I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Väktarvåld

Övrigt - Blandat

2008-01-10 14:17

Väktarvåld

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1598718.ab

Åter igen någon stackare som har fått smaka på batongen. Hoppas dom blir ordentligt dömda. Väktarnas mot anmälan är ju helt löjlig, främjande av flykt tror dom verkligen att dom lyckas med det?

If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
Graffare

2008-01-10 14:21
dem där jävla rödjackorna.. en polare till mig satte upp affisher, så skulle dem gripa honom och det första dem gjorde var att slänga in honom i väggen och trycka batongen mot halsen.
då började jag och två andra polare dra i väktarens jacka, då ropade han på förstärkning och det kom 2 till väktare till platsen som avvisade oss från området, och sa att om vi kom tillbaka så skulle vi "få jävligt mycket stryk"
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-01-10 14:21

dom kan inte lyckas asså... dom känner sig säkert fett nöjda när dom slår nån sådär. död åt ordningmakten!

https://soundcloud.com/invalida

2008-01-10 14:22
Väktare har små penisar.

2008-01-10 14:29
Det är inte väktare

Antingen så är ni dumma i huvudet eller... ja.. nej ni är dumma.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-01-10 14:32
lär er skillnaden på väktare och ordningsvakter...
Min bild är... för mycket naket kanske?

2008-01-10 14:33
Kontrast

Ok, jag ber om ursäkt ordningsvakter då.

2008-01-10 14:33

Kontrast: Är inte ordningsvakter och väktare typ samma sak. Ordningsvakter har mer befogenheter? Förklara gärna om du vet mer.

Inte så konstigt att sånt här händer dock. Ge folk lite mer makt än resten av befolkningen och den kommer missbrukas av åtminstone några av dom.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-10 14:39
dew...
Jo det är inom samma arbetsområde men det är två vitt skilda saker. En väktare har, som många inte vet, inga befogenheter öht. Det enda som skiljer väktaren från gemene man är att om du slår en väktare så blir det våld mot tjänsteman. Annars agerar väktaren utifrån envarsgripande som alla kan göra.

En ordningsvakt däremot, har lika mycket befogenhet som en polis.. där han jobbar! Viktigt att poängtera. Om en ordningsvakt står i dörren till Spy Bar så kan han där göra, lite "som han vill" kan man säga. Men går han en bit bort så är han inte mer än en väktare.

Dock så brukar områdena vara ganska stora, så som OV i artikeln, de har hela tunnelbanan med stationer osv. att agera på.

Men.. Om det är den kvinnan jag tror, som omnämns i artikeln så är hon helt väck... Liksom en del andra OV, men långt ifrån alla.

Sen så ser det väldigt dramatiskt ut när en OV slår en "vanlig man", men det kan vara mycket som ni inte ser.. att denne "vanlige mannen" har en kniv, kanyl, AIDS, osv... Väldigt vanligt bland uteliggare bl.a.

2008-01-10 14:41
Dekay
Väktare har inga befogenheter alls.
De kan däremot gå runt med hund ja, men det kan jag också. Sen om hunden anfaller så gör den det i egenskap av att skydda sin ägare.
Men sådana hundar anfaller nästan aldrig, de ska mest "se hotfulla" ut...

Aldrig hört om en OV med hund.. men jag kan ha fel så klart.

2008-01-10 14:42
Dekay
Se där ja, du hann svara.. :P
Lugnt!

Väktare lever mycket på att folk tror att de har en massa makt osv... Om alla visste "sanningen" om väktare så skulle de inte existera... Desto fler OV då dock. Om jag får spekulera lite vilt :)

2008-01-10 14:42
Kontrast: Aha där ser man, tackar för upplysningen. Känns som jag vetat åtminstone delar av det där men glömt bort det.
 Har du erfarenhet av en galen ordningsvaktskvinna eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-10 14:44
dewilicious
Jo det är ofta så, alla vet det egentligen men det är inget man lägger på minnet kanske.

Njae.. på sätt och vis. Jag har jobbat som väktare i tunnelbanan bland annat ;)

2008-01-10 14:46
Ja, bäst vi slår alla som har AIDS, fyfan för dem. :D

Var väl någon kvinnlig svag ordningsvakt som insåg att hon inte skulle kunna ta gubben i fair fight och började banka med batongen. Kanske borde fundera på nytt typ av jobb (men förhoppningsvis blir hon tvingad till det oavsett) ...

NEJ till SVAGA ordningsvakter UTAN moral.

