I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Resa till Italien - Pass går ut?

Övrigt - Blandat

2007-01-19 15:35

Resa till Italien - Pass går ut?

Jag ska till Rom den andre februari.
Mitt pass går ut i april nu i år! Är det lugnt eller hur långt måste passet vara giltigt för att italienarna ska vara glada?

Jag ska bara va där över helgen..
Någon som vet?

CAMPIONI!

2007-01-19 15:37
Det är väl lätt o kirra ett nytt? Du måste ju ändå göra det Rizmo.

2007-01-19 15:40
ring till italienska ambassaden: 08 54567100
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-19 15:42
det är lugnt, åk du och oroa dig inte. så länge passet är giltigt så får du resa allt du vill.
We call them winerbrods.

2007-01-19 15:45
Bitchi - jag gjorde det, det var stängt.. whoa är öppet 24/7 ;)

Guano - Jo, jag vet. Men nu blir det såtidspressat och stressigt, bekvämare att inte behöva oroa sig om passet hinner komma innan jag åker..

skunk - nooo, i vissa länder måste giltighetstiden vara ända upp till 12 månader. vill veta vad som gäller i Italy :/
CAMPIONI!

2007-01-19 16:44
Inresekrav
För att resa in I Italien, behöver EU-medborgare ett pass eller ID-kort, som är giltigt ytterligare 6 månader efter ankomstdagen. Övriga besökare behöver ett giltigt pass och om besöket sträcker sig längre än 90 dagar behövs även ett visum. Bilförare behöver ett internationellt körkort (undantaget EU-medborgare), registreringsdokument och ett Green Card som bevisar att man har försäkring (eller annat försäkringsbevis).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-19 16:56
Fan... aja, tack så mycket.
CAMPIONI!

2007-01-19 17:01
vad i helvete! varför är det så? hela grejen med att ha ett giltighetsdatum är ju att man ska kunna resa fram och till och med den dagen passet går ut.

dummaste jag läst på länge.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-01-19 17:17
skojar ni? låter helt sjukt ju.

aja..det tar bara en vecka att fixa pass, så kilar du bort till passexpeditionen på måndag så hinner du.
We call them winerbrods.

2007-01-19 17:51
För att resa in I Italien, behöver EU-medborgare ett pass eller ID-kort, som är giltigt ytterligare 6 månader efter ankomstdagen. Övriga besökare behöver ett giltigt pass och om besöket sträcker sig längre än 90 dagar behövs även ett visum. Bilförare behöver ett internationellt körkort (undantaget EU-medborgare), registreringsdokument och ett Green Card som bevisar att man har försäkring (eller annat försäkringsbevis).

Förutsatt att du inte kommer dit via bil, för det finns inga som helst gränskontroller i och med Schengen. Jag behövde dessutom inte visa upp mitt pass en enda gång inom EU på vår europaresa sommaren 2005 där vi besökte 16 länder.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-01-19 18:06
Det är inget dom bryr sig om.

I somras var vi i tyskland och undetiden vi va där borta så hade min  lillebrors pass gått ut (4 år gammal) Vi hade inga som helst stora problem, enda problemet var nog att vi oroade oss för mycket. Sverige har rätt bra "rykte". Men faktorer som kan göa så att du inte får åka är nog om du är arabliknande =)

2007-01-19 18:55
tar 5-7 dagar å fixa ett nytt så gör det bara.
Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...

2007-01-19 19:22
skunk - tar väl 3 veckor har jag för mig? :(

BROLLE - jag ska bara se på fotboll (LAZIO) och äta god pasta och pizza! :D checka colloseum kan du ju alltid!

finns det nån känd "gata" i rom där massa schyssta restauranger/pubar/affärer ligger så tell me!
CAMPIONI!

2007-01-19 23:27
Rom är soft! Tror jag. Blir första gången för mig på söndag, ska göra samma som Rickard.

2007-01-19 23:35
Jag åkte till Italien 2 månader innan mitt pass gick ut.. Visserligen titta dom aldrig ens på mitt pass, menmen
Leker live eller?

2007-01-19 23:39
Inte det han frågar om.

2007-01-19 23:41
hur långt måste passet vara giltigt för att italienarna ska vara glada

2007-01-20 11:49
hansel

Är det lugnt, eller hur långt... bättre? ;)
CAMPIONI!

2007-01-20 14:31
Rizmo - jag fixade nytt pass förra veckan (hade också lite brådis...åker nu på lördag). man går dit o hämtar passet en vecka efter att ha beställt. nu ska man fotas på passexpeditionen också haha framför alla människor
We call them winerbrods.

2007-01-20 15:44
EN FRÅGA

hur kan man kolla kommunikationer där nere, om man är här hemma i svergie?? behöver ta mig från milano till zurich, och har ingen aning om hur det går att kirra?

2007-01-21 11:48

Som-Om: Enklast mellan Milano och Zurich är förmodligen med tåg, så kolla in:

http://www.trenitalia.it/

Finns även i engelsk version.

Ancora silenzio pezzi di merda...

2007-01-21 12:12
Rizmo mfl

Pasta och Pizza i all ära. Men ett måste på matfronten är Roms paradrätt, Saltimbocca á la Romana.

Saltimbocca äts förvisso över hela Italien och tillagas på många olika sätt, men orginalet och den godaste varianten är den romerska. Saltimbocca på romerskt vis är kalvfilé med parmaskinka och färsk salvia. Serveras alltid med vitvinssås.