Beskriv din perfekta kopp kaffe
Kaffe är så fruktansvärt gott. Latte med perfekt skum på ett mysigt kafé i stan eller kanske på djurgårn. Så vill jag sitta i fönstret och kolla på hur kallt det är utanför. Beskriv erat bästa kaffe. Vart finns det bästa kaffet? Som stockholmare är man ju lite avis på göteborgs kafékultur. Varför är folk så dåliga på att fika här egentligen?
Bara vanligt katte med en skvätt mjölk i, rätt fet mjölk, ingen jävla lättmjölk. Grädde går också bra. Söta kaffedrycker klarar jag inte av och inte latte heller om det inte är en liten kopp.
Svart. Mjölk och socker är för pussys. Och latte räknas fan into som kaffe, det består ju av 9/10 mjölk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha nej. kanske om man köper latte på ikea. Det är en del espresso och två delar mjölk ungefär, och skum såklart. Jag inser att den har dåligt rykte, men det passar så bra på hösten.
Finns det inte en drink som heter pure cocain också som görs med espresso?
Svart kaffe med ett guldaktigt skum som sedan går över till en guldaktig ådra som snirklar sig igenom koppen. Där har vi perfektion ladys n gents. "Ådran" är dock sjukt jävla sällsynt och kommer bara fram när man lyckats med det omöjliga och måtta exakt med bönor och vatten. Det är en hel vetenskap och när man lyckas vaska fram gulådran är lyckan total. På andra plats kommer den lilla espresson. Gärna dubbel och "crem aroma", med en ljusbrun liten "hinna" på ytan. Som folk droppat innan borde inte latte klassas som en kaffedryck utan snarare en mjölkdryck som är smaksatt med en tuusssh av kaffe. Så min favorit mjölkdryck med kaffesmak är en extra stark cappuccino med skummad kaffegrädde, alternativ grädde på tub. Dock beställs den enbart när ingen ser, haha :) Dricks med sällskap och dopp såklart.
dingrinn.blogspot.com
"Det är en del espresso och två delar mjölk ungefär, och skum såklart" var det en beskrivning på en latte??? en latte är frukostkaffe. massa mjölk för att mätta små italienska magar på väg på modemässa i Milano. skum blir det i mjölken när den värms och inte direkt något man lägger till som "topping". och visst är det nära 9 delar mjölk och en liten del (starkt dock) kaffe...
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
haha fan va larviga ni är. Klart man drar ett par cappuccino hit och dit, det gör väl inte att man inte kan uppskatta svart kaffe eller espresso. Det boror väl på situationen vad man är sugen på. Jag skulle aldrig palla med en latte, eller latte macchiato efter maten tex, helt fel.
Blweria P3 vilken attityd. okej är det verkligen 9 delar kaffe det smakar ju absolut inte som det. självklart är inte skummet en topping, skrev jag det?
nej, det är absolut inte 9 delar mjölk. kan det aldrig vara, vid närmare eftertanke.
nej, sry aboute attityden, hade varit lättare att säga det med fin ton än att skriva det såhär. ja, det ser lite ut så när du lägger till "och skum såklart". asså, jag säger inte att det Ä R 9 delar mjölk men det är inte långt ifrån. lite beror ju på baristan eller kaffe-tanten/gubben. ....kanske ska göra vad som önskades från början av trådskaparen(nej). en perfekt kopp kaffe: svart, efter lunch. utan tillsattser. sen spelar tidpunkt in. på morgonen kan det vara antingen en liten men stark esresso med en hel del socker eller en sockerfri latte. beror väl lite på hur lång tid man har på sig och om man inte tänker krubba nått...
Bulwan älskar kaffe!!! enda sen springiga barnsben! det intygar jag här och nu
rapperted.se
trippel latte. mumma
http://soundcloud.com/80scrackpolo
de ska vara perkulator kaffe! Jag gillar när det är ganska starkt, inge socker ingen mjölk!
Det ska vara med mjölk och socker. Jag dricker för smakens skull, jag är inte en koffeinist som ni andra.
Blweria P3 jag uttryckte mig slarvigt, innser nu att det ser ut som att jag vill lägga till typ sprayskum efteråt haha, vilket säkert är som en örfil för en kännare. :)
hahaha chede....textpapper med kaffefläckar kan vara det vackraste som finns!!!
Ska det drickas bra kaffe i Stockholm är det ju Mellqvists som gäller. Jag dricker det med en liten skvätt mjölk, helst mellanmjölk, och det får gärna vara starkt kaffe.
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"
Beskriv din perfekta kopp kaffe; ingen alls.
bästa kaffet är lätt en morgon med sol kan va vilken årstid somelst men så går du ut på balkongen och tar dig en cigg till kaffet.
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
Jag hade en asgrym kaffe för ett par veckor sedan. Det var den dittills bästa höstdagen väsermässigt, stod men en grym polare på klippgatan (scåeslagen utsikt), en perfekt latte och en rykande färsk croissant. Detta var några timmar in på dagen och jag hade inte fått i mig någon frukost. Situationen toppades med en ciggarett som är sådär extra trevlig när man egentligen inte är någon rökare utan bara röker ibland för skojs skull. En annan oslagbar kaffe är ju den man tar på typ andra eller tredje daten. Helst på muggen på götgatan om det är höst. Man har redan kyssts lite grand under tidigare träffar, så man vet att det finns en attraktion, men man har fortfarande träffats för lite för att alls veta var man har varandra. Då är en stor latte som räcker länge, helt asbra. Man vill ju inte gå därifrån på en gång heller så man beställer kanske en extra dubbel espresso.
Vanligt kaffe med mjölk och socker, finns inget bättre.
"..No more speed I'm almost there! "<br>
trippel espresso och två ettan portion på morgonen är mys
Jag tycker inte alls att folk är så dåliga på att fika i Stockholm, faktsikt. Dricker kaffe ute flera gånger i veckan och är på väg att skriva en caféguide över Stockholm... Jag föredrar mest svart mörkrostat kaffe som inte är så syrligt. Zoega är ett bra exempel. Fast sen beror ju detta även på humör..
Delam tange barat
Okej, here it goes. Jag inledde min kaffedrickarkarriär relativt sent. Jag är idag 20 år och har nu börjat trappa ner efter en sommar där gratis maskinkaffe fanns att tillgå i aldrig sinande excesser. Hur som helst, jag var svag för kaffe med mjölk ett tag, och jag hade gärna i lite socker också. Någonstans började dock mitt smaksinne förändras och idag förstår jag inte hur jag kunde ha i sån där smörja i kaffet; som förstör dessa rika karaktär. Jag är stark förespråkare av kokkaffe, som till skillnad från bryggt ofta känns mer genuint. För någon vecka sedan åt jag lunch på ett gemytligt ställe i staden (ett litet lunch-hak där mycket arbetare och liknande äter lunch med gratis påtår av både mat och kaffe till ett schysst pris), och till mitt stora nöje kunde jag avsmaka en rykande het kopp kokkaffe efter en vällagad pytt. Inga tillbehör, bara kaffe. Helt underbart... Därefter kan en dubbel expresso efter en ordentligt middag vara något bortom denna värld. Ibland fyller jag upp ett stort glas med kaffe, slänger i en sockerbit, och har en förmodligen väldigt onyttig dryck, men som är perfekt att dra i sig innan man ska till att plugga... Slutsats: Bara kaffe, inga tillsatser, det är allt nilsL behöver för att känna sig nöjd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.