dagens dancehall vs "reggae"
detta är inte på nåt sätt ett inlägg för att dissa nån, jag tycker det är kul att folk gillar musik. nu till min undring. var finns likheten mellan dagens dancehall från jamaica och "reggaen"? jag är själv torsk på reggae och trots ihärdiga försök att lyssna in mig på dagens dancehall kan jag inte lyckas förstå. jag hör faktiskt ingen reggaevibb alls när jag lyssnar på tex sean paul. visst, dom e från jamaica och har dialekt därefter men vad är det mer som binder musiken samman? i mina öron låter det mest som en danslåt som är producerad för att dansa till, men reggae? som vilken poplåt som helst på radio,i mina öron...
DUB IT!
baktakt! evolution! dancehall är också reggae... men roots reggae är den bästa reggaen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ska, reggae, dub, dancehall och ragga är väll frånbörjan stilar som är producerat för att dansa till? Skillnaden i musikstilarna är ju flytande. det finns bokstavligen hur många länkar som helst mellan den rootsigaste Rootsreggaen och den hårdaste raggan. Är du osäker så kolla in åttiotalsdancehallen och tidigt nittiotal. Det kallas utveckling :)! Och smaken är som... Respect!
Baktaktservice Levererar...<br>
dubgrind , reggean (rootsen) är väl utgångspunkten och så finns det sido-genreer, som dancehall, soca, reggaeton osv. precis som i hiphopen där en sido-genre är grime. det finns säkert olika slags country som det finns olika slags arabisk musik. dancehall är grymt, du har antagligen lyssnat på fel artister. jag tycker inte man kan lyssna på sean paul och få sig en bild över hela dancehallpaketet.
i get more pussy then panty!
som dom någon sade, dancehallen utvecklades till hiphop som sedan blev dancehall igen :)
som alla hittils sagt: baktakt. en annan länk e ju toastandet, som faktiskt funnits i nästan sin nuvarande form i 40 år. om "roots"-referensen heter bob marley, som bara sjunger och "dancehall"-referensen heter sean paul som mer påminner om hiphip förstår jag iofs om det är svårt att se skillnad.
du kan lyssna på t.ex på
della move , så förstår du hur utvecklingen gick från baktakt till dagens dancehall sound.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
inte för att baktakten i roots och ragga sitter på samma ställe men... lyssna hur tex rocken har utvecklats från blues till värsta grindcore så kanske roots-ragga kopplingen känns lite lättare att acceptera
men vadå baktakt, allt som går under dancehall-genren har väl knappast baktakt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mäki F18 jo den absoluta majoriteten av dancehallen har baktakt
fast nu blev jag fundersam, mina musikaliska kunskaper är inte oändliga, andra och fjärde kaggen i ragga kanske inte räknas som baktakt
är inte baktakt onedrop liksom?
det beror väl på vad man definerar som baktakt. jag lyssnar mig till den, fast det kanske finns speciella "regler" om vad som klassas som baktakt. kanske.
confidence P21 mäki F18 om jag fattat det rätt en 4/4 i 16 delar taktslag=T= T___T___T___T___ 1___2___3___4___ baktakt=b= __b___b___b___b_ 1___2___3___4___ synkop=s= _s_s_s_s _s_s_s_s_ 1___2___3___4___ nån riktigt musiker får gärna komma och bekräfta
jag måste vara skittrött, fattade inte riktigt.. kan du inte göra audio av det du menar? :)
orrre: svin fewt låt =)
(=
men dagens dancehall/ragga rytmer har ju influerats från bl a arabiska och indiska rytmer..? men dancehallen från början var ju bara en simplare version av roots reggae som fick folk att skaka rumpa..
som sagt, det är inte min mening att dissa nutidens dancehall. och mina referensramar sträcker sig längre än bob marley vs sean paul. tro mig. att det skulle vara baktakten som binder stilarna samman...hmm ja det kanske det är bara att jag inte lyckats höra den. jag lyssnar gubbmycket på ny (från 90-framåt)engelsk dub å roots å där kan man ju nästan höra lite technoinfluenser ibland fast samtidigt är det aldrig ngn tvivel om att det rör sig om reggae. om än väldigt digital å utflippad. men det är det jag inte hör i nutidens såkallade dancehall. och i den jamaicanska 80 å 90 talsdancehallen hör man ju ändå tydligt att det är "reggae" (ni förstår kanske varför jag sätter " "när jag skriver reggae) det är dom senaste åren bara som jag tycker det har flyttat sig till att bli nåt annat.
