I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

är inte detta ganska tråkigt??

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2006-07-21 14:50

är inte detta ganska tråkigt??

"Nyligen släpptes "Reggae gold 2006", en samling med arton av det senaste årets största jamaicanska hittar. Bara en av artisterna på den skivan har bokats till någon svensk festival i sommar. Det unga stjärnskottet Gyptian kommer till Uppsala för att, som så många andra reggaestjärnor, sjunga om sin mamma."

ur fredrik strages artikel i dn idag.

why dancehall nuh come yah seh around dis northen corna!!!

Some people consider me crazy. I don't like that word.
It leaves a acrid taste when spoken.

2006-07-21 15:05
mer eld på strage
see the hitman a come..

2006-07-21 16:36
Kanske för att förra året var ganska dancehall dominerat?
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.

2006-07-21 17:11
Strage, djäkla grodmuns-benrangel. Pencilpusher. Fjant.
Intressepenisen hårdnar!

2006-07-21 17:25
för att det e keff?
Uppsala Roots & Culture
Uppright Musicant

2006-07-21 17:31
moah dancehall!
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2006-07-21 17:39
noah dancehall moah rights
Uppsala Roots & Culture
Uppright Musicant

2006-07-21 23:22
Fast är det tråkigare än att VP lyckats stava fel på jamaica på omslaget till skivan????

Och var var dancehall akterna på förra årets festivaler, som någon verkar mena sig ha sett?

2006-07-22 12:37
Anthony B, URF t.ex.?

2006-07-22 16:03
Menar fiskmannen att Anthony B är en dancehall artist?
Tja, så kan man väl se det, men då är Luciano, Capleton, Sizzla, Jah Mason och i princip alla andra som någonsin kört på ett dancehall beat någon gång också det...

Anthony B är väl precis den typen av artist som URF brukar booka???

2006-07-22 16:17
wörd^^
var är bounty, kartel, beenie med många flera som faktiskt turnerar europa mer eller mindre varje sommar??
Mabuhay!

2006-07-22 16:59
Öhh... Ja.

Vad skulle du kalla honom? Roots, Lovers, Rocksteady, Ska?

Klart han gör dancehall. Om du vill kan vi kalla honom ragga artist istället eftersom det är ganska synonymt.

Och det skulle jag nog kalla: Luciano, Capleton, Sizzla, Jah Mason och i princip alla andra som någonsin kört på ett dancehall beat någon gång, ja.

2006-07-22 17:40
Fisherman P21

Man skulle väl kunna kalla Anthony B och Capleton för typ conscious dancehall? Det är ju inte som att de låter likadant som bounty killer typ.

För övrigt är anledningen till Strages huvudbry förmodligen
1) - att det är mycket billigare att fixa gammal avdankad roots till Sverige än de senaste dancehall-stjärnskotten, och
2) - att modern, hård dancehall fortfarande inte går hem hos en speciellt stor publik i Sverige.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-22 18:52
urf är ju en rootsfestival i första hand, vilket är bra så vi slipper all jävla skit.

2006-07-22 22:35
Tyst trångsynta hippie.

Klart det är trist att det är så lite dancehallakter, men URF är ju faktiskt en rootsfestival som Yared påpekat en massa gånger... Och så går det ju faktiskt inte hem bland alla waxdreadheads i Sverige. Plus att det är för dyrt. Jag tror att scenen i Sverige är för liten bara, finns inte tillräckligt mycket pengar för att ta hit t.ex. Bounty Killer.

2006-07-22 23:45
Angående festivaler och Reggae Gold 2006.

Capleton och Tanya Stephens var på URF 2005 och därav bokas de inte för 2006.
Richie Spice var på URF 2005 och kan tidigast tänkas att ombokas till 2007.
Assasin var med på den nydligen gjorda Buju Banton Scandinavian Tour så att boka honom för mer spelningar samma år i sverige känns, iallafall från URF's sida, lite "onödigt".
Gyptian var bokad till URF 2006, men vissa problem har uppstått så han kommer nu inte, utan har ersatts av en annan ung lovande Jamaican, Mr. Perfect.

Sen om kostnad och Bounty Killer. Han är inte direkt dyrare än vissa andra akter som har spelat på URF, men som redan nämnts så är URF i första hand i Roots-festival och i andra hand en conscious dancehall-festival.
De dancehall/ragga akter som har en mer conscious stämpel och/eller även kör mer rootsorienterat är sådana som bokas.
Bounty Killer har vissa låtar åt det hålet, men kör nästan utelsutande inte den typen av dancehall.

2006-07-23 00:31
mike ger svar på tal

skulle ju vara soft om urf kunde, som sveriges största reggaefestival, iallafall ta in en "ny" artist som toastar

men men, vi tuffingar får passa på att ösa till burru

2006-07-23 10:26
Jag tror att scenen i Sverige är för liten bara, finns inte tillräckligt mycket pengar för att ta hit t.ex. Bounty Killer.

bounty killer lär ju inte vara dyrare än varken capleton, anthony b eller sizzla.

2006-07-23 12:59
davvie P19
men sizzla har fett större publik i sverige

2006-07-23 17:11
mästerkatten - Dancehall är ju ett väldigt brett ord. Ingen av dem du nämnde låter ju som t.ex. Wailing souls eller Johnny Osbourne som ju också gör dancehall. Jag känner att jag kommer att trassla in mig om jag försöker förklara vad jag menar men den delen av dancehall som dagens artister står för går ju också ofta under namnet ragga så vi kan ju säga ragga istället.

Men conscious är ju ett som en extraförklaring på en "genre".
Som conscious-reggae eller slackness-reggae. Så dancehall gör dom nog allihopa även om det låter olika.

Ni som är mer insatta i dancehall får gärna rätta mina fel eftersom jag är mer av en rootsmänniska.

2006-07-23 17:31
vad vi kallar dom spelar väll ingen roll vi kan kalla dom reggae artister med mer dreads gruppen och reggae artister med oftare lite mindre men med roligare färger hår gruppen...what ever.

Men vi fick ju en förklaring varför vissa artister inte bokas. Sen kan jag tänka mig att hela antihomo debatten gör att vissa artister inte görs sig gällande. Om Yared vill ha roots så får han ha roots.
Saken är väll snarare så att av dom andra mindre festivaler som poppar upp kanske skulle vinna på att plocka elefanten, cham, vybes etc till sverige istället för att inte dom oxå av någon anldening plocka hit den längsta musen som var bra innan jesus och andra inte så "hype" artister.

men det är bara vad jag tycker
Some people consider me crazy. I don't like that word.<br> It leaves a acrid taste when spoken.

2006-07-23 19:43
nästan alltid samma låtar på samlingar?

jah bless

2006-07-23 23:56
Fisherman du har i princip rätt att dom är dancehall artister, all musik som spelas i dancehallen är väl dancehall, men jag tror nog att dom flesta menar artister som vybz kartel, cham osv vidare när dom talar om dancehall artister generellt...
Fast just Anthony b skulle jag nog klassa som conscious roots/reggae i första hand även om han ju gjort en del försök i den hårdare dancehall gengren...(Vägrar använda ord som ragga)

Skitsamma egentligen...

2006-07-24 00:15
ja skitsamma som sagt.

Ferma

Ja man kan fråga sig varför ingen tar initiativ till en strictly dancehall-festival i Sverige. Kanske handlar det bara om att man vill köra på säkra kort... URF har ju visat att roots i alla fall drar folk, och första året för en ny festival är det ju känsligt om man inte vet att mycket folk kommer.

Jag har också en känsla av att äldre roots och figurer som Sizzla generellt attraherar yngre lyssnare, och folk som är allmänna "festivalare". Medan hård/digital dancehall är mer populärt av lite äldre, lite mer insatta människor som hellre hänger på klubbar än festivaler.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-24 01:26
går köra klubb festival...
Some people consider me crazy. I don't like that word.<br> It leaves a acrid taste when spoken.

2006-07-24 11:35
poppa nicko: HA ha!!

"JAMIACA"

"...killing pussy and we kill dem fi fun..."

