mp3->cd=oäkta vinyl->skivspelare=äkta?
ja, nått sånt iallafall. jag har funderar, varför är man så oäkta om man kör med cdskivor ute, eller om man har bränt en skiva? publiken/krogfolket lär inte märka om man inte börjar schratca som fan. eller ja, nu för tiden kan man ju även schratcha på de moderna cd-spelarna som är ute för dj's. man kan ju suporta artiserna på annat sätt genom merch och gå på spelningarna. och när artister släpper sina singlar som gratis mp3, då lär det vara helt okej att få bränna ut den och spinna den lite? det känns bara som, 'välkommen till den nya utvecklingen' och alla andra har stannat upp på något sätt. är man lika oäkta om man spelar en köpt cdskiva? jag tror att folket på dansgolvet skiter i om dj'n spelar på ett par technics 1200 eller en cdspelare som får igång folket lika mycket (?), det är bara de äldre som har samlat på sig 3000 7or som är sura för att dom har köpt så mycket skivor i onödan ;) jag menar, allt är lättare med musiken idag. det går att göra en mix hur snabbt som helst. genom att bara se låtnamnen så har du en mixskiva right away, du behöver aldrig ens spela upp låten för att få med den på en skiva. med vinylen måste du minst spela upp den en gång, halva nöjet? behöver det inte vara. jag är absolut ingen mp3pusher på det sättet. bara undrar hur folk ser på saken.
att spela brända skivor går fetbort, så länge dom inte innehåller dubplates eller egna remixer (att pressa upp sina alster på vinyl kan vara lite väl saftigt för en budget selector) spelar man cd överhuvud taget så ska det vara saker som inte finns på vinyl, typ promos eller st croix reggae (som jag hört sällan pressar på vinyl) jag vill inte betala inträde för att lyssna på skit jag kunde laddat ner och mixat själv helt gratis dessutom betala pengar till en kille som e för snål för att stödja branchen, knappast... och cd, känns inte helt 100 liksom... alltså vill en selector tjäna pengar på mig får han allt investera lite själv i 7" singlar
Du borde nog snacka med DJ Preview (aka DJ Download, DJ Mixtaperippah) Han kan det där med att ladda ner mp3or från nätet och spela dom mot dansgolvet.
Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.
Det känns som att cd-mixing inte är en konst, alla kan. Respekt till dom som kör vinyl.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ofta låter mp3 bajs dessutom och som alla vet är digital bajs mycket värre än analog bajs
SKYSCRAPER - MILLION VIBES http://www.myspace.com/martinnordbeck http://www.myspace.com/millionvibessound
Say what! CD-mixning inte en konst!? Alla kan!? Oäkta!? Några argument mot: 1) CD-mixning kräver för fan lika mycket skills som vinyl.. Varför skulle det inte göra det? Det är bara olika arbetssätt och format men musiken och mixarna är i grund och botten lika.. 2) Alla kan? Bah! Jag har fan hört många vinyl-dj:s kicka det sämre än många cd-dj:s. Märkväl skillnaden mellan att dj:a och "spela skivor". Det är fler "media-pesonligheter-som-spelar-ski vor" på CD och därför har CD:n kanske fått det ryktet, men att dj:a kräver kunskap oavsett format man kör på.. 3) Det var inte så länge sen ett CD-sound vann World Clash, memba? Dessutom går allt fler och fler sounds på Jamaica över till CD också.. I övrigt håller jag med om att det är totalt förbjudet att köra nedladdade illegala mp3or. Tar man betalt för att spela får man fan kasta in pengar i branschen så att det fortsätter komma ut skivor man kan spela...! I övrigt 2 så känns det lite tröttsamt med vinyl-nazister 2005..
Boss Sounds - Reggae Scorcher.
Tja, jag har egentligen inget emot att folk spelar cd, men dom flesta ggr man hör det, är det nån banan som laddat ner sina låtar från nätet i mp3 form med lägsta kvaliteten, det låter ruggigt illa på ett stort system, om folk köper cd, och sen bränner compilations själv för att det är enklare att använda när man spelar, so be it... så länge man inte tummar på LJUD KVALITETEN, och ser till att sköta skivorna, så att det inte blir massa hack och skit... Många hip hop djs börjar ju så smått gå över till serato/final scratch, inga större problem med det heller, så länge man fixar ett dansgolv så... Sen får man faktiskt inte glömma att det inte är alla ute ställen som har skivspelare i dagens läge, Min målsättning är att kunna ta en spelning oavsett vilken utrustning som finns att tillgå på stället, det är VAD man spelar som räknas... Förövrigt tror jag tyvärr att 7" singelns dagar kanske inte är räknade, men man kommer att se en hel del som inte släpps på sjua i framtiden, jag tror dom flesta jamaicanska 7", faktiskt skeppas till USA/JAPAN/EUROPA, kolla på bilder från vilken streetdance som helst från yard, och ni kommer att se att dom flesta selectors har gått över till cd där borta, det kommer givetvis ha någon sorts effekt på 7" singelns tillgänglighet, tror att en del osäkra kort kommer att gallras bort i promo cd ledet innan dom pressar 7" och skeppar till bakåtsträvare som mig här borta... Sen att det skulle vara svårare att mixa vinyl än CD, var får ni det i från???
