I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rap över reggae-riddim?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2006-03-31 19:04

Rap över reggae-riddim?

Helo,
har på senare tid börjat lägga märke till rap över olika reggaeriddims. Mest fransk rap.. senast hörde jag på drop leaf och jonkanoo. Kanske inte alltid helt lysande men lite intressant.

Har ni några förslag på artister som rappar över kända reggae-riddims?

Wala bok wala bok.. som o dem talk..

2006-04-03 10:02
Hofmästaren feat. Kapten Röd - "Trubbel"
Sjukt fet!
Finns att ladda ner på www.getup.se. Hofmästarn står längst ner under "musik"
It's a true romance / the four elementz of elegance

2006-04-03 11:35
Ghostface Killah har en version över Dawn Penn's No No No. Rap över orginallåten med sång osv. Fet.
www.combatsound.com
Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!

2006-04-03 12:36
vilken låt var det du hörde på drop leaf?
Jah Rastafari, we a praise, Hail King Selassie always

2006-04-03 16:22
rough lynxx sound ifrån gbg har släppt en sådan mixtape har jag för mig, finns typ på blenda...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-04-03 20:21
Dipset har ju samplat reggae i åtminstone en låt, har för mig att det är fler...
Men dipset anthem är byggd på sanchez "one in a million" i alla fall

Jae mills körde också över dawn penns - no, no, no om jag inte minns fel...

Sen har man ju Jay-z - Lucifer, över Max romeo (och Dennis brown - wolf & leopards i remixen)

Foxy browns - oh yeah bygger på Toots & maytals 54-46 om jag inte är heeeelt ute och cycklar, lite osäker, men inte tillräkligt för att palla rota i skivbacken...

Dessa är ju alla mer eller mindre officiella låtar, sen finns det ca oändligt med remixes/dubplates och sånt där ute...

2006-04-03 23:30
Reggaementet - Vid din grind
http://www.tukhis.se/Reggaementet_vid_di ..

på ett riddim vi gjort baserat på Alpha Blondy's låt Jerusalem
DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat

2006-04-04 12:40
Ang. Drop leaf. Jag tror de som gjort låten hette Supa lr något liknande och de var fransmän (obs! jag menar inte Saïan Supa Crew) Och låten ja vad hette den.. hmm nått med puissant .. men jag är som sagt ganska osäker på detta.

Schysst annars med en del svar :-)
Wala bok wala bok.. som o dem talk..