I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Studieår utomlands, hjälp!

Övrigt - Blandat

   

2008-01-12 17:54

Studieår utomlands, hjälp!

Hej!

Jag är en kille som är intresserad utav att göra ett studieår utomlands dels för att jag vill lära mig flytande engelska, skaffa nya sköna vänner, "leva livet", men också för att bara kunna ha det fett nice ett helt år och komma bort från den här hålan yeah you get it!

Jag är femton år gammal, fyller 16 snart och går i årskurs 9.
Hyfsat bra på engelska, jaja ni vet "normal kille, inget fel på mig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att kunna utföra detta.
Det ska ju gå på något sätt, bara man vill tillräckligt mycket så ska man kunna hitta en rimlig lösning.

Jag har pratat med mina föräldrar och min syster, min syster hade någon i sin klass som ska resa iväg på ett studioår i USA.
Han skulle alltså åka genom språkföretaget EF, där kostnaden landade omkring 100 000 svenska riksdaler för ett helt år. (inte helt säker på kostnaden där)

I alla fall, mina föräldrar är nog inte beredda på att punga ut så stora belopp för ett år i USA..
Ni kanske tycker "ah dina föräldrar suger, dom förstår ju inte att blabla"
Visst. men riktigt så är det inte även om jag också tycker och tänker så ibland.
Dom försöker hitta lösningar och kommer med förslag.
Jag behöver nu er hjälp att hitta den bästa lösningen! och den ska vara rimlig.

By the way så lyssnade nyligen på ett program där det var 2st som hade åkt med EF och det hade varit en enkel biljett till helvetet enligt dom, dom kom i riktigt kassa värdfamiljer där de var isolerade och kunde inte gå ut, var tvungen och gå i en kyrka där de höll på med giftiga ormar osv, värdpappan ville skjuta killen osv.
Ni kan se det där på www.svt.se sen klickar ni in på "play" och söker på språkresa.
Helt sjukt lät det i alla fall..

Finns det chans att jag råkar ut för detta om jag åker med ett sådant företag? vad ska jag göra om jag råkar ut för det? kan jag stämma dem osv?

Nu undrar jag hur ni tycker och tänker om alternativen.

1. Ska jag åka med något företag? såfall vilket? kostnader? och så mycket information som möjligt.. vart jag ska åka inom USA osv.
Det får inte kosta för mycket!


2. Min farsa snackade om att vi har släktingar i Canada som är helschyssta - fast då vet jag inte om jag missar allt det roliga som de heta brudarna, fester? sånt man ser på American pie filmerna fast kanske inte lika överdrivet! men som jag hört folk som åkt beskrivit det hur det är och så..
Då får jag säkert bo hos någon släkting där, som hittar någon skön skola och så.


3. På egen hand söka upp "värdfamilj", ringa någon skola och sköta allt det där jobbet själv som EF gör annars som gör det så satans dyrt ;D haha fast det kanske finns något billigare företag. NÄMN det isf!
Om detta alternativet, hur ska jag gå tillväga isf? osv

4. Kom med eget förslag, hur jag ska göra och så vidare.

Hoppas nu att ni kan hj&au

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.