2008-01-10 14:52
Dekay
Inte tårgas, men med batong... Dock så föredrar många väktare att ha bara ficklampa (om det är den klassiska stora lampan) då det gör ondare att få i skallen än en batong :)

Det roliga är att G4S (fka. Falck) har de "hårdaste" testerna (förutom Securitas) för att få jobb där. Intervju, svenskatest, engelskatest, psyktest, läkarundersökning, osv. osv...

Men vem som helst kan låtsas framför en psykolog om man säger så.

nilsL
Vet du hur vanligt det är med AIDS bland uteliggare? Eller ja, bland heroinister om vi säger så. AIDS + bråk = dålig kombination... AIDS + bråk + kanyl = ännu sämre kombination.

Kvinnliga OV/väktare brukar, enligt min erfarenhet, antingen vara för mesiga och gömma sig eller tvärtom.. börja slå direkt för att de märker att de är svagare än "boven"..

2008-01-10 15:03
Kontrast P23
Japp, givetvis, att poängtera är det trots allt inte farligt att hålla i/bryta ner en AIDS-smittad, och att batongen inte behöver vara ett givet val i fallet AIDS-smittad person... Snarare skapar man den möjligheten med blodsmitta när man slår hål på den AIDS-smittade.

Men i övrigt, AIDS + kanyl ska man nog passa sig för ...

2008-01-10 15:04
*sätter på keffat liv - de drömde om blått*
Survival of the fitest only the strong survive.

2008-01-10 15:07
nilsL
Nej det är klart... Jag tycker personligen att folk överdriver lite i "rädslan" gentemot HIV-smittade. Men jag antar att de tänker "better safe then sorry" typ...

En OV i tunnelbanan skulle visitera en heroinist och frågade om han hade nån kanyl eller något annat vasst.. Han intygade och lovade att han inte hade det. Så han visiterade.. och han hade en kanyl, som gick rakt in i handen.
Som tur var så hade han s.k. "knivhandskar" så det gick inte hela vägen in, men hade han det så hade han ev. blivit smittad för denne man var tydligen HIV-smittad.

Vad som sen hände med mannen vill jag inte berätta här men.. det var löpsedelstoff iaf.. tyvärr.

2008-01-10 15:08
Okej.
Ordningsvakter har små penisar.

2008-01-10 15:10
Ordningsvakter har väl inte samma befogenheter som polis någonstans? Deras befogenheter ligger väl inom Polislagen 13, bitarna om ordningshållande, dvs att de får avvisa folk från allmän plats om de är stökiga osv.

Det sägs att poliser ogillar väktare och ordningsvakter och tycker de är wannabes och amatörer. Securitas går/gick tydligen under öknamnet "Deckarklubben Tre Lingon" hos polisen om det inte bara är illasinnade rykten...

2008-01-10 15:19
Vart skiljer sig polisen och OV ifrån varandra?
Det står att de inte "är" poliser, visst.. men vadå? De får gripa, använda våld, använda handfängsel, i vissa fall bära skjutvapen... så, vart skiljer det sig?

Klart... väldigt många väktare vill bli poliser. Man trodde att det var en myt bara men.. de som inte vill bli det jobbar som väktare medan de pluggar ungefär (för att hårddra det lite).
Polisen ogillar så klart väktare eftersom polisen ser sig själva som något över alla andra... osv.

Men men :)

2008-01-10 15:39
Ja gripa och använda våld får jag också om det är nödvändigt. Ordningsvakter har vissa polisiära befogenheter plockat ur lagarna om ordningshållande, klart att polisers befogenheter till t ex mer brottsutredande verksamhet är helt andra. Hemskt vore det väl annars eftersom ordningsvakter bara har två veckors heltidsutbildning bakom sig. Med polisens egna ord:

"Ordningsvakter har begränsade polisiära befogenheter och får omhänderta personer som är berusade eller uppträder störande på allmän plats"

Och även väktare får bära handfängsel numera samt om jag inte är helt missinformerad också skjutvapen om de har något särskilt tillstånd för tillfällen när de t ex kör värdetransport.

2008-01-10 15:49
BazookaTooth
Jo det är klart.. men det är skillnad, du får handla i nödvärn, det behöver inte dom göra.
Nej klart, men jag menar så klart på plats, "in action", så kan de bruka våld när de anser det vara passande, precis som polisen.
Nu har jag iofs sämre koll på exakt hur det ser ut för polisen men.

Jo, läs även vidare sen :P
"Ordningsvakten ska i första hand försöka prata folk tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften."
Antar att det är ungefär samma förhållningsregler för polisen.

