I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska sounds internationellt.

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-04-17 23:45

Svenska sounds internationellt.

Tror ni något av de svenska sounden skulle klara sig ute i den stora världen? Typ på World Clash?

Topaz har väl en ganska välfylld box men kanske inte skulle matcha ex Ricky Trooper på micken.
Vad tror ni?

2007-04-18 00:13
jag tror först och främst att man borde stärka scenen här hemma,det går lixom aldrig ihop,behövs mer clasher o sånt....allt behöver inte heller hämda i  Sthlm o Gbg o Malmö....det behövs spridas mer i landet....sammla ihop mer sounds på samma ställe...jo visst är det kul med soundclash men en sound mot en annan bara..naah...alsså..sätta sverige på kartan,clasha andra sounds runt om i norden....sen mot tyskland...ah helt enkelt visa att vi finns även om vi är ett mindre land än tex tyskland lr frankrike
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-18 01:05
Inte en chans

Jag är glad sålänge det finns en scen i Sverige...
- : Swing Down Sweet Chariot And Let Me Ride : -

2007-04-18 12:27
För att få igång clashscenen behövs förstås fler clasher, men en annan viktig sak tror jag är att sounds spelar sina dubs ute ofta så de som tidigare inte vetat vad en dubplate eller special är lär sig vad det handlar om. Försöka göra folk medvetna om vad det egentligen är drar mer folk och gör intresset större. Många sounds sitter på grymma dubs men spelar dom aldrig så länge det inte är clash och som det är idag är det som sagt knappt några clasher. Vad ska man med dubsen till då?
www.combatsound.com
Barhäng med Combat Sound på Pleasant varje månad!

2007-04-18 12:52
WORD
BLESS REGGAE MUSIC

2007-04-18 13:53
Chris sager det... Spela flerrr dubs ute yao, sa manga spioner finns det inte hehe

2007-04-18 14:15
Håller med Chris Bossen, plus att jag tror att fler soundsystem- spelningar med en sångare/MC live på micen, också kan öppna folks ögon, kanske.. och vaför inte köra några 45 clasher!!?

FRSound

2007-04-18 14:47
Altsså jag har kontakter innåt i landen runt Skövde,Lidköping,Trollhättan,Alingsås, och småstäder runt om,många av dessa städer har ju Kulturfestivaler och sånt,där det dyker upp 10-15 tusen personer(i vissa städer mer)...enligt mej är det en bra ide att sprida musiken där,bjuda dit sounds runt om sverige,ge publiken en chans att upptäcka det och ge sounds en chans att höras....och jag vet väääldigt mycket folk som skulle upskatta detta...det är himmla tråkigt att det är så fast i storstäderna...lixom sverige är litet..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-18 15:02
Maccah051 ..du verkar ja idéer och kontakter ...hooka?
Jag spelade i skövde på ett houseparty i ett studentkomplex, bra vibes även om många inte hade exakt koll på musiken....det gäller helt enkelt bara att nå ut...promota sig själv och hooka spelningar på klubbar eller starta egna klubbar/fester...
Svampbob..jag vet inte exakt vilken klubb du menar men sist jag var på Mama Africa i Sthlm så var det ett jävla röj...hade varit intressant att veta vilka fördomar du syftar på.
FRSound

2007-04-18 21:24
Chew-E,yes yes jag har tänkt att dra dit ngn / några sounds i augusti då Lidköping (Vid Vänern)ska ha 7 dagars festivalen,men det är fortfarande i förhandling om hur stor del vi får av ekonomin och så....sen så bor jag inte där så jag kan inte få all info på direkten...datumet för festivalen e inte satt men jag är säker på att det handlar om 2:a veckan i Augusti...

vart bor du/ni?

förlåt för offtopicen

2007-04-18 21:44
och det finns ju inget tråkigare när man går på en clash med tråkiga sega dubs, Mcn suger och har inget underhållande att säga överhuvudtaget och tror att man är Jamaican och tjatar o skriker sönder.

Hmmm, spoongebob, var det inte du som aldrig varit på en clash i sverige?

2007-04-18 21:53
Jag säger oxå som jag alltid sagt...45 clash är vägen att gå i sverige!!! Million Vibes är upp för det...
Some people consider me crazy. I don't like that word.<br> It leaves a acrid taste when spoken.

