I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Årets bästa album 2008!

Övrig musik - Rock, pop & annat

   

2008-12-14 16:20

Årets bästa album 2008!

Nu är det dags att sammanfatta skivåret. Inget höjdarår enligt mig. Men vad vet jag? Jag kanske lyssnar på fel musik. Ska försöka göra en lista men kommer säkert glömma några album. I och med att jag är måttligt imponerad av skivåret kommer det komma med album som jag inte är överförtjust i.

9. Alkaline Trio - Agony & Irony
Innehåller några riktigt bra låtar. I sin helhet dock ett mycket svagt album för att vara Alkaline Trio. Överkänslig produktion och textmässigt deras klart svagaste insats hittills.

8. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
Ungefär samma som ovan. Det finns bra låtar men man förväntar sig ett bättre album utav Atmosphere.

7. Rise Against - Appeal To Reason
Betydligt bättre än deras förra släpp The Sufferer & the Witness. Ett jämnt album rakt igenom.

6. Tom Gabel - Heart Burns EP

Frontmannen från Against Me! följer upp gruppens storbolagsdebut New Wave. Bortsett från ett par spår där det blir på tok för experimentellt med åttiotalsekande trummaskiner så är det en fin liten EP. Bäst blir det när han skalar ner det till akustisk gitarr och sång. En bekväm miljö för Tom Gabel med tanke på att det var så Against Me! startade en gång i tiden.

5. The Loved Ones - Build & Burn

Lite mognare och tempot är mer nedskruvat än på deras debut. Inte riktigt lika bra album som Keep Your Heart men en solid platta med några riktigt bra toppar.

4. Dillinger Four - Civil War
I en genre som har förstörts, med stor hjälp av MTV-generationens tonårsband, visar D4 att det faktiskt går att göra riktigt bra poppig punkrock fortfarande. Vi fick vänta sex år sedan förra skivan men dom har inte tappat stinget. Bättre än de flesta inom genren.

3. LaGrecia - On Parallels
Ett kortlivat band som splittrades redan innan debutalbumet hade hunnit släppas. Albumet tog sin tid att växa på mig men jag tycks inte kunna ogilla nånting som Jason Shevchuk gör. När det är som bäst är det helt fantastiskt!

2. Calexico - Carried To Dust
Calexico hittar tillbaka till sin rätta miljö med detta album. Det hörs att detta är ett gäng superkompetenta musiker men det slår aldrig över till show-off. En fantastisk konsert på Nalen i höstas höjer heltsintrycket ytterligare ett snäpp på ett fantastiskt album.

1.The Gaslight Anthem - The '59 Sound
Ett band som jag upptäckte när dom precis hade fötts och endast hade några få tusen träffar på myspace. Nu är dom ett av årets mest upphaussade band och efter att ha frontat på omslag till ett flertal stora musiktidningar världen över är dom knappast min egen lilla hemlighet längre. Men dom förtjänar all framgång. Believe the hype!

Bandet sneglar tillbaka på 50 och 60-talet och deras musik kommer fram som en punkig nostalgitripp. Omskrivna som punkens motsvarighet till E Street Band försöker bandet inte dölja sina influenser. Musiken är en hyllning till Bruce Springsteen, Bob Dylan, The Clash och många andra av bandets idoler. Flera kandidater till årets låt finns att hitta på The '59 Sound!

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac