I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hittelön?

Övrigt - Blandat

2006-11-20 08:19

Hittelön?

I morse när jag som vanligt blev tvungen att springa de sista metrarna till busshelvetet för att ta mig till Lund, hör jag något klicka bakom mig och undrar om jag tappat något.
Snabb blick bakåt, ser ingenting, "äh, det var något annat".

Jag sätter mig och berömmer jag mig själv för att jag hunnit med bussen för sjätte gången i rad, fixar med kjolen och pustar ut.
Tills jag ska kolla vad klockan är.
Det var min mobil som var "klicket"...

Jag gick hem och ringde min mobil och det svarade en förkyld busschaufför och nu har vi bestämt en date för att jag ska få tillbaka mobilen.

Enkel fråga:
Ska man ge hittelön i detta läge?

Hur mycket?

Vad tycker ni?

2006-11-20 08:20
Tycker inte att man ska ge hittelön, är ju vanligt sunt förnuft och medmänsklighet som gör att man lämnar tillbaks någons mobil, inte ett begär efter stålar!
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2006-11-20 08:21
Är du fattig student så förstår han, annars är ju en mobil värd en del..
Music is my boyfriend!

2006-11-20 08:21
En hundring.
Det är inte tänkt att man ska bli rik på hittelön.
Samariten lämnar tillbaks mobilen till dig för att han vill att du ska få tillbaks din mobil.
En hundring visar på tacksamhet och ger honom minst en kaffe för besväret.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2006-11-20 08:26

klart han ska han en hundring typ i hittelön jag menar han kunde ju lika gärna snott den och kärnat mycket mer

Vilda Västern//
Clark Kent//

2006-11-20 08:27
Ja gav en hundring för min mobil, gumman blev glatt överraskad och ville först inte ta emot pengarna. But one good deed...
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2006-11-20 08:30
Jag är lite kluven..
Antagligen är det ju så att någon har lämnat telefonen till honom och han sitter i sin busshytt och bara håller plats åt telefonen..
(det skulle heller inte förvåna mig om han kör den buss jag var tvungen att hoppa av, och därför missa nästa buss till skolan...)

Men en hundralapp är bra eller?
Då får jag lite pengar över till mat under resten av månaden..
<br>

2006-11-20 08:33
Asså du kan ju fråga "Vill du ha något för det här eller...?:$"

Chansen är ju ganska liten att han ber dig plocka upp checkhäftet och du kan nöjt gå därifrån.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2006-11-20 08:52
Du är enligt lag förväntad att ge skälig hittelön, så fram med pengarna, pennywise.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-20 09:04
SunTzu: Hur ser den lagen ut?
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2006-11-20 09:15
Brunsås:

Lagen om hittegods, 3 §:

"Ägaren vare berättigad taga hittegods åter mot det han gäldar polismyndighets och upphittares skäliga kostnader i anledning av fyndet ävensom skälig hittelön."
Ancora silenzio pezzi di merda...

2006-11-20 09:19
Som sagt, en hundring och ett leende - då har han något att berätta för familjen när han kommer hem.
Kanske köper han blommor till sin fru för denna oväntade inkomst ...och då blir hon glad med! :D

Ja, man måste få fantisera.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-20 09:27
Har för mig att hittelönen skall ligga på typ 10% av vad det upphittade är värt. Men jag har säkert fel, känns inte som nån ska tvingas ge bort 100 000 om någon hittar en väska med 1 mille.
Nu är det sagt och ingen behöverförlöjliga mig :D
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!

2006-11-20 09:27
100 spänn kan du i alla fall ge honnom..

2006-11-20 10:20

Jag kom ur det ganska smidigt.. Tänkte att man kanske skulle visa brösten eftersom det är billigast, i dubbel mening.
Åtminstone var detta förslaget från fem olika killar, och en tjej, alltså den allmänna åsikten, men jag fick aldrig riktigt läge.. =P

Fick aldrig ge honom några pengar dock, han sa bestämt nej..
Missade chansen att göra hans fru lycklig.. Dåligt samvete hela dagen..

Går mobiler på hemförsäkringen förresten?

<br>

2006-11-20 10:54

Jag hade tänkt skriva att du skulle visa brösten... whatever=)

2006-11-20 11:00
mästerkatten förslag är ju billigast.

samma sak hände mig, hade bråttom och hoppade in i en taxi, något kändes fel men jag sket i och gav directions åt taxichauffören. Som tur var så skulle jag tillbaks till där jag tog taxin (hade bråttom att uträtta ett ärende, tar inte taxi i vanliga fall). När jag kommer tillbaks så kommer en annan taxichaffis fram och undrar om jag tappat en "radio"

Jag känner efter och märker att min nya Ipod Video för 3500 är borta men den vänliga chaffisen lämnar fram den med ett leende. Tackade, sprang in och tog ut en hundring på automaten och sprang tillbaks och gav honom den. Inte mycket, men ändå en gest. Han verkade bli väldigt glad, inte så mycket för pengarna utan mer för att det han gjort uppskattats antar jag.

Som sagt, tror det är mer gesten än själva värdet av pengarna som är spelar roll.

För övrigt undrar jag om han vet riktigt vad det var han hittat, inte direkt en "radio" man kan köpa på Teknikmagasinet för 199:- haha
We fix our eyes not on what is seen, but on what is unseen.
For what is seen is temporary, but what is unseen is eternal. / 2 Cor. 4:18

2006-11-20 11:17
man borde inte ge hittelön men om han kräver de så ska det vara 10%
"Cannabis är olämplig om man ska ägna sig åt brott. Man vill helst bara sätta sig i ett hörn och lyssna på musik" - Leif GW Persson

2006-11-20 12:09
Du vet att busschaufför jobb är även att ta allt som folk har glömt och lämna in på centralen så folk kan hämta sina grejjer. Så busschauffören gör bara sitt jobb, han får betalt för det ;)

2006-11-20 12:16
Nu är det lite försent men att erbjuda honom en hundring är ju en förolämpning.

2006-11-20 12:30
tror inte han sitter och förväntar sig någon hittelön, antagligen inte ens han som har hittat den utan någon har lämmnat den till honom. Köp typ en ros eller nått ,tacka så mycket o le.
Släpp sargen och kom in i matchen nu för fan bollen är rund!

2006-11-20 12:36
ge farbrorn en ask servetter o nässpray.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2006-11-20 13:04
Du bjuder ju på sällskapet när ni ska ha Date?

2006-11-20 13:25
Självklart ska man ge hittelön.. Har hittat grejer åt folk på jobbet och fått hittelön 2 gånger, det är fett ju.

Ge någon grej, typ en vinare eller en chokladask eller nåt så behöver det inte kännas löjligt att ge en hundring bara?

Det är symboliken som räknas!
I'm having a bad day,don't make me take it out on you!