2006-07-24 22:19
Fan vad grymt att Mr. Perfect kommer, har bara hört ett par tre låtar men är helt klart ett fan redan. Amerimaka kan va den skönaste låten just nu!

Fred
DJ

2006-07-25 08:48
Vad är det ni blir så upprörda över i Strages artikel? Tycker ni inte att han har rätt i att det är fett trist att bara en (eller blir det ingen?) av arton av artisterna på Reggae Gold 2006 kommer till Sverige i år?
HEARTBEAT - No. 1 in modern and classic R&B :: www.heartbeat.se :: facebook = "Heartbeat family"

2006-07-25 10:49
alda

Bara en av artisterna på den skivan har bokats till någon svensk festival i sommar. Det unga stjärnskottet Gyptian kommer till Uppsala för att, som så många andra reggaestjärnor, sjunga om sin mamma."

att folk inte gillar strage tror jag beror på att han inte kan skriva nåt om reggae utan att få det att verka som något löjligt

2006-07-25 10:52
och varför inte använda ordet ragga? oavsätt om det skulle vara ett engelskt ord så betyder ju raggamuffin "ghetto dweller" och det känns ju som busy signal representerar ghetto dwellers bättre än tex wayne wonder eller glen washington
DJ

2006-07-25 11:38
Men... alla bra reggae-artister sjunger ju faktiskt förr eller senare om sin mamma. Det är ju inte direkt något som uppfattas som löjligt. Personligen tycker jag att många artister når sina absoluta höjder just i mamma-låtarna.

Läs förresten Karolina Ramqvists krönika "Många tycker att de hårda dancehallartisterna är pinsamma när de kör sina mammalåtar" i DN 2006-06-26. Där skriver hon bland annat såhär:

Morsanreggae handlar om att ge credit where credit is due och upphöja den goda modern till martyr. Singelmamman som slitit som ett djur och stått ut med all möjlig skit och att gå och oroa sig och försöka få ihop till försörjningen och tvingas bo i en sönderskjuten pizzakartong i betongen med alla sina barn. Det kvalar så klart inte riktigt in i vad som anses vara god europeisk musiksmak. Många tycker att de hårda dancehallartisterna är pinsamma när de kör sina mammalåtar. (För att inte tala om låtar som handlar om Mamma Afrika.) Något som är djupt allvarligt i en del av världen kan ju som bekant mycket väl uppfattas som banalt i en annan.
HEARTBEAT - No. 1 in modern and classic R&B :: www.heartbeat.se :: facebook = "Heartbeat family"
DJ

2006-07-25 11:44
Förresten - när använde Strage ordet "ragga" senast?
Producent

2006-07-25 12:49
Det finns inte så mycket att säga om saken, vi vet ju att i det långa skit land vi bor i så gillar dom inte "knark musik", och det är inget vi kan göra åt mer än att spela och promota det så gott vi kan, som vi säger i Götet, det är bara att gilla läget...
men Sizzla kommer och det är ju "säkert tråkigt"...

mvh

Konny Rymes

2006-07-25 13:05
alda

jag tycker inte gyptian är löjlig, men jag får intrycket av att strage tycker det

åsikten om ordet ragga har inget med åsikten om strage att göra

2006-07-25 13:09
låter inte väldigt mycket svensk reggae och hip hop likadant nu för tiden, samma stil typ, ngt att tänka på, våga vara annorlunda
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
DJ

2006-07-25 13:35
NuttyDread >> Jag får inte intrycket av att Strage tycker Gypitan är löjlig, snarare att han kommenterar att alla sjunger om mammor nu för tiden. Men om du tycker att det är löjligt att sjunga om sin mamma så förstår jag om du tycker att Strage förlöjligar.

2006-07-25 16:24
Poppa och MasterCat - yess det droppar vi.

Men jag tror att du har rätt där poppa med vilka man oftast menar när man nämner dancehall.

Däremot skulle jag inte kalla Anthony B för roots reggae, mer troligt consious dancehall.

Men det är ju helt onödigt att kattalogisera allt och alla helatiden so fuck it!