I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-03-14 21:49

Gud/Livet

Hej, jag skriver en C-uppsats om avkoloniseringsteologi och ska i den behandla rastafari och reggae som ett kapitel. Uppsatsen kommer att ha en grund i musiken.
Vilka låtar känner ni är GIVNA att ta upp och skriva omkring?
det är ju så svårt att bestämma sig. Låtarna ska alltså handla om Rastafaris syn på Gud/Människan och relationen mellan dessa samt förbud, profetior etc.

Please, save me Jebus!

2006-03-14 23:55
kolla igenom samtliga bob marley skivor.. hans texter inefattar det mesta..

2006-03-15 09:36
Abyssinians - Satta Massagana
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI

2006-03-15 11:09
luciano - serve jah
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2006-03-15 12:27
Bob Marley- Jah Live!!
Garnett Silk- Kingly Character
"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."

2006-03-15 16:21
där hade vi låtar jag redan tänkt på. mer...???
Please, save me Jebus!

2006-03-15 17:17
Groundation, Anthony B-Praise Jah, Anthony B ft Ras Shiloh - Give Thanks.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-03-15 18:05
Sizzla - Praise Ye JAH
7 words of Love:
DJ

2006-03-15 19:05
Om du vill ha något som även belyser andra delar kan du ju kolla upp Dem A Bawl med Shabba Ranks och Morgan Heritage på Heavenless. Om jag inte minns fel, har singeln här men inga spelare inkopplade.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2006-03-15 19:56
tack, men nej, jag MÅSTE inte ha med sizzla och bounty men kommer antagligen ha det. Groundation är givet, liksom Ras Shiloh
Please, save me Jebus!

2006-03-15 22:08
Iqulah kan nog hälpa dig!
DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat

2006-03-15 22:36
Vad är din frågesats och tes?
C-uppsatser bör ha ett begränsat område.
Vad ska du ha för arbetmetod och ev. teorigrund?

Låter intressant som ämne.

Här är en länk som tar upp bibel citet inom reggae:
http://homepage.ntlworld.com/davebulow/w ow/

Om du nyttjar reggaetexter kan det i uppsatsen vara bra att skilja artister utifrån deras rastafariska tillhörighet (om det finns någon).

Både teologin och delvis eskatologin, samt grundsyn för de bibliska delarna skiljer sig mellan olika förgreningar av rastafari.
De flesta stora artister är antingen 12 Tribes, Bobo Ashanti eller Nyahbinghi och deras syn skiljer sig på vissa punkter, vilket kan ge olika uppfattningar inom relationen mellan människan och Gud, eller iallafall uppfattningen om Gud.

2006-03-15 22:37

2006-03-15 22:41
Mike_red...
givetvis ska jag ta upp de olika förgreningarna och den bibliska synen. Uppsatsen kommer ta sats ur avkoloniseringsteologi och musik, både ur en social och en teologisk synvinkel. Jag är fortfarande bara i startgroparna.
Tack för tipset
Please, save me Jebus!

2006-03-15 22:52
tuggarn P20

Anthony B - Fire pon Rome . För att kunna förstå hela texten lär du behöva hitta den på nån översättningssida för reggaelyrics men...
Den är i alla fall en rätt bra låt om det historiska förtrycket mot svarta, samt en reflektion över hur dagens system också håller svarta tillbaks.

2006-03-16 09:22
kinky_jojje: och framförallt en stor diss till vatikanen samt påven och hela deras anhang! FYA BUN!
7 words of Love:

2006-03-16 09:54
Kolla in:

Ras Michael
Rastafari Elders
Churchical Chants of the Nyabingi

Väldigt djupt religiösa prylar som lär ge dig insikt i Rastafari religionen om du lyssnar och förstår texterna, dock bjuder inte de 2 sista på något reggae tung gung att "svänga sina lurviga" till
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2006-03-16 10:26
jag är evigt tacksam för all er hjälp...
Please, save me Jebus!

2006-03-16 10:43
Groundation?

Jag har dålig koll på dem, men jag visste inte ens att de var rasta. Är inte de typ ett gäng akademiker från Kalifornien?

Typ nåt slags amerikanskt UB40? Eller ungefär lika spännande i alla fall.

Har märkt att många här på whoa verkar gilla dem, jag fattar inte varför, av det lilla jag har hört tycker jag att de verkar så trista.

Och snälla, gärna seriösa svar. Inte "du är dum i huvet som dissar Groundation".
don't get chumpatized

2006-03-16 11:25
Burning Spear - Marcus Garvey albumet...

don ruba du har så rätt. groundation e inte så bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-16 12:52
Jag har en helt annan uppfattning av Groundation. Men smak är smak... tror att de är Nyabinghi, efterforskningar får visa om jag har rätt
Please, save me Jebus!

2006-03-16 13:47
MrKrikon: Exakt, det du skrev skulle jag ha med...

DoRuba: Harrison från Groundation är väl den enda som haft en kurs om just rastafari på collage tror jag.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2006-03-16 16:02
soulable
Harrison från Groundation är väl den enda som haft en kurs om just rastafari på collage tror jag

Det är mycket möjligt. Jag hörde Groundation första gången när jag träffade en person som hade varit och pluggat i USA och läst en kurs om reggaens historia, som någon i Groundation var kursansvarig för. Hon spelade Groundation för mig och jag tyckte det lät otroligt slätstruket.

Det är väl ungefär det jag bygger min bild av Groundation på.

Och... hm, jag vet inte riktigt hur jag ska ställa den här frågan utan att få någon slags rasistutskällning, men är det inte så att det faktum att de är ett huvudsakligen vitt reggaeband från USA gör att de kanske inte är så intressanta att studera i samband med en uppsats med det här fokuset?

Naturligtvis kan man vara rasta även om man inte är från Jamaica eller är svart, men religionens rötter finns ju trots allt hos Jamaicas svarta befolkning, och jag tänker att det kanske snarare är rastafarianismen i den form som finns där som är intressant. Eller?
don't get chumpatized

2006-03-16 17:05
sant donruba! och dom är faktiskt inte speciellt bra
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2006-03-16 18:46
Tobbelito... haha, sant men folk dras ju hit right?

Men jag kan inte förstå relevansen i att såga Groundation på grund av att de har kontakt med ett Universitet. Om deras låtar handlar om rastafarins syn på Gud osv. så är detta band lika relevant som ett reggaeband från Jamaica? Jag kommer inte att utgå ifrån vad ett visst band säger om sn tro eller så, jag kommer bekräfta det jag finner i litteraturen. Särskilt då böcker skrivna av Leonard Howell och Robert Athlyi Rogers m.fl

vi kan väl lämna diskussionen om Groundation här och fortsätta den i en ny tråd om intresset finns?
Please, save me Jebus!

2006-03-16 19:01
rastafarianismen

Aj, aj, aj....... Rastafari och ism i samma ord, ingen fungerande kombination.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2006-03-19 16:35
I man nah waan nuh fally ism chant pon di reggaeriddim.
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.

2006-04-29 15:52
Lyssnar På: Garnett Silk - Rejoice In His Name "Give I Strength"

Tyyyyyngst
http://www.myspace.com/Sifon