I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur fixar man en piratmix?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2006-01-01 11:13

Hur fixar man en piratmix?

Kan inte annat än beundra den som gjort piratmixen "Use To Love You" me John Legend på Superior-rytmen som jag hör just nu på P3 Rytm reprisen på nätet. Vem har gjort den å hur fan bär dom sig åt?

Don´t like reggae - I love it.

2006-01-01 13:37
dom tar en instrumental och en acapella och så mixar dom i hop dom.

2006-01-01 16:32
Ok, men vicka dom? Hur får man tillgång till instrumentalen resp. sången? Man måste väl ha allt på skilda "kanaler"? E helt jävla rudis på sånt här!

2006-01-01 16:56
Instrumentalen brukar följa med på B sidan om du tjackar 7"
acapellan går väl också att få tag på, hur vet jag inte...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2006-01-01 18:24
Jag snackade med polare om en liknande grej med polare som du påminde om, men strunt samma.. Hur som helst.. Mixa ska väl inte vara några problem, det svåra börjar väl egentligen när man ska scratcha med en krok istället för en hand kan jag tänka mej. Det där med kanaler fattar jag inte alls, eller är det bara du som inte fattat, det är väl därför man har just 2 skivspelare & en MIXer. Mixa med sampler & grejjer är wack.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-01 19:54
POSTAL: : Nä, jag har inte fattat hur en s.k. piratmix görs, de e därför jag ställer frågan. Så du menar att man kör acapellan på en skivspelare och instrumentalen på en annan, ut genom mixer och sedan spelas in? Att använda sampler e wack? Hur ska de tydas?

2006-01-01 20:14
Det har jag inte påstått, det är bara ett sätt att lägga en acapella över en instrumental. Och det är sättet jag gillar & respekterar, så sampler & grejjer är wack. Ännu grymmare när DJn typ tar bort musiken, scratchar, slänger på annat & bara ändrar på grejjer...och går loss live! Så att sitta & pilla på en dator är jävligt wack & ett steg bakåt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-01 20:31
en sån mix görs på samma sätt som en vanlig låt acapella på instrumental ,kan göras i olika program i datorn eller live med 2 skivspelare och mixer.Jag gör mina med datorn.E man wack så e man.

2006-01-01 21:33
Remix av Jr Blender från Tyskland

2006-01-02 08:27
screwface: Här www.discogs.com står det att Kanye West är mixare och att den ligger på Bass Line Production? Här www.soundquake.com står det nå´t annat? Detta verkar va en jungel?

2006-01-02 17:33
kent : Notes: Cry Baby Riddim alltså inte Superior Riddim.
Inte samma grej.

2006-01-02 23:20
skrewface: Menar du att "Use To Love You" me John Legend finns mixad både på Cry Baby Riddim och Superior Riddim? Då e de Superior versionen som Papa Dee spelat på P3 Rytm? Ah, fan de här blir värre å värre ...

2006-01-02 23:44
hur fan kan folk förväxla mixa med re -mixa

2006-01-03 00:11
kent P54

haha, du verkar helt förbryllad:P! jag fattar inte riktigt vad det konstiga är måste jag säga?
 http://www.myspace.com/charlychanter

2006-01-03 12:15
NuttyDread P23: Håller med, vi använder orden lite slarvigt kanske. De e givetvis remixer jag menar.

gahhfe_one: Trodde först de fanns bara en remix (Superior Riddim) i omlopp. Nu finns de tydligen en till (Cry Baby Riddim).

Ska vi använda begreppet piratremixer istället kanske? Finns tydligen två sätt att göra remixer på? På dator eller s.k. live via två skivspelare med acapellan på ena och instrumentalen på den andra? Har jag fattat de hela rätt?

2006-01-03 14:24
Följande svar har jag fått från Kyaal:

Jag väljer att kalla en sån typ av mix för "refix" eller "blend" då man lagt ihop två redan befintliga låtar.

Ja i de absolut allra flesta fall gör man en sådan refix med hjälp av datorn. Reggaeinstrumentaler är ju väldigt lätta att hitta då de allt som oftast finns på b-sidan på singlar. Acapellor är lätta att hitta så länge de är av genren Rnb, Hiphop, Soul etc, då det inom de genrerna är vanligt att pressa med acapellan på 12"-singlarna. Annan typ av musik kan vara svårare, och ibland helt omöjligt att hitta - men med hjälp av siter som t ex acapellas4u som du nämnde, kan man hitta på det mesta man vill ha.

2006-01-03 21:54
Jag har suttit och lekt/gjort ett flertal "blends" på datorn (i avsaknad av ordentligt material).
Nu till frågan.. finns det nån sida där man kan lägga ut dessa till allmän beskådning? Man vill ju dela med sig av det goda.

Kärleken representerar!

2006-01-03 22:10
Bortse från föregående inlägg.. jag lyckades vara lite data och hittade vart man kan slänga upp det.

Är det nån som vill lyssna så holla!

Kärlek!

2006-01-04 00:16
kent p54
Har du kollat upp kyaal´s john legend/hard times riddim blend? den e nog snäppet värre än superior blenden...
http://soundcloud.com/skv18
http://soundcloud.com/olski-dnb

2006-01-04 07:19
carajo P22: Jag vill gärna lyssna på dina blends. Vart hittar jag dom?

natrepeater P23: Nä, den blenden visste jag inte fanns. Kyaal nämnde inget om att han gjort en sådan. Vart hittar jag den då?

2006-01-04 10:33
kent P54 : Du kan ladda ner 2 st på
s55.yousendit.com
respektive
s5.yousendit.com

2006-01-04 15:31
Det bästa sättet att göra en blend på är att först testa skiten live med två skivspelare och mixer. Om du har CD-skivspelare på är det extra bra då du kan ladda hem instrumental och accapella på nätet och sen få ihop det med pitchar och så, känna på grejerna helt enkelt. Sen tar du och spelar in först instrumentalen med diverse drops etc på rätt ställen och efter det spelar du in accapellan. Sen använder du ett loop-program tex Fruity Loops där du kan lägga instrumentalen och accapellan på två olika "kanaler" och lägga ihop dem till en "ny låt".

Detta är ett av de sätt som de "proffesionella" gör det på (om man nu kan säga så) Sen att det finns yngre förmågor som inte ännu fått upp ögonen för hur bra och perfekt saker och ting blir om du använder en dator för att finputsa sakerna efter att man har gjort dem är inget att bry sig om.

Det viktigaste i mina öron är att man gör ett bra resultat ifrån sig. Sen är det ju bra om man kan spela skivor också men det beror ju på om man vill vara en DJ eller om man bara vill producera Blends och dylikt. Om du inte utger dig för att vara DJ kan du aldrig vara en dålig sådan. Om du däremot gapar och skriker om att folk inte är äkta hit och dit finns det en ganska stor risk att du är wack på riktigt.

Om du inte skulle hitta den accapella du söker finns det även program som filtrerar bort instrumentalen från låten med varierande resultat och det går att även få en sån accapella att sitta fint på en instrumental. Men då är det lite viktigare med tonarter och dylikt på musiken.

Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.

2006-01-04 16:19
Eller så blandar man basslines på samma beat.
www.combatsound.com
Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!

2006-01-04 16:35
Lyssna på G Child på BBC ONE EXTRA...Många refixes....

2006-01-04 21:01
Tackar allra ödmjukast Danang , Chris Boss och Blito för ytterligare klargöranden i konsten att göra en blend, refix, remix eller va man nu väljer å kalla de.

2006-01-05 08:48
Chrissboss är sveriges just nu okrönte kung på blends eller vad man vill kalla det. Big up!

2006-01-05 08:48
Fan, sorry man, jag stavar alltid med två s i chris, kan aldrig lära mig.. haha.

2006-01-05 08:56
Danang:

Big up! Plocka ett ex av nya mixcdn All Shook Up när den är klar så ska du få höra sjukt roliga och skruvade blends/remixes eller vad man nu ska kalla det. Master-L och FlexBoss bakom spakarna=)
www.combatsound.com

2006-01-05 15:12
Chris Boss P24

är kung av remixar

var hittar man plattan?

jag vill fan ha den signarad, så mycket smör jag brer på...

2006-01-05 15:17

2006-01-05 15:26
Tackar och bockar! Big ups till Master-L också för den delen. Ett ingen kan adobe audition som den karl! När skivan är klar (nästa vecka) langar jag en lista på vart den finns!
www.combatsound.com

2006-01-05 15:42
Chrisboss, hit me med det bajset. Big Up till Mastah-L också självfallet, så länge sen man såg han bara..

2006-01-05 20:27
A good hunter don't hunt for the kill
A good hunter hunts for the hunt