Förklaring till Eek A Mouse popularitet?
SOm de flesta kanske känner till sen tidigare har många människor, i Sverige då främst, svårt att ta till sig reggae (i de flesta av dess idag många olika former). Många kan rabbla upp ett dussintal av Bob Marleys sånger, men oftast slutar det just där. Men av någon anledning så har Eek A Mouse vunnit en (enorm?) popularitet och någonstans där uppkommer frågan om vad detta beror på? Något som bara slog mig såhär vid salongsberusningen, hade hoppats på en liten harmlös debatt om detta, så be my guest.
Intressepenisen hårdnar!
antagligen alla weed låtar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Allt om weed och såna "coola" grejer som får en att tycka om skiten, och just att låtarna är lätta att lyssna på och "ta till sig".. personligen tycker jag inte att det är så mycket att ha.
va?
Sen fanns det väl en tid och otid för allas våran Eek A Mouse också. Finns ju i princip inget han har producerat under t. ex. 90-talet som är värt att lyssna på egentligen. Men t. ex. hela Wha Do Dem-skivan är ju bara bra låtar, sen så har det väl i ärlighetens namn sett mörkt ut sedan dess. Och det var längesen.
Intressepenisen hårdnar!
Det där med weed-associationerna faller ju på att många artister skrivit lika många (eller fler) låtar på det temat.
Jag önskar att populariteten (om den nu är så omfattande som trådskaparen menar) beror på att Eek-A-Mouse gjorde fantastiska låtar på Junjos rytmer i början av åttiotalet och att han har, eller hade, en unik och skön stil.
...men jag vet inte.
Eek gjorde förvisso några ganska fina grejjer på 90-talet också. Exempelvis »Rude Boys A Foreign«. Min gissning att så många känner till Eeks Junjo-material är för att han var på så pass lättillgängliga rytmer men en väl märkbar gimmick. För den oinvigde är det ju roligare att höra Eek sjunga biddibong giddibeng än vad det är att höra Ranking Trevor köra sin melodiösa U-Roy-stil. Personligen tycker jag det är bra att Eek är lite av ett husnamn då hans musik från den perioden är otroligt bra.
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth
jag bor i skåne o jag tror han har uppträtt på kb typ 10 ggr de senaste åren han bor nuförtiden i usa men jag tror han har vänner i sverige.... och bong bong vet alla stoners vad de betyder . sen så har han gjort lite skadade skivor på sidstone men hans gammla grejor älskar ju alla
im never yet sober
"För den oinvigde är det ju roligare att höra Eek sjunga biddibong giddibeng" precis vad ja tänkte, det är det jag har märkt nu när man tänker på de.
Twelve Tribes of Israel
hans collab med general steele är grym appropå det. mer sådant, tack! (kan vara sådant som ökar hans popularitet hos breda massan, det är relevansen till tråden alltså)
Låten han gjorde med Bran Van 3000 för massa år sedan minns jag fick ens smilband att dra på sig. Prrty.
Intressepenisen hårdnar!
Eller så kanske det kan vara så att han till och från är rent av duktig och har karisma..
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /
alltså hela dancehall grejen på 80 talet e ju jävligt skön om man gillar den sortens reggae. typ alpha blondie eekamouse barrington levy... eek a mouse har ju ett par jävligt sköna låtar! ganja smuggling, penii wallii, och tja, en jävla massa... han säger ju inte så mkt men det är chill musik!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hans bästa låt måste ju vara police in helicopter... lätt
"Hans bästa låt måste ju vara police in helicopter... lätt" Anar lite ironi bakom det inlägget? Annars måste jag instämma att folk hellre hör biddibong giddibeng än någon annan random.
Lite kanske... Kanske borde fråga honom om han kan spela in den på dubplate nästa gång han är i krokarna...
Tycker förvisso Eek säger ganska mycket i sina texter, gäller bara att lyssna och kanske inte fokusera så stenhårt på gimmick singjayandet. Favoritlåten måste nog var In The Ghetto 12" släppt på EAD. Följ den senare med deejayversionen av Roy Rankin och Raymond Naptali så kan man inte hjälpa sig själv från att slänga till en shoulder move. Skulle vara härligt om det kom en label som fokuserade på dancehall likt Blood & Fire gör med roots. En väl genomtänkt samling med Eek A Mouse finaste alster är man verkligen i stor behov av. Inte bara en greatest hits samling. Fast det är nog mer en tidsfråga innan 80-tals-dancehallen kommer börja få samma fokus. Dröjjer nog inte mer än några år.