Hehe Var visst någon som täckt svårigheten med att mixa cd innan mig...
jag vill ha mina tunes på svart plastbit, inte på en bränd cd-r skiva som hackar och har slutat fungera om 5 år. det finns inget mer gediget än att ha just DEN 7" singeln med sammy dread på joe gibbs labeln från 79. En digital mp3 fil som jag snott från nätet och bränt ut på en fuji cd-r skiva kommer aldrig kunna mätas med det, och ännu mindre kunna leva kvar. jag vet att jag kommer att kunna langa på mina 7"are när jag är 48 år och den kommer att låta lika bra då som den gör nu. hur ska pengarna kunna komma tillbaka till reggaen om man inte köper skivor? Det finns inget värre än när en cd-skiva börjar digitalhacka när man är ute på klubb/dans.
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
Tror inte någon artist på jamaica tjänar stora pengar på 7" försäljning, Pengarna tjänas in genom stage shows, dubplates och om man får släppa en cd på ett större bolag, dvs Greensleeves, vp el dylikt, lite ironiskt... om du verkligen vill stödja en artist, köp hans CD... Angående cd mixning, jag tycker nog egentligen att det är svårare att mixa cd än vinyl, okej, man kan sätta en cue point osv, men jag har märkt upp den på dom fleszta av mina vinyl skivor ändå så... Jag tycker bara man saknar fingertoppskänlsan, dvs svårare att skjutsa på om det glider osv... (Beror heeelt på vad för cd spelare i och för sig) Den största nackdelen med CD är väl att det inte går och få till en hygglig "pull up", ljudet blir liksom inte lika fett... Åh andra sidan om några år till med yard cd:s, clash cd:s osv, med cd "pull ups" så kommer det nog vara den autentiska normen för hur en pull up ska låta... Och Orre jag kan GARANTERA att din Sammy Dread singel inte kommer låta lika bra när du är 48 år, så vida du inte är 47 nu... Thing called record wear...
det ska va vinyl liksom
DillSound like whoa.... för mer info: maila eller gör nåt annat
poppa nikko "Thing called record wear..." vad menar du? brorsans bob marley Lp:s som han köpte för 25 år sedan låter grymt bra än i dag.. om jag hade haft en cd skiva från 81 så hade den förmodligen rostat sönder vid det här laget.
Och jag som trodde att det handlade om att få folk att dansa... Förstår att det kan kännas lite orättvist för alla som släpar runt på 10-tals backar att någon som kommer med en laptop kan lira hundra gånger fler låtar, men det kallas utveckling.
Det är viktigt att göra rätt för sig. Givet ska man köpa sina tunes. Men hur man spelar dom är väll igentligen ganska ovesäntligt så länge man får till en fet stämning. Jag ser definitivt fördelar med Cd och mp3. Framför allt slipper man släpa på så jäkla mycktet utstyr när man ska spela på egna grejor (vilket jag nästan alltid gör). Hade jag kört cd hade jag kunnat ta spårvagn till spelningarna, nu måste jag fixa en fucking bil... Å andra sidan ser det bättre ut med vinyl. Publiken tycker ofta att det är lite exotiskt (ok, ingen vanlig dancehallpublik...) och det bidrar ju också till stämningen. För mig handlar det mycket om att det är roligare att spela sjuor och att jag älskar dom (sjuorna) annars skulle jag inte dra mig för att köra cd.
Baktaktservice Levererar...<br>
En av nackdelarna med att bara spela vinyl är ju att allt inte går att få tag på. Har spelat rätt mycket svensk reggae under sommaren/hösten och det finns inte mycket vinyl släppt i där... Vissa gånger har jag lämnat cd-caset hemma då en del uteställen inte för tillfället haft tillgång till CD+vinyl och då väljer jag Vinylen. Sist jag spelade hade jag EN låt jag ville lira på CD och den låten började hacka i spelaren (kul när publiken applåderar.. ja ni vet) och dom tror att man spelar CD hela tiden. haha. Vad som också fuckade var allt en halvtimme efter jag spelade låten fungerade bara ljudet i i en kanal. Jag vet fan inte varför, men såna här grejer gör att jag hellre lirar bara vinyl, det känns tryggare liksom.