Jo nu får man även det, om man har "handfängselutbildning" samt om det anses behövas i just den tjänsten som väktaren har. "Om risken för frihetsberövande finns" eller dylikt.

Även skjutvapen ja, men det är framför allt skyddsvakter som har skjutvapen. Men väktare får också ha det med rätt utbildning, dock så är det oftast på ambassader och liknande. Vet inte om man får ha på värdetransport, inte hört om nån som har det, men det borde man väl få tycker man...

2008-01-10 15:58
Alla med tjänstebrickor är fienden!

2008-01-10 15:59
Enligt envarsgripandet som alla medborgare har rätt till får jag väl använda så mycket våld som nöden kräver för att genomföra gripandet? Eller? Det måste väl vara något annat än bara nödvärn. 

Ja visst, ordningsvakter kan styra och ställa ganska mycket på platser där de jobbar, men rent faktamässigt är det så att de inte har polisens befogenheter. De har en del av polisens befogenheter. 

2008-01-10 16:00
Dekay
Det är tyvärr ganska vanligt redan nu... Visst att många väktare/OV kan använda för mycket våld, men de flesta är schyssta... Men det är inte för inget som företag brukar förbjuda personalen att ha något på sig som ens antyder att de är väktare till och från jobbet.

Man har fått många hotfulla blickar och ord när man inte orkat ta av sig jackan när man är på väg hem på tuben... Men men.

2008-01-10 16:04
BazookaTooth
Jo om det är ett envarsgripande ja.. Då får man använda våld som anses vara försvarligt, dvs. om gärningsmannen gör motstånd eller försöker fly. Sen får man ju inte glömma att man måste se brottet begås eller personen fly från brottsplatsen. Samt att man ska veta straffet för brottet innan man gör något.. Eller iaf veta att det är straffbart med fängelse.

Nej nej, men nu märker du ord...
Menar så klart det som folk tänker på när det gäller att ha "makt" på ett ställe... dvs. våld bl.a.
Men så klart så har de inte alla befogenheter som en polis.

2008-01-10 16:05
BazookaTooth: Skjutvapen vid körning av värdetransporter förekommer väl ändå INTE. Har ju varit massa snack om rånen, men det dom kommit fram till är att det bara skulle innerbära större fara för väktarna om dom var beväpnade.

2008-01-10 16:16
Att det inte förekommer är ju inte automatiskt samma sak som att de inte har rätt till det. Jag har bestämt för mig att jag läst någonstans att väktare kan få tillstånd av polisen att efter utbildning bära skjutvapen vid vissa omständigheter, bla värdetransporter. Däremot kan det ju vara så att man väljer att inte söka sådana tillstånd eftersom det bara skulle leda till en upptrappning och större risker för de anställda eller dylikt. 

Kontrast, jag förstår hur du menar, men jag tycker nog inte att det är att märka ord. Ganska viktig skillnad tycker jag.

2008-01-10 16:18
haha jag vek mig dubbel av skratt när jag läste dom första inläggen i tråden innan Kontrast kom in och styrde upp situtionen, vilka idioter ni är.. "dem där jävla rödjackorna" hahaha jag dör, jävla fjanteri.. såna här trådar är humor!
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2008-01-10 16:29
äh åklagaren lägger ner fallet med engång som vanligt..eller så döms den blodiga gubben för våldsamt motsånd..skulle inte förvåna mig
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-01-10 16:39

Är man så jävla mongo att man plankar framför en ordningsvakt får man fan skylla sig själv. så länge man plankar snyggt o smidigt d ok,men ska man komma o spela som man äger världen och tro att man har rätt att planka framför en OV medans andra mofos mst ha färdbevis' förtjänar man en omgång ass whooping

Blow my mind....the one below the waistline.

2008-01-10 16:41
big-cojones om du hade bemödat dig med att läsa artikeln så hade du vetat att han faktiskt hade åk-kort, han ville bara komma igenom snabbare så han skulle hinna me tåget...
Min bild är... för mycket naket kanske?

2008-01-10 16:47

Kontrast P23
angående OV:s med hund så var åtminstonne en av CSG's "stöttningsbilar" på pendeln OV + hund, dock förstår jag inte riktigt meningen med konstellationen.
Det du säger med kanyl och knivhandske borde inte stämma, knivhandskarna stoppar inte kanyler alls och de kanylsäkra handskarna är nästintill omöjliga att arbeta med.

Vilket bolag har du jobbat i tuben för btw?

2008-01-10 17:10
Ene192
Jo det lär väl finnas.. Men det känns lite dumt som sagt.