2007-04-19 01:30
Vi i Tesfa har dragit ihop de få dub sound systems som finns i Sverige för clashes i Stockholm (som uppkommande mellan Tesfa vs Jah Massive den 28/4). Jag är medveten om att vi rör oss i en annan gren av reggaen och att det går till på ett ngt annorlunda sätt då samtliga sounds har med sig sitt eget ljud system samt att det handlar mer om selection (dvs hela låtar+dubs!) än att överösa den nästa med skrik och kvädningsord. Låtvalet pendlar mellan släppta låtar och dubplates i samband med live element som dub efx, sirener och sångare/DJ.

2007-04-19 10:25
Haha, har inget med ego att göra, hade bara för mig att du sa i nån annan tråd att du aldrig varit på nån clash i sverige... då tyckte jag din kritik var lite rolig... Men jag kan ju givetvis ha blandat ihop dig med nån annan...

2007-04-19 10:59
ni är alla välkomna till Pustervik Göteborg den 16 maj för WESTCOAST SOUNDCLASH 2007!

Mer info komemr mycket snart.

Million vibes, rough lynx, boomsound with Rastott ställer upp och visar nivån på den svenska västkustscenens status.
www.swingkids.se

2007-04-19 11:18

Det måste bli mer entertainment av det för att folk ska få upp ögonen för det. Svenska MC's måste bli just Master of Ceremonies å köra med lätttilgängligt och bra snack, inte stå av va bänga å snacka snöigt om clashbizness utan stå å hypa grejerna som DJ:n spelar, köra mer snack om ställer publiken etc. Så folk fattar att det är dom som är viktiga, the massive.
Sen måste ju soundsen/DJsen spela lite "enklare" dubs som folk kan känna igen. Helst också dubs som hyllar säg Sverige, eller staden man är i etc. Så folk hänger med på att, "aha detta är en special skiva bara för oss"...
Snabb kommentar, men det är så jag tror det måste gå till för att folk i allmänhet ska börja uppskatta soundclash, och vanliga danser för den delen, så som antagligen alla vi här uppskattar det.

www.Bassline-Express.com

2007-04-19 11:41
Längtar till den dagen jag hör en dub med Bounty där han hyllar Hisingen!

Angånge west coast clash. är de nån som ens kan prata i micen? och jag menar då i clash sammanhang. Hyr dom in en rastaman för kvällen? hahaha
 Red Motion Music

2007-04-19 12:28
nice att ni goa gubbar hookar nånting i alla fall!!
BLESS REGGAE MUSIC

2007-04-19 13:21
South Coast 45 Clash....när kör vi?
FRSound

2007-04-19 13:23
Svampbob: Menade du att det var dåliga DJs/selectas på den där klubben su snackade om eller? För övrigt tror jag inte vi snackar om samma klubb....
FRSound

2007-04-19 16:37
till dom som tycker att clash scenen är död, det är ju bara till att styra upp clashar det hjälper ju inte mkt att beklaga sig i ett forum...

2007-04-19 20:22
Sen måste ju soundsen/DJsen spela lite "enklare" dubs som folk kan känna igen. Helst också dubs som hyllar säg Sverige, eller staden man är i etc.

Haha... Visst, känns ju jävligt kul att lägga 2000 spänn på en låt för att folk känner igen den, ofta betyder det ju att typ alla sounds har nämnda tune... Allt hänger väl på vad man vill, men ovan nämda exempel är i princip raka motsatsen till vad jag någonsin kommer sträva efter, sen kan man ju försöka att presentera dubsen så att folk fattar hur exlusive det är... Allt handlar ju om vad man har för mål med sitt sound

2007-04-19 20:25
Förstår inte poängen med att jämföra Mama Africa med Internationella top tier ligan?
Alla siktar inte på att spela på festivaler i tyskland mellan stonelove och bass odysey... vissa är rätt nöjda med att vara kungar i en källare vid maria torget... inget fel i det...

