Bob Marley ute...
Jag spelar reggae & dancehall ute en gång i månaden ungefär. Mest blir det dancehall, säg från slutet av 80 tills nu. Det mesta är runt 90-100 bpm o det soundet jag gillar mest nu är tidigt 90-tal. Lite tidiga hip-hop clashes och så. Till saken... Varenda gång jag spelar så frågar nån om jag kan spela Bob Marley och jag har aldrig med något. Ni som spelar ute, hur sneakar man in nån Marleygrej som är schysst och lite snabbare? Finns det några bra dancehallversioner av hans låtar t.ex? Bobb Deep var ju en clean grej men jag har inte köpt upp mig på dom. Jag är jävlit less hela Marley-svenne-lyssnar-på-reggae stämningen och delvis därför jag valt att inte köra något. Men det måste ju finnas nån grym grej? Vad säger ni?
Du kanju köra King Sporty's version av buffalo soldier. Den är ju iof rätt gammal och inte dancehall, men den går i typ 280 bpm :) annars är det väl bara att sätta på lite The Wailers från studio1, eller något som dom spelade in i BlackArk med scratch... det är ju coolt iallfall...
http://www.flickr.com/photos/creationrebel/
Jag har första Wailersplattan men hur många kommer känna igen det? Typ 3 skins i publiken men no more liksom.. Nä, mer förslag!
kör den remixen på jamrock med get up stand up, om du gillar jamrock rythmen dvs, den brukar uppskattas iaf
Agony High Fi
http://www.myspace.com/agonyhifi Dancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep
När man spelar reggae ute är lixom lite av grejjen att man ska spela låtar som folk inte hört.. :) men okey kör på lite gyllene tider du..
Sox>> Tro mig, jag spelar saker som folk inte har hört. Det är inte det som är grejen. Vad jag undrade över var om någon hade något tips på Marleygrejer man kunde köra som inte är så jävla svenne-hits. Eller helst - versioner. Yeemih>> Har inte sett den på 7", vilken label? Men den riddimen funkar nog ett bra tag till..
Bob Marley knäcker, på morgonen....
Och så är det!!!
Testa Simmer Down..original version. Ruff`n rugged...bless...
"När man spelar reggae ute är lixom lite av grejjen att man ska spela låtar som folk inte hört" Haha, ja eller så är det inte alls så. Kanske på någon annan scen i något annat land men inte i sverige tyvärr, om man inte spelar på typ södra teatern eller liknande "kultur-etablissement". Men då är det ju oftast de sk svennarna som gillar den "svåra" musiken med baskern på sne´ och rödvin i glasen. Sen är det ju bara fånigt att tycka Bob Marley är svenne-musik, då är man certified svenne som försöker vara något annat i mina ögon. När ska folk lära sig att det inte är det svåraste som är tuffast utan vad det i grund och botten handlar om är musiken. MUSIKEN. Soulcorner, vill du ha Stand Up på Jamrock rytmen är det tyvärr ganska kört då den är utgången ur leverantörens sortiment. Du kanske kan hitta en beggad någonstans men det var en limiterad sjua som försvann ganska snabbt från marknaden. För övrigt är den inte heller så fantastisk som man kan tro när man hör en beskrivning av den. Ganska lamt babylon-försök att tjäna pengar på jamrockhypen kan man tycka tex.
Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.
Öh, jag fattar inte riktigt. Du spelar reggae ute och INTE TAR MED MARLEY-PLATTORNA !? Skojar du eller? Don't dis me with this! Du kan ju välja vilken jävla låt som helst om du spelar för svennar. Piece of cake, man!
Sen är det ju bara fånigt att tycka Bob Marley är svenne-musik, då är man certified svenne som försöker vara något annat i mina ögon. När ska folk lära sig att det inte är det svåraste som är tuffast utan vad det i grund och botten handlar om är musiken. MUSIKEN. Kunde inte ha sagt det bättre själv, det finns en massa bra Bob låtar likväl som mer obskyra prylar.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
Kolla in den "nya" singeln. I know a place. Borde funka ute.
bob marley vs funkstar deluxe - sun is shining... !? eller jag kanske cyklar på fel sida av vägen nu..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja du cyklar fel....det är ju ingen reggaelåt utan en fjortis-dunk-dunk låt....
DillSound like whoa.... för mer info: maila eller gör nåt annat
Jaha ok.. jag tycker iaf den är schysst, tror inte de är nån fjortis låt.. :]
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
>Du spelar reggae ute och INTE TAR MED MARLEY-PLATTORNA!? Japps, som jag sa.. grejen är att jag inte vill köra dom grejerna för att det inte känts som det funkat i ett dancehallset. Visst har jag kört Marleygrejer, men det är när jag kört mer reggae/roots betonade kvällar. >Stand Up på Jamrock rytmen är det tyvärr ganska kört... Jag skulle få den mailad till mig, men jag vet ju hur mycket skit som tagits fram på den riddimen under förra året så det är liksom ingen surprise om den Stand Up inte skulle vara så het heller. Men det är iallafall en version.. >När man spelar reggae ute är lixom lite av grejjen att man ska spela låtar som folk inte hört Jag spelade en hel del new-wave/punk & garage för länge sen o där var det ofta helt kört att spela okända grejer, där var det så viktigt att folk kunde skrika med i refrängen men dancehall behöver ju bara en grym riddim så det är mer tacksamt att dansa till. Men det går ju inte spela skivor en hel kväll utan att spela saker som folk hört, vad spelar man då egentligen? Någon har ju hört det förut liksom..
det viktigaste nar man spelar ute ar val att bygga upp en bra vibe som bestams av vilken crowd de e och vad man sjalv gillar inte att overaska med tunes publiken inte har hort.. om en ny fet lat slappts och folket gillar den har inget emot att kora den flera ggr samma kvall de e ju bara nice om man gillar en lat och far hora den nar man ar pa krogen, oavsett om det e Bob Marley, Sean Paul eller Britney Spears... eller?
Mabuhay!
Du kan köra typ Rebel Music (3 O'clock Roadblock), den är rätt schysst men ändå ingen svennehit om man ska säga så. Samma sak gäller för Them Belly Full (But We Hungry).
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com Missa inte världens bästa radioprogram
Starka Personligheter.
Jag tycker inte att Marley passar in om det är något dansställe du spelar på. då är det dancehall och ragga som gäller enligt mig. Eller en dancehall remix som sagt
stil är stil, fason är fason.
bob marley är skysst skank! men de beror ju på vad det är för klubb lixom.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Bob Marley funkar alltid på alla klubbar och alla dansgolv inför alla människor. Undantaget Sverige demokraternas riksmöte då kanske men de där grabbarna har ju ingen musiksmak..
Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.
Producent
2006-02-22 01:39
Gör en egen remix då =D
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
could you be loved iron lion zion real situation wait in vain är låtar som funkar grymt bra ute, de har ett schysst drag/skank i sig och alla känner igen dom. det där med att bob inte kan spelas på dancehallklubbar är ju skitsnack, det har alltid spelats och kommer alltid att spelas och det är uppskattat av många. (förutom folk som missupfattat reggaen och tror att bob skulle vara nån slags "sell out". undergroundscen är ett begrepp som inte existerar inom reggae.)
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
finns d nå sämre "reggae" en sent 80 tal o 90 tal ?? nej ja tror inte de
ARE U READY FI DI ROAD
orrre: word. Jag brukar spela One Drop och Och Africa Unite.
Näääh nu lämnar nattenstrådskapare whoa för i natt, godnatt allihopa :D
fuck jag skrev i fel tråd.
Ja fan, det är svårt det här. Självklart har Bob Marley gjort otroligt mycket bra musik, även om mitt intresse för reggae inte alls utgår från Bob Marley. Snarare lyckades jag börja gilla reggae TROTS att "Legends"-skivan tjatades sönder i vartenda fjortisrum under min uppväxt, vilket gjorde att jag under början av mitt reggaeintresse hörde till just de okunniga som orrre beskriver: "folk som missuppfattat reggaen och tror att bob skulle vara nån slags "sell out". undergroundscen är ett begrepp som inte existerar inom reggae." Men eftersom jag blev så sjuuukt trött på låtar som "Buffalo Soldier" under min uppväxt (står fortfarande inte ut med att höra den) kan jag känna på båda sätten när nån vill höra Bob Marley ute, dels typ "stick å brinn jävla svennebanan, kom tillbaka när du fattat att Bob Marley bara är en av flera tusen grymma reggaeartister, inte något som man har rätt att kräva att få höra på ett reggaedansgolv varje gång man går ut", dels "såklart alla ska få gilla reggae på sitt sätt, det handlar ju trots allt om glädje och kärlek, inte hålla på och dissa varandra och försöka ha coolast musiksmak". Mitt tips är att köra Lee Perry-producerat, helst Mr. Brown eller Duppy Conqueror. Jag tycker de är tunga på ett sätt som gör att de passar ihop även med hård dancehall. Bassljudet, som väl är nån gammal orgel, skulle lika gärna kunna kunna komma från nån hård synth. Och så finns det ett gäng bra versions med conscious dancehallartister som kom i slutet av 90-talet som man kan kombinera dem med. Några av de bästa av dessa versions: "Miss Taylor Bwoy", Mikey General "No Other Like Jah", Sizzla
don't get chumpatized
yes! , basgången i mr brown är brutal!
Caution är alltid en grymt skön låt att spela ute...
"Danang P29: Bob Marley funkar alltid på alla klubbar och alla dansgolv inför alla människor. " Du tror det va.. Skulle jag gå ut på en reggaeklubb oavsätt land,stad och dom s kulle spela "Three little birds" eller "iron lion zion" så skulle jag ta det som ett skämt. Och gå där ifrån.
sox. har ett soundtape från 93. clash mellan king addies och saxon i brooklyn. (hardcore clash) och king addies spelar både crazy baldheads och iron lion zion och mashar upp hela stället totalt.
Jag håller med orrre: Soundtape från Italien 91: Freddie (då med Killamanjaro) kör ett helt set med Bob Marley och får så tunga forwards! Jävligt kul att höra varje gång. Jag tror att det handlar om att vara en duktig selector och spela låtarna rätt...
DJ Fudge | myspace.com/fudgadeliq "Att spela skivor med Serato är att spela Mario Bros.3 med P-vinge på alla banor"
fixa mixen bob deep, e en mixcd med bobban riddmns blandat med mobb deep
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.