Jobba som tågvärd
Fick just veta att jag fått jobb som tågvärd hos Connex och ska snart skolas in. Tänkte fråga om det finns någon här som kanske jobbar/har jobbat som det och kan berätta lite om hur det är?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En vän gjorde det och fick rätt mkt stryk och slutade :S
har ingen erfarenhet som tågvärd men kan tala om att hur du bemöter folk blir du bemött tillbaks. om du jobbar natt så är det lätt att råka på fel fyllebult och få rätt mycket stryk, till exempel... två män misshandlade en tågvärd på malmö c för inte sålängesen
dom får stryk till och från, bli spärrvakt eller något annat soft istället. sitta och lalla hela dagen lång och få betalt (inkluvsive läsa böcker, slö surfa, osv)
Vad gör en tågvärd? Är det typ som biljettkontrollant på tvärbanan?
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
hmm, jag trodde tågvärdar var såna som jobbar i bistron på SJ? ska själv börja gå runt med vagn på tågen och sälja kaffe imorn haha..
boat sluts looking for work in borlänge, sweden
Tågvärdar har rätt att slänga av plankare ute i skogen flera mil från närmsta stad om dom känner för det..är inte heller deras ansvar om persoonen skadar sig när dom slänger ut dom:)
(”)_(”)_.-””-., ´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara ( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18
Som jag förstår det kommer jag ha ansvar över allt på tåget; bistro, biljetter och bokningar, viss signalering osv. Om det bli beef får jag väl hota med att jag har hela Whoamaffian bakom mig, haha! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jonka: ouff fyfan låter svindrygt, lär vara sjukt mycket tjafs.. men det är väl helt ok pröjs om jag inte minns fel? var inne på att söka där ett tag..
vart i sverige kommer du jobba?
saaaru..
jag vill åka med ditt tåg
Käft då.
andrasidan Är inte säker på det än, men det är iallafall sträckan Östersund-Sundsvall, eventuellt Trondheimsvängen från Ö-sund också. Men när jag är upplärd antar jag att jag kommer kunna åka med på alla Connex turer där det behövs personal.
Fan vilket soft kneg, åka tåg är så jävla härligt. Lycka till med jobbet!
Nog för att jag tycker om att åka den sträckan (Sundsvall, Ånge), men flera gånger per dag skulle göra mig utled ... Och när man kommer in där över typ Brunflo, och närmar sig sedan Östersund ... Fan vad tradigt i längden. Men, säkert ett jäkligt lugnt jobb... Förstår inte riktigt vad du ska göra bara. Det brukar väl bara vara typ konduktör som tar betalt, och sedan någon tant i fikavagnen ... Fast det kanske det du ska vara, fikatant? :D
Mellan sundsvall och östersund är det bara snälla gubbar och tanter
Mikael Söderlund was here!
nilsL Tycker du om den sträckan? Hej och hå. Du är inte härifrån?
Scientist palla spärrvakt. måste vara sjuuuuuukt tråkigt efter en vecka
Jonkaa: Soft, det betyder att du kan ge mig allt jag behöver om jag behöver åka tåg framöver (från Östersund)?
ok, faan jag som ville ragga på en het tågvärd..:>
saaaru..
Har inte förr några löneuppgifter än heller, vad tror ni att jag kan vänta mig?
skillz Beror nog ganska mycket på vad du behöver. Har inte bestämt mig för hur mycket jag ska bjuda på mig själv än så länge, haha.
andrasidan Haha, var det där som en diss?
Unfuckwithable Tackar!
Moderator
2008-01-07 21:20
Ska du bjuda på dig själv? Då ska jag börja åka hem och hälsa på mor och far oftare. Men tågvärd är väl, som du sa, att ha hand om en massa olika saker på tåget. Allt från bistro till utrop till blåsa pipa på perrongen (lätt roligaste uppgiften) till att kolla biljetter?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator
2008-01-07 21:22
Tågbefälhavare är för övrigt en jävligt mycket coolare benämning på yrket. Det läste jag förut att Lars Ohly är utbildad som och då steg han många grader i mina ögon.