Haha, Orre, fett rättvist att jämföra en island LP med en joe gibbs 7a....
DVD då??? tror ni det kan bli en hitt eller?
That`s my style, its wicked and wild!
Jag supportar hellre en dj som jag vet har lagt ner tid och möda på att gräva i backar än en som bara tankat ner senaste släppen på turntablelab. Sen teknik hit och dit är inte så viktigt. En halvtajt vinylddj fömedlar mer känsla än en cd dj som fuskar med bpmräknare.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Varför tror alla att bara för att man kör CD att man tankat ner något..? CD säljs också i affärer, vet ni.. Sen undrar jag vad i hela friden man ska ha en bpm-räknare till när man mixar reggae? Har jag missat något?
Jag syftar givetvis inte på reggae-dj's.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Vafaan, jag har bpm skrivet på dom flesta mina reggae singlar.... Hjälper som fan när man mixar mellan olika riddims om man har någorlunda koll på hur mycket dom skiljer ifrån varandra i takt, annars blir det ofta att man stannar längre på den sista låten innan man mixar över till nästa riddim... Kalla det fusklapp eller vafan som helst, det är ett bra hjälpmedel för att få saker att flyta snabbare... För övrigt, kan man tanka ner låtar på turntablelab???
mixa hit och mixa dit... En ordentlig reggaeselector behöver bara en skivspelare och en mikrofon.
Vem bryr sig, inte fan springer jag fram till dj'n och kollar vad han lirar på, huvudsaken han är grym? Visst sen kan jag hålla med om att jag tycker att dj'n ska supporta artisten och köpa CD-skivor/vinyler o inte tanka hem. Förderlar med CD: * Tar mindre plats * Inget brus * Med en DJ-cdspelare så kan du göra många cola effekter och grejjor, detta kan du icke göra med en technics-skivspelare, detta höjjer partynivån på dansgolvet!) * det kan bli repor på en CD-skiva med det kan det också bli på en vinyl * En CD-skiva om är spelad 1000 gånger har bättre kvalite än en vinyl som är spelad 1000 gånger! Som Dj-Rooney G sa: You Can't Fight The Technology! (whats the fucking deal?!)
Precis... Mixa hit och dit... Kolla Jah Shaka med sin 50-tals spelare...
Let the hungry be fed, naked clothed, infant cried for, the sick nourished and aged be protected. Jah Glory.
Haha, Nu blir man dissad för att man försöker mixa tajt... Verkar vara en grej bland dom mesta musik nördar, säg en sak, och dom flesta börjar spåna på att hitta en motsats... Bout jah shacka, Jaaa gå till ytterligheterna... Sen släpper du ner Jah shacka på nästa veckas passa passa... Se hur kul han har det med sin gamla 50tals spelare, Allt handlar ju vad för jävla session du ska spela på.... Jag skiter i om folk spelar på Numarks senaste ipod mixer, ringer in sina tunes till en mobiltelefon och spelar eller för den delen använder en gammal tratt grammofon som man får veva fram... Är man bra så är man, oavsett format... Men det verkar fanimej inte riktigt tränga in i skallen på folk... Klart som fan jag tycker det är fett när Jaro droppar en repig scratchy gammal Delroy Wilson dubplate, men å andra sidan kan man lägga på rätt okey effekter som får sina CD tunes att låta lika illa... Vad som är spännande är dock att det mest är gammla vita skivsammlar bögar från väst världen som gnäller över ny teknik, medans Jamaicanerna för länge sedan annamat den nya tekniken, SÅ SOM DOM ALLTID HAR GJORT... Never lead only follow...
Appropå att man inte ska mixa reggae utan stå där men en skivspelare och en mick så skulle jag bara vilja berätta för alla stenhårda rudeboys därute att vi inte är på jamaica nu. Så tills du hittar en kille som kan köra Rodigan-stylee på svenska så att mer än sju personer på dans(get it, DANCE)-golvet) fattar så är det ganska så tråkigt i längden att höra nån stå och gapa något som ingen fattar. Det är skillnad på att kunna sin musik och att kunna spela den dessutom. Inte för att den ena är bättre än den andre i vardagslivet, det bara är så.
Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.
Själv är man vinylskolad men på grund av platsbrist funderar jag på att gå över till cd ist. Måste säga att det på intet sätt är lättare att spela cd bara för att spelaren har en massa effekter osv. För mig är det snarare svårare precis som det skulle bli svårare för en cd-dj att spela vinyl. Övning ger färdighet och jag tycker definitivt att det är ok att köra cd. Fatta va skönt att glida till giget med en miniväska på 1 kg med 10 gånger så mycket musik som om du spelat vinyl och burit omkring på 30 kg.
www.combatsound.com Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!
Stone love körde endast cd när dom var på Uppsala reggae festival sist... Men dom är väl oäkta som fan...
pappa nikko, ok, du misförstod mig. vad menar du med "Thing called record wear..."? jag har gamla singlar min brorsa köpte på jamaica 1984 och har skitbra ljud idag, 22 år senare. vad händer med vinyler efter 20, 30 år? om man vill köra cd då, (vilket jag är lite sugen på..) var får man tag i alla nya släpp? jag som beställer singlar från nät-affärer och köper från soundkilla får ju mina singlar den vägen, men om man vill ha det på CD , hur gör man då, om man inte har möjlighet att tanka och inte är mp3 pirat med koll på bittttorent, hubbar och gubbar, ftp och sånt..?
Orre: jag som beställer singlar från nät-affärer och köper från soundkilla får ju mina singlar den vägen, men om man vill ha det på CD , hur gör man då, om man inte har möjlighet att tanka och inte är mp3 pirat med koll på bittttorent, hubbar och gubbar, ftp och sånt..? Ingen aning, jag köper singlar... Grejjen är att jag inte ser ner på någon som kör cd, tycker inte ett format är mer "äkta" än ett annat osv, det har ingenting att göra med vad för format jag föredrar själv... Att komma och snacka om att ett format på musiken är mer äkta än ett annat är att fullkomligt idiot förklara sig själv i mina ögon, det är ju för fan samma låt, som jag givetvis helst ser att folk KÖPER... Därav den lilla skepsesism mot CD DJ´s jag kan ha på en dålig dag... Angående record wear, tja, jag har väl helt enkelt för högt nål tryck... God fortsättning nu Orre, jag skickar nästa Mix skiva om några veckor... Den kommer garanterat innehålla låtar rippade från cd...(orginal givetvis)... ;)
sounds great!
Ja.. jag tänkte också på den grejen. Var får man tag på nya låtar på CD-släpp? EB är grymt, men då måste man ofta köpa rätt mycket för att det ska löna sig med frakt. Är hela Europa vinylskadat? Eller är det bara så att man inte ser några reggae/dancehall-CD-Singlar utan bara hela riddim-comps?
..precis, ibland kommer ju det upp sjukt bra tunes/rytmer som det bara finns typ 2-3 versioner på och som bara finns på 7", hur gör man som cd-selector/sound då? köpa singlarna och digitalisera själv? då kan man ju lika gärna spela singlarna... (och det är ju fett tråkigt om man bara kan spela greensleeves och vp:s rytmalbum tex.)
Man får rippa all vinyl man har, mastra och dra över till en extern disk eller liknande. Så kan man bränna plattor därifrån typ. Men det lär ta ett tag...
Exakt. Gött mos när det väl är klart!
jayson - bertätta , vad är serato?
det låter som att Poppa_Nikoo verkar ha förstått lite iallafall.. trångsynta som whoa annars..
problemet ligger ju i att låtar släppta på singlar oftast inte går att köpa på cd, då måste man alltså ladda ner mp3:an o bränna ut och det är det som jag tycker är keff.... aningen rötet, fan....då skulle man ju kunna ha alla låtar i hela världen utan att behöva bränna en enda krona på skivor! plus, hur jävla kul e d att skaffa alll sin musik genom DC+ .... har man ett gediget intresse för musik så ligger ju fan hela jävla nöjet i skivshoppingen, leta...hitta och fynda! Spela på CD, no problem.... Men mp3 dj´s.....fuck off!! Det är skillnad på CD som man pyntat för o letat efter och ladda ner mp3:or!
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /
Tanto... Du vet att man kan köpa mp3 or va?... ;)
det bästa med att spela cds är ju att man kan ladda ner en färdig mix cd så man kan ju bara stå å låsas mixa!
Känns aningens fjortis att tycka att allt förutom vinyl 7:or är oäkta, vad som är äkta är när man kör på det formatet man själv av någon anledning föredrar. Sen kan jag ju hålla med om det där med att köpa vs ladda ner, är man reggae dj så får man fan i mig stödja scenen och köpa det man vill spela, ladda ner är okej om det rör sig om låtar som finns legalt online.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
Tror rätt många djs laddar ner en del sånt som är pre-release och kör innan det är släppt legalt... För att den köpa singlarna..(mig själv inkluderad) Appropå detta, vet någon om beenie mans - hum hum är släppt på något vis förutom pre release mp3?