DUB IT!
dubgrind P56 nu gör ju tex sean paul mest ragga (man kanske till och med skulle kunna kalla det dj-ragga), som är undergenre till dancehall som är undergenre till reggae det som binder det hela samman är ju att d flesta (eller många iallafall) artisterna gör låtar inom flera av dessa genres
mow P32! ja precis, smaken är som...
DUB IT!
Precis! Därför tycker jag det är tråkigt när en del går ut och hävdar att något annat skulle vara bättre än något annat. Jag älskar Reggae, är passionerat förälskad i dancehall coh hatar fucking ska. Men jag kan ju för den sakens skull inte påstå att dancehall är det bästa. det är ju bara min åsikt, och den är min. Bless
mow p32! jag skrev ju i början att jag inte ville dissa musikstilen! du tog bara åt dig av nån anledning. för mig känns d inte så reggae, för dig gör det d. so what, du behöver ju inte snea. peace ina di geto!!
DUB IT!
Nutty Dread: Vad är det för någon skillnad på ragga och dancehall? Trodde bara att ragga var en brittisk term för samma sak. Inform me!
color_blind nu kommer säkert någon skriva att ragga är digitalt producerad dancehall, vilket är ett löjligt argument. tidiga digitala produktioner från tex prince jazzbo på ujama labeln mm kan man knappast kalla för ragga. som du skriver så är det ett engelskt/europeiskt uttryck för den hårda "moderna" dancehallen som kom på 90 talet.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
Dubgrind, respect! Jag tog inte åt mig. Det är lugnt. Men jag tycker det är tråkigt när man påstår att något skulle vara bättre än något annat. och det var inte ditt inlägg jag syftade på utan Iration som lade in som medelande nr 2 i tråden att "roots reggae är den bästa reggaen". Det är som att gräla om vems religion som är bäst. Föga givande. Men Irations inlägg hade funkat (enligt mig) om underliggande ironi eller självdistans varit tydligare. Är påståendet allvarligt menat är det ganska fånigt. Peace!
mow p32! respect...
DUB IT!
raggamuffin betyder ju en som lever i ghettot så då är väl ragga dancehall med ghettotema
mow ok glömde skriva att jag tycker att roots är den bästa reggaen. jag dissar inte upp nån annan genre inom reggae utan skriver bara min åsikt... äh fan all reggae är bra! nästan;) bless up
Iration, Respect! Jag är med. Ditt inlägg fick mig att brusa upp, för den typen av åsikter nedvärderar alla andra och det är frågan om högst subjektiva åsikter. Blessed love!
men roots ÄR bättre :)
DUB IT!
Så ja! Nu börjar det likna något. Men jag har alltid hävdat att man måste dra upp mossan med rötterna...
Ragga eller inte ar vall en smaksak, havdar inte att den ar vare sig bra eller dalig men dagens ragga tycker jag inte har mycket med reggae att gora. Skulle vilja pasta att raggan nagon gang under 90-talet sakta gick ifran att vara en subgenre innom reggaen till nagot helt eget, om en fortfarande med vissa reggae influenser. Men det finns ju a andra sidan fortfarande ragga artister som ar reggae, skulle vilja pasta att Louie Culture ar ett ypperligt exempel pa en ragga snubbe som fortfarande har fotterna i reggae myllan.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
Riv upp, vem vill ha rötter och mylla. Det är ju bara smuttsigt ändå. :)