Tågbefälhavare
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
KaptenKrok Ja, tågchef låter ju också glassigt. Tydligen så får man den titeln som ensam ansvarig på tåget, guess that would be me. Kan se mig själv köra detta på krogen efter lite för mycket Fernet. - Heey, jag heter Johanna och jag är tågchef. Vad gör du?
Moderator
2008-01-07 21:31
Nej Tågbefälhavare! Ingen fjantig tågchef som sitter på kontoret och runkar. Tågbefälhavare som härstammar från transsibiriska järnvägen, sög vodka som bröstmjölk och styrka arméer i evig framgång under både stalin och lenin.
Jonka: Hur fick du jobbet?
Så sant, Tågbefäl med stort T. Ska införa könsindelning, kvinnorna med djuren. Gratis resa mot sexuella tjänster och straffknullning i min personalhytt.
Moderator
2008-01-07 21:44
Åh jävlar vad jag ska bli straffad. Eller bara åka gratis. Vad skiljer själva akten åt vid gratisåkande och straff?
Det är ingen direkt skillnad. Men jag tar tillbaka det senaste förresten, vet inte vad som tog i mig. Måste vara hostmedicinen.
skillz Känner hon som är chef på Connex, så saken va biff.
varför är det inga som gratulerar henne eller önskar henne lycka till med sitt nya jobb? grattis till ditt jobb & lycka till! (om du nu känner att du behöver det - allt kommer säkerligen gå som på räls iaf så...)
Fan vad man måste ha kontakter överallt :'(
Priyan Tack så mycket :)
skillz Ring till Connex och erbjud dig att jobba, tror att dom söker tågbefäl nu. Minimiåldern är nog 21, men det går säkert att nästla sig förbi med lite charm. Det gjorde jag :)
Det är svårt att hitta jobb. Man måste oftast känna någon som känner någon om man inte vill jobba på ett äldreboende som ofta är det enda alternativet om man är ung.
Jag har ingen charm, så det blir svårt. Ja, så länge jag slipper torka Gunnar, 87, i rumpan är jag nöjd.
vad hände med stins-yrket egentligen?
NoWice Glädjedödare! Tågbefälhavare lät ju asballt! Tänk vad sårad hon ska bli nu när du säger att hon inte alls är det längre =(
Tågvärdar har rätt att slänga av plankare ute i skogen flera mil från närmsta stad om dom känner för det..är inte heller deras ansvar om persoonen skadar sig när dom slänger ut dom:) Jasså? Vilket lagstöd gäller där?
Lönen ligger på 20k, det är väl rätt ok? :)
det beror på när och hur mycket du kommer jobba!
Käft då.
no shit sherlock
Moderator
2008-01-08 19:17
Svenne Eller så är det en vanlig heltidslön?Jonka Men gratisåkandet gäller fortfarande?
Yes, gratis är gott :) 50% på allt i bistron också, haha.
Moderator
2008-01-08 19:43
Och allt man måste göra är att sexa lite? Gött värt. 50% i bistron är ju verkligen guld värt. Jag var lite småhungrig och hade ganska lite pengar på mig, snabbt räknat hade jag strax över 70 kronor. Tog en microrätt och tänkte att då skulle jag kanske ha råd med chips och dricka också. Men icke! 70 jävla kronor skulle de ha för den där jävla maträtten som vägde kanske 250 gram och inte alls var god. Jag fick en tokchock.
nee det va ingen diss, det jag mena va att jag inte brukar åka den sträckan så jag inte kan ragga på dig:P
saaaru..
hansomknarkar P18 Äh fatta, sitta och läsa skit och surfa som vanligt det gör man ju annars också
När man var liten kändes sträckorna Stockholm-Sundsvall skit dryga och rastlösheten nådde sin gräns.... Men nu när man är äldre så är det så skönt att åka tåg, komma bort från all stress och koppla av i nåra timmar. Men jobbar man som tågvärd, tror jag tiden går fortfarade eftersom man sysselsätter sig som tex servering, biljettkontroll och massa små uppgifter. Gratis till ditt nya kneg! 20k som ingångslön är inte så pjåkigt, sen blir det väl mycke kvällar, övertid osv så det blir väl lite mer ibland.
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.