I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-02-08 22:15

"Slavsånger"

Kanske omöjlig och dum fråga men skulle behöva "slavsånger". Det vill säga sånger som typ slavarna i södra Usa sjöng när de t.ex. plockade bomull. Worksongs eller vad det nu kallas.

Någon som kan tipsa om sådana sånger?

2005-02-08 22:17
kolla på "life" och lär dej dom
•pave paradise•

2005-02-08 22:22
haha vad är life?

2005-02-08 22:24
filmen Life med martin lawrence och will smith...har jag för mej att det är...
•pave paradise•

2005-02-08 22:25
okej.. tack men jag skulle behöva mp3 eller skivor

2005-02-08 23:00
Tror att det finns ett antal Lomax inspelningar utgivna på skiva, givetvis med ordentligt pissigt ljud då det är inspelat på typ 10-30-talet men riktigt sjyssta låtar. Finns väl en smörvariant av en sjysst worksong på O brother where art thou soundtracket om jag minns rätt.
Om det inte måste vara de låtar som slavarna sjöng medans de arbetade så borde det ju finnas en del fina negro spirituals att hitta men det är svårt...
Får man fråga vad du ska ha dom till?
Kalasrevolution!

2005-02-10 20:27
tack för tipsen! ska kolla in de där Lomax inspelningarna. Jo jag har O' Brother Soundtracket hemma och det funkar väl men är inte riktigt samma sak.

Har försökt hitta Negro Spirituals men som du säger så är det svårt.

Jag håller på med ett arbete om framför allt jazz och hur den svarta musiken uppstod. Eftersom slavarna var de främsta grundarna så skulle det vara fett att lyssna på några sådana sånger men också att kunna ha det i min redovisning.

2005-02-10 22:57
Nä, o brother where art thou är ju väldigt polerat mot hur det egentligen lät.
Skivan Sacred roots of the blues finns bla på cdon och ska tydligen innehålla en hel del bra negro spirituals, men jag har inte köpt den än så jag vet inte.
Bluesartisten Blind Willie Johnson har spelat in en del traditionella spirituals på trettitalet, fast då inte i den klassiska körsättingen utan bara han och en gittar och en tjej. Men det är jävligt bra musik iofs.
Allan Lomax bok The land where the blues began är en sjuk bra bok om den svarta musikens början i slaveriet och en bok som verkligen fick mig att vilja höra gammal slavmusik men det är som sagt svårt att hitta...
Kalasrevolution!

2005-02-10 23:23
lhabia
tror inte att det är will smith som är med. utan eddie murphy
Beyond K-Line, barely got our money back!

2005-02-10 23:34
amanuel

så var det! tack!
•pave paradise•

2005-02-11 13:51
nä O'brother är ingen "slavmusik" men det finns en eller två låtar som ändå ger den känslan. Hursomhelst verkar det ju nästan omöjligt att få ner från dc man får börja gräva i skivkällarna istället.

Vi sjöng den relativt kända slav/gospel/blues sången "Pick a Bale of Cotton" i mellanstadiet kommer jag ihåg. Det finns väl artister som har spelat in den, eller?

2005-02-11 13:52
Va fan heter den, "wade in the water" ? Inte en aning vem eller vilka som gör det, men den e skön
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.