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth
Tio favoriter med musen; 1 - Down In The Ghetto (a.k.a. Ghetto Living a.k.a. Tell Them) 12" (EAD) 2 - Terrorist In The City 12" (Greensleeves) 3 - No Wicked Can't Reign 7" (Eek A Mouse) 4 - Once A Virgin 12" (Joe Gibbs) 5 - Assassinator 7" (56 Hope Road) 6 - Do You Remember 7" (Thompson Sound) 7 - Noahs Ark 12" (Greensleeves) 8 - Christmas A Come 12" (Greensleeves) 9 - Rude Boys A Foreign 12" (Mango) 10 - My Father's Land 7" (Eek A Mouse) Borde egentligen kanske inte haft någon inbördes ordning eftersom jag gillar dem olika mycket olika dagar. Sen har jag självklart glömt vissa låtar osv. Bara plockat av discos och singlar dessutom ... inget som bara är förbehållet album.
kalcidis Fast det är nog mer en tidsfråga innan 80-tals-dancehallen kommer börja få samma fokus. Dröjjer nog inte mer än några år. Menade du att just Blood & Fire kommer att ge 80-tals dancehall mera uppmärksamhet eller bara helt allmänt inom industrin? (Båda fallen vore ju underbara) 3 - No Wicked Can't Reign 7" (Eek A Mouse) 10 - My Father's Land 7" (Eek A Mouse) Visste inte att han har ett eget bolag. Har han själv producerat det som är släppt på "Eek A Mouse" eller är han bara ägare? Har han isf producerat nån annans musik också?
Blood & Fire :s framtid är ju ganska osäker - även om det ser ut som att labeln är påväg att läggas ned. Jag tänkte generellt inom reggaescenen. Ett litet tecken på det är ju både 17 North Parade: s återutgivningar och Steve Barrows nya label (som nyligen släppte General Echo:s album) som har som mål att släppa en skiva med Early B som nästa release.Eek-A-Mouse är hans egna label men produktionerna är av Anthony »Bunny« Dehaney. Det som förvirrar mig dock är att Eek spelar in under sitt riktiga namn Ripton Hylton på låtarna och av vad jag har förstått tar sitt musrelaterade artistnamn först -79. Hur kommer det då sig att skivetiketten har namnet redan -75 (som tidigaste av singlarna är släppt om jag inte har fel). Var han så besatt med den ökända travhästen redan då eller hade han redan artistnamnet i åtanke? Singlarna på Eek-A-Mouse-etiketten var supersvåra och jätteeftertraktade innan de återsläpptes tidigare i år. Så plocka upp dem om du hittar dem. Samtliga är dunder!
Härligt med en soft tråd om Eek-a-mouse med en intressant frågeställning som grund. Snappade upp en hel del intressant i den här tråden. En annan kul grej med mousen är att man förväntar sig en man i Cocoa Tea-size första gången man ser han live men får se en jättebamsing till björn istället, givetvis pga rösten. Skön och säregen stil har karl definitivt. Låten Crime är ständigt placerad i mina bäng-playlistor.
Rude Boys A Foreign 12" (Mango) Wikkid Tune!!
myspace.com/roughlynx / myspace.com/roughlynxproductions / myspace.com/anteupmusic /
har hört att eek a mouse är bög..och bannlyst från Jamaica.. är det en ren lögn eller?
Ok! Hoppas verkligen att din spådom går i uppfyllelse. Om det skulle börja dyka upp Early B-skivor i affärerna...oj oj oj =) Tack för ett utförligt svar. Ska hålla utkik efter sjuorna
Finns väl inte en enda lyckad reggae-artist som någon inte försökt sprida bögrykten om, kan man tycka ibland.
Intressepenisen hårdnar!
Eek A Mouse är Eek A Mouse och det kommer aldrig någon ny sådan!
// be the change you wanna see in the world
1. tung ny stil 2. junjo lawes
en låt som ganja smuggling , vadå tung basgång
ARE U READY FI DI ROAD
bingdobgbittybangbeng grejjen körs ju även av simple simon på vissa låtar. apråpå ingenting alltså. förövrigt tycker jag att det är ett genialt artistnamn. och en genial artist. han har väl flippat lite nu med schizophrenicgrejjen där han spelade transa... coke?
45 clash är fett underskattat
Lone Ranger har ju kört A wa do dem a wa do dem dem oxå
// be the change you wanna see in the world