: Lugnt, det var ju ingen som sväva i mat-åt-fara iaf. Verka som om folk hade kul.

NuttyDread P22: Akademien var för upptagna. Dom är ute och turnerar hela tiden. Sånt tar på krafterna, mer än man tror om man inte själv har upplevt det. Och sen bor de på olika ställen och har femtielva andra projekt på gång. Kanske släpper vi en version 2 tillsammans.

Men jag tyckte det var angeläget att Rami och jag släppte låten nu - lagändringen om ändrad asylprocess träder ju i kraft den 1 mars.

Manue-low P23: Ja, om man släpper en mp3a så finns det ju inte så mycket anledning att lägga en massa tid och kraft på att finlira med detaljer i all evighet. Men du kanske vill hjälpa till med nästa produktion?

2005-11-19 22:08
grymt skön .,
jag är ett FAN.,
ämnet är otroligt viktigt ämne å det är grymt bra att folk börjar att utrycka sina känslor om ämnet.,

ge mer kärlek
csavargo från ruff runkers

2005-11-20 16:22
Tack, DK3. Hälsa brorsan! Jag ska säga utöver det jag skrev innan att vi själva förstås var nöjda med produktionen - annars hade vi jobbat mer på den. Men jag är kanske ingen expert på hur sångljud "ska" låta. Vilket var det som var burkigt? Ramis eller mina grejer?
Skivsamlare

2005-11-20 19:06
farias
ahjo, har redan beställt skivan ;)
väntar ivrigt på den!

2005-11-21 00:47
storsien

Ramis rader hörs bara i högra hörsnäckan om jag lyssnar med hörsnäckor. ingen pik men de lär nog va det som folk menar med dåligt ljud.

väldigt bra röst på den där Rami dock:-)

2005-11-21 11:41
storsien:

som sagt jag gillade låten, rytmen å texten, men ljudet på rösterna låter lite konstigt. Det verkar lite märkligt att medvetet nöja sig med lägre standard bara för att det endast är ett mp3-släpp, det lär ju vara de låtarna som får mest spridning och flest människor hör.

Om jag ska försöka förklara vad jag menar med burkigt ljud så är det dels att storsien låter för mycket i mellanfrekvenserna men för lite diskant, samt att reverbet som används får det att låta nästan som ett fasfel, vilket gör att sången känns som att den ligger en bit bort. På Ramis röst verkar det ju ligga nån slags effekt som kanske är meningen, men som gör att den låter lite instängd.

Och visst kan jag hjälpa till vid nästa produktion om du vill :)
ugashaka

2005-11-21 12:14
Aj fan då. Nej, som sagt, det jag skrev om mp3 var mest en billig bortförklaring för att jag ibland har svårt att ta kritik. Vi skulle inte ha släppt låten om vi inte var nöjda med den. Tack för kommentarerna, hur som helst.

2005-11-22 11:26
bojjan P19

de e sjyst, hoppas du får den fort då!

2005-11-28 00:21
Storsien är skitbra som alltid, både text- och "deliverymässigt". Rami låter lite som en svensk/spansk Buju Banton, vilket är ett gott betyg!

Kan dock förstå anmärkningarna på ljudet, men låten går ju fortfarande fram och jag tycker inte att det är så farligt.

Tyckte först inte om valet av rytm, men den växer!

Tack för den här! //Peace
"money doesn't talk it swears"
Bob Dylan
Skivsamlare

2005-11-29 02:55
farias
hoppas att jag får den överhuvudtaget. har fortfarande inte kommit, och det var typo en vecka sen jag betalade :/

2005-11-29 09:25
bojjan P19

Alltså var det från knaster.net , Du beställde? Eller från ÄktaBra, om det var från Äktabra, så kommer den imorgon, vi har haft slut ett tag. Klart den kommer.
Skivsamlare

2005-11-29 10:34
Ahh okej, det förklarar förseningen. Ifrån ÄktaBra.

2005-11-29 18:05
grym!! fast jag tyckte inte om den spanska, resten va mkt fetare!, grym känsla i reffen
 http://www.myspace.com/charlychanter
Skivsamlare

2005-12-02 23:36
farias
nu har den kommit, och jag är helt såld! gled omkring efter jobbet med skivan i stereon, vissa spår är helt galet sköna. källarjam, tryck på alarm & där inne är helsköna!

2005-12-03 14:47
bojjan P19

Tack, tack! Kul att den diggas!
Sprid ordet!