2007-04-19 20:42
Poppa_Nikoo P31

så hård är ju ändå inte konkurrensen, om ni skulle voica typ damian - welcome to malmö (eller kanske tillochmed "we come from malmö"), så borde ni väl få vara exklusiva med den i malmö iallafall, sen spelar det ju ingen roll om den finns i gbg eller sthlm versioner också, sthlm soundsen spelar ju för sthlm och gbg för gbg

och sen om folk snor era dubideér så är det väl bara att passa på och spela dom ute så fort som möjligt, så kan ni ju dissa dom andra för att dom saknar kreativitet i nästa clash

2007-04-19 22:51
Poppa: Seeeen!

Vad säger ni Vibes Crew...jag kamske tar mig vatten över huvudet, men fuck it man måste ju börja någon stans....
45 Clash i vår.....??!!
FRSound

2007-04-19 23:50
Nuttydread:

Hmm ja eller så försöker jag hitta på nått annat... Kanske ska göra realitet av min ide att voica Ace Of Base, All that they waan is the million vibes soun... Eller kanske inte...
Känns ju inte direkt som fördummning av dubsen är direkt vad som behövs i sverige i dagsläget...

Chew-E:

Anytime...

2007-04-20 10:56
poppa,

det är klart som fan att det handlar om vad man har för ambitioner med sitt sound. själv hänger jag ju med och supportar till fullo rough lynx som, tillsammans med er och ett fåtal andra sounds, väl måste ses som några av de mest ambitiösa i sverige.
bara för att ni lägger 2000pistoler på en fet dubplate innebär ju inte det att du inte kan lägga 300 på en billigare oprövad förmåga som sjunger nåt som ni själv skrivit. eller om ni har bra links, vilket jag är helt övertygad om att ni har, så lär ni ju kunna få med såna tunes på köpet av andra tyngre grejer, eller är jag helt lost?
jag ska ärligt säga att jag bara hört er spela i clash-sammanhang aldrig på klubb, så jag vet inte hur bra ni hypar era grejer (förutom den där gången när ante hypade serious times, den anekdoten har dykt upp ett par ggr) eller hur bra folk gå igång på dom, men jag har en generell känsla av att sounds i sverige oftast gör det lite för svårt för publiken, iaf dom lite mer oinvigda.
www.Bassline-Express.com

2007-04-20 17:14
AXXEL

WORD!!

blir sa javla trott pa folk som sitter o klagar pa att det inte hander nat. vafan fa tummen ur och styr upp nat sjalva nan gang istallet!?
hur svart e det anna?? boka ett datum pa en klubb, bjud in nagra sounds och kor igang!

hur ball ar det att styra upp en clash dar man sjalva ska va med? precis..
darfor ar jag tacksam for renrasiga uppstyrare som tex Mr Gillis som ser till att det hander lite runt omkring oss..
www.myspace.com/roughlynx

2007-04-20 20:22

axxionpack inte ställer upp i westcoast

2007-04-20 20:22
ställer inte upp ska det va

2007-04-20 20:57

Det ligger ngt i det Axxel säger... Dock e det tråkiga  att det inte alltid är så lätt att fixa lokaler etc om man inte redan har en återkommande klubb tex...

Och ni som snackar om att ni vill ha en bättre clashscen I Sverige klaga tex inte på mic männen etc. Bigga istället up folket som lägger ner tid och pengar på sina sounds. En svensk mic man kommer antagligen aldrig bli lika bra på micen som Ricky Trooper......so what?? Är det inte nice att gå på en clash i swe och få njuta av att höra lite feta dubs?

Big Up Mr. Gillis som ser till att Soundclash scenen lever!!

Respect!...

"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."

2007-04-20 21:03

45" clash e också nice! Varför kör inte fler sounds 45" clasher?

I en 45" clash handlar det ju verkligen om att tex kunna lyssna och förstå låt texter för att kunna göra en nice selection i en clash...

.......

"BestCoast.. a dehso BoomSound Come from...and put up back yuh hand fa yuh kno Rastott him a di DON....and anyting test BoomSound.. yes we broke off dem foot and pop dem hand.."

2007-04-20 21:22
hehe "renrasiga" gamla gillis :)
www.Bassline-Express.com

2007-04-21 11:54
Local & international clashes coming up in Finland from summer onward!

On June 3rd two Finnish sounds : MPV vs Black Bear
On July 22nd Lion Head (FIN) vs Trinity (SWE)

We are starting a weekly club from June onwards and are looking forward to setting up more clashes, one on one. Let me know if your sound is interested in clashing a SWE / DK / FIN / GER sound.