I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

osvarta inom reggae

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-05-13 14:39
Men alltså... jag tror ju också att Bob blev "den störste" eftersom att han var "white belly rat" och mer accepterad av vita promotioneers och co-directors på 70-talet.

Är det konspirationstänkande? Skulle det vara rasistiskt att tro det? För enligt min mening är det ju genom att ignorera sådana möjligheter som rasismen fortfarande blomstrar.

2007-05-13 15:46
Tror inte att vita promoters såg Bob Marley som nåt annat än svart... Tror inte heller hudfärgen var nåt problem... Talent will ALWAYS prevail!!! 

2007-05-13 16:21
För mig personligen känns det som ett faktum att vissa artister har lättare att slå igenom pga hudfärg.
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth

2007-05-13 18:05
läste dock en intervju med dominic där han snacka om "inbyggd rasism" som en anledning att svarta ej är störst inom sin egen musik i vissa områden, utan istället vita som tex rodigan?!

http://www.ricenpeas.com/docs/dominic.html
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-05-13 18:52
Jag E GröN

2007-05-13 20:13

Annorlunda inom en viss genre får ju alltid större uppmärksamhet för vad de gör. Ta bara allas våran Matisyahu, tvivlar på att han kommit utanför farstun vad gäller karriär ifall han inte vore just jude med de där korkskruvslockarna. Tycker itne att hans musik är så speciell att den förtjänar den hype som rått/råder runt honom. Och Eminem sen, han må vara duktig, men ja, du förstår. Och Elvis? Han var väl långt ifrån unik, svarta gjorde "hans" musik långt innan han slog igenom, men det krävdes en bildskön vit ung man för att han skulle slå. Rätta mig gärna, jag slarvar med fakta.

Intressepenisen hårdnar!

2007-05-13 20:14

*det skulle slå

Intressepenisen hårdnar!

2007-05-13 23:18
wasteapa - håller inte med! Matisyahu har inte blivit speciellt omskriven i t ex "Riddim" - pga att han är vit och/eller jude? Svårt att säga... Hursomhelst har rastafarireligionen hämtat friskt från judendomen........

2007-05-14 15:54
Om vi glömmer Riddim då? Han har ju t. ex. uppträtt hos Leno och Letterman, säkert Conan också. Vet inte ifall han är amerikan. Sen att hela Sverige vill ha han till URF borde ju peka på nån slags större popularitet, eftersom svenskar inte vågar ta till sig någonting eller ens kommer i kontakt med något som något annat mycket större, häftigare land redan godkänt. 
  Han kanske inte är någon hit inom de lite mer inbitna kretsarna, som jag har förstått det, men de större massorna gillar honom mycket. "Den där reggae-juden! Han är ju fan grym!" Kombinationen är väl högst oväntad så just därför för att det kanske inte låter så knasigt som man från början kanske tror, så blir han istället hajpad.

Jag svamlar, jag vet.
Intressepenisen hårdnar!

2007-05-14 18:50
Jag tycker inte att du svamlar. Tror att dina tankegångar stämmer ganska långt

2007-05-15 11:04

Först en liten detalj: Matisyahu har INTE "korkskruvslockar" (peyot). Han tillhör Chabad Lubavitchchassiderna och dessa har inte "lockar". Smaken är som bekant som baken, men personligen tycker jag Matis är mycket talangfull. Hans band är riktigt tajta. Bland de "inbitna kretsarna" har Matis giggat med bl a Capleton, men visst kan du ha en poäng i att det är "kombinationen är oväntad". Synd att vissa hosts bara ser det "exotiska" och inte talangen bakom den etniska/religiösa tillhörigheten. Tycker låtar som "King Without A Crown" och "Jerusalem" (originalversionen, från albumet "Youth") är snortajta. Dessutom är texterna heltigenom positiva - varken sexistiska, homofoba eller våldsglorifierande. Egentligen är det inte alls långsökt att en religiös jude sjunger om "Mount Zion", "Babylon", osv, vid närmare eftertanke är det egentligen mer exotiskt att en jamaican gör det.........