Vem bestämmer vad du får tycka? Igår fick jag en konstig tanke som är värt att prata om tycker jag! Jag satt och kollade på den nya Beck filmen, i den så var det en organisation som bland annat var emot bögar och hade ihjäl dom och dylikt. Då vart jag och tänka hur fan kan dom göra så, man måste väl få tycka om vilket kön man vill...Då kom denna tanke, det anses ju fel att vara rasist,nasist,bög-hatare, och dylikt. Det vet ni ju alla att det är fel och förbjudet att tycka det.Men vem bestämmar att dom som INTE tycker som jag, alltså dom som hatar bögar,och utlänningar. Man får ju tycka vad man vill?Alltså går det aldrig att argumentera om någonting för vi lever i ett fritt land, där DU får tycka vad du vill
Det är tillåtet att ha precis vilka politiska åsikter man vill. Det är också tillåtet att uttrycka dessa i en debatt, samt att arbeta politiskt för dem. Att t.ex. ha ett nazistiskt parti eller en nazistisk tidning är fullt lagligt. Detta stadgas i Regeringsformen kap 2 1§, som är en av våra grundlagar. Uppfatningen att vissa åsikter skulle vara "förbjudna" är grovt felaktig och antyder att vi inte lever i ett fritt land.Däremot finns det förstås vissa uttalanden som man i efterhand kan straffas för. Vilka dessa är regleras främst i lagarna om uppvigling och stämpling, samt lagen om hets mot folkgrupp, som samtliga är en del av brottsbalken. Summan av dessa lagar är att det är straffbart att uppmana till våld mot en enskild person eller en grupp personer, att uttrycka hot eller missaktning mot dito.Att stå och vråla "döda alla judejävlar" bedöms inte i första hand vara en politisk åsikt, utan ett hot/uppvigling och kan därmed bestraffas. Märk väl att det är precis lika strabbart att vråla "döda alla akademikerjävlar", eller "döda Bingo Rimér".