Vet inte, stod bara utanför.. men förmodligen gick den inte rakt in.. Vet bara att de blev rätt pissed. Inte OVn som fick kanylen iofs, konstigt nog.. men hans kollega som skrek åt honom: "tänk på dina ungar för fan!" osv.. han var iofs rabiat :)

Rapid, BT...

2008-01-10 17:11
BazookaTooth
Okej, men nu är alla på det klara med hur det är iaf.

Doktor_Humor
Brukar inte skriva i såna här trådar men var bara tvungen.. :)

2008-01-10 17:49
Fyfan va jag hatar såna jävla SVIN! dom hoppa på min polare när vi va nere i stan.
så säger jag högt som fan att det är övervåld, så börjar han dra batong & säger att om jag gör något så kommer han spöa skiten ur mig & jag kommer få se vad som kommer hända efteråt.

jävla svin!

2008-01-10 18:07
Philly wr87 X20  Jahaa så du tror att hela världen ska ha överseende bara för att lilla du har lite bråttom' och tycka att d dåär OK?! dessutom är det inte OV jobb att kolla om du har giltigt färdbevis utan det är spärrvaktens jobb. OV jobb är att se till att du inte stör den allmänna ordningen genom att planka som en fräck mofo som du verkar vara.
Blow my mind....the one below the waistline.

2008-01-10 18:08
Kontrast

mjo jag förstår det, tänkte göra samma sak innan jag såg att du hade gjort det :P
sjukt kul att se när folk gör bort sig såhär med "auktoritetshat" utan någon egentlig anledning, sen när det väl gäller så kommer dom krypande och gråtande tillbaka till polis/väktare/OV/etc..
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2008-01-10 18:50
Till er fd el nuvarande väktare/ordningsvakter: Jag tycker att det är bra att det finns folk som håller ordning där ute, men en del av er verkar gilla våld. Personligen ogillar jag inte våld under kontrollerade former. Men jag ogillar när en (oftast flera) nykter, avlönad person som har i uppgift att förhindra bråk försöker få igång bråk med någon onykter eller svagare person som endast kan kamma hem en förlust även vid vinst (eftersom man inte plockar några poäng hos staten om man sänker en tjänsteman).

2008-01-10 19:31
CapKillah
Tror att de flesta håller med dig där.. Tror inte någon sådan som du pratar om finns på whoa. Jag vet ett par väktare på whoa och alla verkar vara hyvens killar :)

2008-01-10 20:14
Den dagen en väktare slår mig med batong, skall denna jord splittras i två delar så att helvetets eld kan nå himlen och bränna alla änglar. Djävulens vrede skall skaka sig fram! för att sen dränka universum i blod!
och vem fan är du?

2008-01-11 01:02
http://sepippin.bloggproffs.se/

Någon som påstår sig ha sett det hela. Stämmer det här så verkar våldet inte lika obefogat.

2008-01-11 02:03
Jag jobbar med väktare, ordningsvakter, och alla dom sitter o skryter om den o den som dom slog då o då, och driver om anmälningar och sånt.. fast bara en av dom som jag sett som verkloigen verkar ha aggressionsproblem typ..

2008-01-11 03:04

Tycker Kontrast fått med det mesta, tänkte bara komplettera lite.
Först och främst rör det sig om Ordningsvakter i detta sammanhang. Tänkte här nedan reda ut skillnaden mellan olika typer av "vakter".

Väktare - Saknar helt och hållet befogenheter. Har rätt att envarsgripa och använda nödvärn, något som samtliga medborgare har rätt till. Det enda som skiljer är att väktaren har ett förstärkt rättsskydd inom det område denne utför bevakning. Väktaren får använda sig av batong, handfängsel samt i vissa fall hund.

Ordningsvakter - Får inte gripa utan misstanke, får inte använda sig av skjutvapen. Annars har de samma befogenheter som polisen. De är även till skillnad från polisen begränsade till ett visst bevakningsområde (galleria, tunnelbana, krog etc). OV har rätt till batong (vanligtvis den expanderbara) samt handfängsel.

Skyddsvakter - Har polisens befogenheter inom det skyddsobjekt de bevakar (ex Arlanda flygplats, regeringskansliet). De har alltså rätt att använda skjutvapen. Man kan nästan säga att de har fler befogenheter än polisen då de faktiskt har rätt att neka polisen tillträde till skyddsobjektet, såvida inte polisen har särskild behörighet.

