I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bass pressure @ Roots Gathering #1

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2006-12-07 12:01

Bass pressure @ Roots Gathering #1

Den 25:e november hölls den första Roots Gathering sessionen till i Uppsala. Sound systems som fanns på plats med egna ljud system var Jah Massive Sound System från Uppsala samt Tesfa Sound System från Stockholm.

Tänkte dela med mig av ett ljudklipp med Tesfa Sound System at the controls: http://www.megaupload.com/se/?d=HU14RVHZ

fridens

2006-12-13 07:36
check it, no fret it.

2006-12-16 20:55
Skön, Äntligen börjar soundsystems ta sin platts i Norden

2006-12-17 19:12

ett steg i rätt riktning

2006-12-17 22:14
fet låt den första! vad heter den?

en sak jag undrar över, varför måste alla "roots sounds" apa efter shaka så mycket?
jag menar 14 minuters instelning och bara 2 låtar spelas.
varför ingår det i roots-sound-traditionen att man måste spela hela låten från början till slut och bara använda en skivspelare osv.

gör man det bara för att shaka gör det och så blir roots sounden psykiskt blockerade och inte kan använda sina hjärnor till att göra sin egen grej?

ingen diss, bara en öppen fråga.

big up tesfa!

2006-12-17 23:33
shitty-blue: Skall man istället apa efter någon annan eller göra något man inte gillar för att det ska vara annorlunda?
Gillar man att höra hela låtarna + duben så skall man väl spela det.
Let the hungry be fed, naked clothed, infant cried for, the sick nourished and aged be protected. Jah Glory.

2006-12-23 23:42
shitty-blue:
Låten du undrar över är "Rockfort Rock" med Rudy Lee & Stepper.
Kan inte säga att vi apar efter Shaka men självklart är vi lika mkt inspirerade av de sounds och den musik vi lyssnat på genom åren som div sounds i övriga Sverige är. Inget fel med det.

Vi spelar hela eller större delar av låten då det är vad vi själva skulle vilja höra. Att höra en bra låt på ett sound system är en helt annan upplevelse än att höra en bra låt på ett PA system. För att bäst förstå detta rekommenderar jag att du besöker en sound system dans. För att få dubbeldos av detta så kan jag tipsa om DUBCLASH på Dieselverkstaden den 27/1 då vi (Tesfa) spelar tillsammans med Meditative Sounds på varderas eget system.

Att vi sedan skulle psykiskt blockera våra hjärnor och inte kunna tänka annorlunda förstår jag inte riktigt då det som utmärker ett sound från ett annat är just originalitet i selection, ljud och underhållning.

trevlig helg!

2006-12-24 16:19
Tycker personligen det är en fröjd att få fullständiga versioner, hellre än 1-2 minuter av delen selectorn tycker är bäst.

Vi har bashment sounds, vi har roots sounds. Men vart är alla  sounds som spelar härlig fin rub-a-dub jag kan bubble mi belly till?
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth

2006-12-24 20:14
seriöst, kör ni bara med en skivspelare?, då får ni ju vara jävligt duktiga på att babbla imellan

2006-12-25 15:24
eller het på samplern... original som fan ju hehe

2006-12-25 16:53

nutty & gurra:
En eller två skivspelare samt CD beroende på situation. Ingen sampler dock en Synare 3 (analog trum synt) och en siren (siren & tone effect unit).

Vill fortfarande påpeka att en PA spelning skiljer sig markant mot en sound spelning. Fridens.

2006-12-26 12:19
nutty dread!
kan starkt rekommendera att gå på den här sortens dans nån gång. går inte att jämföra med nån selector som spelar bashmentstyle på nån bar.
DUB IT!

2006-12-26 13:35
Vill fortfarande påpeka att en PA spelning skiljer sig markant mot en sound spelning. Fridens.

Word...
grymt med siren

2007-01-23 23:56
Flash it! På lördag spelar Tesfa Sound System och Meditative Sounds på Stockholms första Dub Clash. En riktigt upplevelse väntar på Dieselverkstaden nu på lördags kvällen.

Ljudklipp med Meditative Sounds selection från URF 2005:
http://www.guidelightmovement.com/soundclip-URF05-meditativesounds.mp3

2007-01-23 23:56

2007-01-24 16:19
Fett grymt Tesfa... Måste komma ner i sommar på någon av era bonafide soundsystem danser... big up!

2007-01-27 15:11

flash it!

2007-01-31 16:47
MKT trevlig dans den 27/1!
uj uj uj vad lycklig jag var hela natten o dagen efteråt.

chanses are!
Uppsala Roots & Culture
Uppright Musicant