komvux..
En liten fundering.. Om man har betyg redan i ett ämne och vill höja det men sen råkar vara lite väl slö och får IG kommer detta då sänka grundbetyget man hade? (detta handlar självklart om en kompis) ;)
Toastare
2006-04-24 13:19
ja
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2006-04-24 13:21
fast jag förstod inte frågan...har du ett G och du skulle höja det på komux...eller din kompis.... och din kompis fick IG på komvux då behåller du ju det bästa betyget...
jupp du kan läsa upp IG, det jag gör just nu, sitter hemma å läsa, tackar vet jag distans komvux ;) å kids ni vill inte bli som mig, se till å plugga i grundskolan, och gymnasiet, inte tufft å coolt å hänga vid rökrutan ;) stay in school, stay freash
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
BountyyBoo, ah, tackar. :P
Sänkas till IG kan det då väl ändå inte göra? Får man fråga varför din kompis vill höja det då?
What I said, yo!
Toastare
2006-04-24 18:31
han vill höja det för att han nog inte har nått att göra... ...eller för att man tar den chansen om ens kommun tillåter en läsa upp ämnen man redan har betyg i.. men som sagt när det gäller betyget så är det du själv som väljer om du vill ha betyget från gymnasiet eller det från komvux...sen kan du ju läsa andra ämnen på komvux som du inte läst tidigare och ersätta karaktärsämnen med dem. Det gjorde jag...bytte bort mina IG i barn- och fritidsämnena och läste massa multimedia och desktop ämnen och fick finfina betyg!
Men har man G i ett ämne kan man väl nöja sig med det, man kan väl ändå söka in på det man vill sen? Det är inte som om man får mer poäng om man får MVG.
What I said, yo!
Toastare
2006-04-24 22:51
jo du får ju ett bättre snitt? Ett bra snitt=du har lättare att komma in på det du vill.. ett G och ett MVG gör väldigt stor skillnad.. speciellt om det gäller stora kurser som kanske är på 100 eller t.o.m 200 p.. du är 20 år och har ingen koll på hur man kommer in på högskola/universitet? Du måste väl förstå att det finns en anledning till att man strävar efter ett bättre betyg än G? G rakt igenom ens betyg ger en inte alls stora valmöjligheter efter gymnasiet.. om man då inte sätter högt på högskoleprovet... det är hård konkurrens nu och hårdare lär det bli då fler och fler förstår innebörden av att fortbilda sig.
Toastare
2006-04-24 23:02
eh, nej? det betyder att utöka sin kunskap...
Toastare
2006-04-24 23:03
du kan ju alltid testa att skriva in det på google..
kanske man skulle satsat som bara fan i början istället? men fine, det är bara betala mer för't om man känner för det.
What I said, yo!
Toastare
2006-04-24 23:13
Bitter du låter... oftast får ju de som går på Komvux bättre betyg än de som går gymnasiet. På gymnasiet är man barn och vet inte vad som är bäst för en... man vet inte ens vad man vill jobba med. Komvux är jättebra, dels att man går med svenskar och invandrare och både gamla och unga. Lärarna har en helt annan respekt för en och lektionerna ger mycket mer, diskussionerna blir mer intressanta ur ett kulturellt och ett ålders perspektiv. Att ta studielån är att investeria i framtiden... vi har ju tur som har inte bara en eller två, utan ett flertal chanser på oss att utbilda oss och nå de målen vi vill. Sen kanske man hade den där surfittan till lärare som vägrade ge en MVG och då är det bra att få möjligheten att läsa upp det.
Toastare
2006-04-24 23:13
en bra utbildning kan inte kosta för mycket...
jag läser komvux på distans och i.o.m att jag ska läsa yrkesförberedande utbildning nu i augusti så har jag inte viljat bry mig om att höja mina kärnämnen som jag har G och VG i, men jo.. det är ju böckerna jag talar om som oftast kostar skjortan. gymnasiet funkade inte för mig helt enkelt, så jag förstår vad du menar om man inte lyckats få bra betyg. men jo, det beror väl på vad man ska läsa.. då kanske det ska höjjas iofs.
What I said, yo!
Toastare
2006-04-24 23:19
Jag ska också läsa kvalificerad yrkesutbildning..om jag nu kommer in. De kollar ju på betygen på de utbildningarna också... är det många sökande är en med bra betyg i väsentliga ämnen mer attraktiv än en som har sämre betyg.. om då båda gör samma ifrån sig på ev. arbetsprov, intervju och/eller personligt brev. Dessutom så läste jag mycket multimedia och desktop som sagt..och det har jag nytta av nu när jag söker min utbildning eftersom jag söker till informationsproduktion. Hade jag inte haft de ämnena hade jag inte varit kvalificerad för utbildningen
Hm det jag ska läsa är alldeles nya ämnen och hade yrkesvägledaren sagt till mig på komvux "du måste höjja ditt betyg i ____" så hade jag nog gjort det, vad gör man inte för att göra det man tycker om, right?
What I said, yo!
Toastare
2006-04-24 23:36
tompabompa.. japp, men det är ett ord.. att vidareutbilda sig.. Phil... Jo, jag ska också läsa nya ämnen.. men de flesta KY utbildningar kräver ju en viss förkunskap. Vad är det du ska läsa?
bountyboo ska läsa vård och omsorg. det är en 450 poängs kurs och jag vill minnas att det enda som krävdes var g i kärnämnen, för dom har inte sagt att jag behöver annat iaf.
What I said, yo!
Toastare
2006-04-24 23:53
jaha, det är inte samma sak då... jag såg nu att du läste yrkesförberedande.. det är inte samma som kvalificerad yrkesutbilning.. din är en påbyggnadsutbildning... så då är det G i kärnämnena som gäller.. my bad
jo fast sen har jag tänkt bygga på denna utbildning och förmodligen läsa till annat, socionomyrken d.v.s, och då måste jag ha behöriga gymnasiepoäng samt en hel del annat.. så, det är väl olika i guess..
What I said, yo!
Toastare
2006-04-25 00:03
ja då måste du ju ha högskolebehörighet för att läsa på socionomprogrammet.