Jag tror att en anledning till att vissa situationer spårar ut, vanligtvis på krogen, är att folk inte förstår vilka befogenheter ordningsvakter faktiskt har. De har rätt att avvisa, avlägsna samt gripa och de kommer i princip alltid att yrka på våld mot tjänsteman eller våldsamt motstånd om något går åt helvete.

Till sist vill jag bara påpeka att man inte kan vara en misslyckad polis om man aldrig varit polis. Tänk på det innan ni gapar ut att alla väktare är misslyckade poliser. Dessutom har väktare funnits bra mycket längre än poliser och anledningen till att bevakningsbranschen vuxit fram är att det inte finns tillräckligt med poliser för att sköta allt arbete. Tänk er själva om polisen skulle åka på alla de inbrottslarm som går varje natt, då skulle det inte finnas många poliser över till annat.

2008-01-11 03:39
Worrrrd up.

2008-01-11 04:06
Jag är definitivt MOT alla de här huliganerna i uniform. Så fort nånting händer så är det "såklart" en aids-smittad heroinist med kanylen i högsta hugg! Tror inte att jag stött på nån trevlig vakt nån gång faktiskt.. Alltid den där översittar-attityden och ballheten som verkar vara insydd i de paramilitära kläderna de har.
Ett lysande exempel är bl a min polare som helt nykter efter jobbet satt på bussen. Busschauffören vägrade åka pga en kille som plankat. Polaren blev irriterad och gick fram och sa till chaffisen att stämpla på hans remsa åt honom. Föraren var på powertrip och vägrade, trots att plankaren alltså skulle få sin resa betald. Snubben ringer väktarna och tar av plankaren och min polare. Honom tar de sedan in i ett rum och klär av till kalsongerna, samtidigt som han hålls nertryckt med knä i ryggen och hela baletten. Han hade en korkskruv på sig eftersom han jobbade i en bar. Det här blev givetvis ett hiv-infekterat mordvapen i väktarnas ögon och de brottade ner honom lite till. När polisen kom sa de att han var narkotikapåverkad och full som ett as (han blåste 0,1 promille i polisbilen och poliserna gjorde ett enklare drogtest på honom - lyste i hans pupiller osv, självklart ingenting).
ett annat exempel är en kille som höll på att ta fram sitt sl-kort, såg tuben komma så han sparade en meter typ med att köra en fot under och dra tillbaka spärren. han visade kortet för väktaren som sprang fram mot honom och sa att han inte ville missa sitt tåg. väktaren slet tag i hans axel, vände på honom och sa "du drar kortet som vanligt folk, din jävel!"
när jag hörde det här så sa jag till honom att "det minsta man kan begära av en ordningsvakt är väl en någorlunda hyfsad ton?" varpå han istället för att bete sig som en vettig människa ställde sig framför sina 4 kollegor och sa "kom tillbaks och säg om det där om du vågar!".. tjena, jag tänker inte bli misshandlad av nån jävla 2 veckors-utbildad anabolanisse för en poängs skull.

jag vet att ni vakter som skrivit här i tråden har en förkärlek och "vet hur det egentligen är" men ni får inga pluspoäng. Det är dags att avskaffa alla vaktbolag och ge ökat anslag till polisen, där vet man att det oftast är någorlunda vettiga personer, jag är fan rädd för väktare men poliser vet man att man kan lita på. tror ni det är en slump att domare inte väger en väktares ord över en civil persons vilket dag på året som helst, men däremot lyssnar extra på en polis?

2008-01-11 07:37
verbose

så du är inte rädd för polisen?
polisen skrämmer mig lika mycket som V och OV.
fat endast till den grad att dom kan orsaka mig lite fysiks, psykisk och ekonomisk smärta
annars rör dom asen mig inte ryggen.

man minns aldrig dom normala
Andres.

FUCKKENEFÖREVIGT

2008-01-11 08:02
rkellyone X2
Bloggen stämmer till stor del, den "oskyldige" gjorde lite mer rackartyg osv.

2008-01-11 09:27
-verbose- skriver vettigt. Aldrig stött på en normalt funtad ordningsvakt i tunnelbanan eller liknande. Det är uppenbarligen ett jobb som drar till sig riktiga idioter och makttrippare, och kårandan verkar rätt vidrig.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-01-11 09:35
eftersom dom har världenstråkigaste jobb så förstår man dom, dom står o patrulerar hela dagen, så fort de kommer nån hiv snubbe så blir deras lycka totall, ringer alla sina kompisa, så har dom nått att göra hela eftermiddagen.

klart att d finns idioter överallt, men jag har nångång stött på vänliga väktare. dock så är det denn dära översittar attityden som man stör sig på mest.