I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur är det med kärleken till Afrika?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2007-04-21 11:08

Hur är det med kärleken till Afrika?

Pratade med en kille från västafrika för någon dagar sen. Han bor i Dakar, Senegal och jobbar med musik. Han berättade att reggae är otroligt stort där och att intresset växer för varje dag.  Soundsystems överallt som spelar. Han och några andra har försökt jobba på att få dit några av de artisterna från Jamaica som är mest populära men det är otroligt svårt.  Visst, jamaikanska artister älskar Afrika det kan man höra i ungefär varannan sång men tydligen inte lika mycket som de älskar pengar. Så får man inte vad man är van att få vid spelningar i Europa och USA så är Afrika helt enkelt inte intressant.

Jag blev själv ganska upprörd av det här. Är det alltså så att bara vi som bor i "rika" länder och som har råd att betala biljettpriser på 300-400 kronor som ska få se de artister vi gillar? Vart tog kärleken till Afrika vägen? Det känns ganska falskt det hela. Jag menar det är klart att de ska ha betalt men pengarna kanske inte ska vara det viktiga. Istället för 500.000 så kanske man får ta 300.000? ska det vara helt orimligt?

Oki så undrar bara lite om det bara är jag som tycker att något är fel. Ska det vara så här?

Wala bok wala bok.. som o dem talk..

2007-04-21 11:36
Bra tanke. Tror många många rastas/artister inte lever som de lär.
Det är ju förstås en universiell grej som täcker alla religioner...
Men pengar är nog en väldigt stark dragningskraft åt dessa artister som dessutom inte haft en speciellt rik uppväxt.

Bless up!

"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-04-21 11:39
Haha, reggae artister säger vad som helst för att sälja skivor, om alla artister som snackat om att det är dags att flytta hem till moderlandet, verkligen hade gjort det, så skulle det ju inte finnas en enda rasta artist kvar på jamaica...
Jag menar vad är det som stoppar dom, det är ju ite så att dom flesta artister vi känner till inte skulle ha råd, capleton, sizzla osv osv...
Dancehall artister har sin bun battyman pryl för att få en easy forward, rasta kör sin moderlads pryl när dom har det kämpigt på scen... "Force forward" brukar det nog kallas

Tror iofs Luciano har hus i Gambia, Hörde att pliers också bor nånstans i africa...

2007-04-21 11:45
Och låt oss inte glömma Rita Marley ; )

PZ

2007-04-21 12:59
Frankie Paul är i Gambia flera gånger varje år....tror han har ngt place där oxå..
FRSound

2007-04-21 13:00

det är ju inte bara artisten som vill ha betalt, allt runtomkring kostar ju också, men visst är det konstig att typ capleton aldrig ens satt sin fot  på den kontinenten

2007-04-21 13:28
Jag kan förstå om dom älskar Jamaika för mycket för att flytta till Afrika. Ok det kan jag gå med på.
Men att gå så långt som att dissa en hel kontinent bara för att dom är fattiga. Nej, det förstår jag inte.
Och ja självklart ska dom ha betalt för att göra konserter. Men man kanske inte kan räkna med samma vinst som på en europa-turné? Visa lite mer kärlek.

2007-04-21 14:06
Pengar regerar ju överallt, inget nytt. Visst är det på sätt och vis hyckleri men vettefan om blingbling-reggae hade varit bättre. Klart de borde leva som de lär men ärligt, vem gör det? Sorgligt men sant
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-21 15:07
Vadå måste alternativet till att inte hyckla vara bling-bling?

2007-04-21 18:37

Hade det funkat att flytta till typ Tunisien eller Marocko som rasta? Det är ju Afrika ändå, men knappast något man repatriejtar till, eller?

Intressepenisen hårdnar!

2007-04-21 18:38
Eller varför inte Syd-Afrika?
Intressepenisen hårdnar!

2007-04-21 19:01
Djiodi
Nej såklart inte, det var inte så jag menade. "Walk it like you talk it" är ju alltid bäst men ganska svårt i dagens värld. Är du stor har du ett stort skivbolag som kanske inte alltid bryr sig om var artisten i fråga vill lira.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-22 17:23
Money run tings...
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /

2007-04-23 12:02
URF i sommar som gäller, någon? =)

2007-04-23 14:57
Kan inte I-Jah-Man eller vad han heter komma in och svara på min fråga.
Intressepenisen hårdnar!

2007-04-23 17:36
A tycker oxå d e fel att artisterna inte har satt sin fot i Afrika.
Men mkt av deras texter om babylon är väl riktat mot Europa o Usa som är de rika.....d e ju vi som fakkar för Afrika, d e juh vi som måste höra deras budskap o KROSSA BABYLON
From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2007-04-23 18:01
Annars är ju Babylon i allra högsta grad verkligt i Afrika med tanke på alla korrumperade människor som styr och ställer som de vill. Så texterna behövs minst lika bra där.

Respekt till artister som Tiken Jah som tar upp sådana här saker i sina texter! Fresten angående Capleton så är det pengarna soms saknas. Han var en av dem som min kompis försökt boka. Men det gick abra inte eftersom han krävde för mycket. Och han är nog inte den enda som försökt boka Capleton..
Däremot vet jag att Beres Hammond spelade för ett tag sedan i Gambia och det är ju trevligt.  "Bara" 300.000 för den spelningen. Någon som vet vad han tog när han var i Sverige sist?

2007-04-23 18:10
Djiodi F25 håller me dej;)......men ja mena bara att mkt av d dåliga som händer i afrika är produkt av Europa Usa.
Men jag håller me dej.
From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2007-04-23 20:20
vet inte om det stämmer, men en kompis som är gambian säger att anthony b brukar vara i gambia med jämna mellanrum o spela. någon som vet om det stämmer?
 http://www.myspace.com/charlychanter

2007-04-23 21:00
Det stämmer säkert, Många stora akter som brukar göra gig både i Senegal o Gambia
FRSound

2007-04-24 12:30
Djiodi F25

det jag menade var att det var skumt att capleton inte ens åkt dit på semester...

och 300 000 låter ju galet dyrt för gambia

liksom om typ om nymble tar 1200 pers som betalar 270 (som jag tror elephant man kostar (han lär ju ligga i ungefär samma prisklass som capleton (vilket antagligen är några snäpp över Beres))) så blir det 324 000 om det är totalfyllt

fast det kanske var nån stor festival det handlade om i gambia

tror för övrigt att det kostade 150-200 kr när beres spelade på stacy's, vilket var ett mycket myndre hak än nymble

2007-04-24 14:18
Ang Babylon i Afrika så är ju Babylon nästan värst där.. Det svarta regeringar och styren gör mot sina egna i vissa delar av Afrika är helt sinnessjukt. Där nere vet alla att polisen/polisen är genomkorrupt och det är ingenting man smyger med. Alla räknar med att presidenten ska sätta sina egna personliga intressen före folkets..
Även Gambia som har nämnts är ju en diktatur och du springer ju inte runt och kritiserar presidenten.. 
Men de har inte så mkt med de här o göra.. 

Anthony B, Buju o Luciano är några som har spelat i Gambia.. Luciano äger iallafall mark där, vet inte om det har blivit nått hus ännu..

300 000 låter mkt för en konsert i Gambia.. 
Min bror bor där, jobbar på hotell och tjänar ca 1000 Dalasi i månaden.. Det är lite mindre än 300 kr i månaden. Han har iof inget toppjobb men de tror jag inte så många av besökarna på en Reggaekonsert i Gambia har.. Har iallafall svårt att tänka mig att biljettpriset skulle överstiga 100 SEK.

Å andra sidan är intresset för Reggae stort där och dom brukar hålla konserterna på en stor fotbollsarena i utkanten av Bakau..
Det kommer garanterat mkt mer än 1200 pers om Buju eller nån spelar.. Jag har inga säkra siffror men jag har hört talas om att de kom över 5000 på Buju.. Men som sagt, det är var jag har hört..

http://www.twitter.com/sammyksafari

2007-04-24 14:18
Polisen/politiker skulle de stå..
http://www.twitter.com/sammyksafari

2007-06-13 15:53
håller med här babylon är nästan värst i africa inte bland folket men bland politiker. Det som är lite fjantigt är att många reggae artister sägger att det är dom vita som har gjort det så fattigt, det stämmer ju inte alltid det är ju alla politiker i africa som är så jävla pengakåta dels pga uppväxten.
Jag har en stark kärlek till africa efter att ha varit i kenya i två veckor. där det var ruskigt populärt med reggae och rastafari.
har sizzla éller nån sån snubbe nånsin spelat i någon av dom södra fattiga länderna? skulle va kul o veta.

2007-06-13 15:56
"Jag har en stark kärlek till africa efter att ha varit i kenya i två veckor"

2 veckor? Då förstår jag att känslorna är starka...

PZ

2007-06-13 16:57
soulable

Hahahaha! Dagens!

2007-06-14 22:44

soulable har du varit i africa? om du inte har så uttryck dig inte.
Man kan väll ha kärlek till något efter ¨två veckor har varit i dom flesta världsdelarna men alldrig längtat som jag gjorde när jag åkte från lamu.
det jag menar är att jag gillade africanerna som fan eftersom dom var jävvligt trevliga ok. dumfan

2007-06-15 11:10
Jaa, jag har varit i Afrika! Ber om ursäkt för mitt skämt, trodde inte du skulle bli arg.

PZ

2007-06-15 12:00
lugnt.

2007-06-15 13:24
köhler 

I och för sig så bär Europa en stor skuld till dagens politiska läge i Afrika med korruption och inbördeskrig, i och med att Européerna koloniserade Afrika långt in på 1900-talet. Holland, Belgien, England och Frankrike främst.

I dag så har kollonialmakterna i många fall bytts ut mot multinationella företag som förslavar invånarna, t.ex. Svenska Atlas copco.

DIF!

2007-06-15 18:47
Frågan är om DU skulle uppträda gratis trots att du redan hade pengar? Hycklare är vi allihopa när allting kommer kring.
Intressepenisen hårdnar!