I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Handla med kort = billigare.

Övrigt - Blandat

2008-02-12 01:02

Handla med kort = billigare.

Oftast hör man folk säga att kort är djävulens påfund, att man bara drar och drar på kortet utan att man tänker sig för och att betala kontant är det bästa alternativet eftersom man har koll på hur mycket man spenderar.

Jag säger såhär, Handla med kort är billigare på långtsikt, det är fakta. Handlar du enbart med kort i ett helt år så kan du spara flera flera hundra lappar ev tusenlappar beroende på hur mycket du konsumerar. Man kan nästan kalla kortbetalning för rabatt gentemot kontanter på dem flesta affärer ica, konsum, siba, onoff, statium ja i princp alla affärer som tar kort.

När jag säger kort menar jag ett vanligt kontokort från swedbank , nordea , SEB osv som man drar på direkt inne i butiken/affären.

Ja ni vet säkert varför det skulle bli billigare....

Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.

2008-02-12 01:05
Och vidare ska jag säga att man tjänar mycket på att köpa små saker på kort flera gånger, än att handla kontant

2008-02-12 01:07
jag använder bara kort, har jag kontanter på mig så köper jag bara småsaker, mat, pennor eller annat för dem
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2008-02-12 01:17
Sen är det antagligen en annan femma att butikerna/banken av misstag
faktiskt(!!!) kan dra pengarna Ännu en gång utöver det som kostnaden blir.

Och uppmärksammar man inte detta själv så gör ingen annan det åt en.

T.ex. att du drar å storhandlar på valfri affär,

-kommer till kassan å kostnaden blir 458;-

-på ditt konto har du kanske 9500;-

ist för att de drar 458;- så kan de som sagt dra det dubbla och vips så
har du 8584;- (då du egentligen skulle ha 9042;-)

DET är en nackdel. Och litar man helt på bankerna o butiker så är det sådant som kan passera obemärkt och vips så står man där "Men, vart tog alla pengarna vägen?"
 som man ofta kan råka ut för utan att knappt bry sig om att kolla upp sina uttag etc.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-12 01:20
men hey. alla dessa kortavgifter a la 3 kronor då? många bäckar små
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2008-02-12 01:23
What :S??  ja hänger inte med ..:S Billigare hur ?:S
!! :)

2008-02-12 01:23
Carlos_Lopez P20:

Det är väl ingen risk så länge man kontrollerar utskriften av kvittot, drar dem dubbelt på en gång så står det 916:-, om man bara ta sin lilla sekund och kollar kvittot.

Gör butiken ett dubbelköp, så skrivs de ut två kvitton 458:- kr st/kvitto då ser man ju att kvitton är längre än normalt.

Annars är risken minimum att bankerna själva gör misstaget.

2008-02-12 01:26
YoL P18:
Ja enligt lagen får dem inte dra 3:- extra avgift pga av kortköp. Men detta som jag pratar om nu är typ på alla butiker utom turklivs.

2008-02-12 01:28
varför blir det billigare?

2008-02-12 01:29

Åkte taxi förra veckan, fick betala 35 (!!!) kronor i avgift för kortköp...
Är det tillåtet? Ni som vet kan gärna hänvisa till sida där jag svart på vitt kan läsa huruvida det är tillåtet, eller ej.

2008-02-12 01:32
magicfow P21

Yepp, men som jag skrev --> butiken/banken.
Nu var jag iofs lite fel ute för egentligen menade jag ngt annat,

--> företaget som sköter transaktionerna mellan bank/butik.
Sorry att jag var otydlig på den punkten.

Vet att min far råkade ut för det, de (företaget i fråga) drog 2x kostnaden
från hans konto. Varken butiken eller banken märkte något.
Eftersom min far inte har internetbank så kan han inte kolla upp sånt heller
utan får kika med hjälp av kontoutdrag och detta är inte något som "man"
vanligen gör direkt efter att ha varit och storhandlat. Tänk då vid löning...

Nu hade han dock tur som märkte det just via ett kontoutdrag han gjorde några timmar efteråt, men annars så hade det varit som om inget hade hänt.
Tror knappast han är den ende som råkat ut för det här. Wehho
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-12 01:33
conspicuous F20:
Han ville troligen ta cash för att lägga pengarna fickan (svart) just därför han sa 35:- i kortköp i hopp att du och dina kompisgängs skulla skramla ut alla pengar ni hade i fickorna eftersom ni skulle tycka att 35:- var hutlöst för kortbetalning, men eftersom inte detta bet på dig och du troligtvis endå betalade på kort så fick han en liten provosio på dem där 35:-

Spara kvittot, ring hans åkeri berätta detta. Han har snott 35:- från dig.

2008-02-12 01:42
Ok ska sammanfatta varför det blir billigare.

Du går in i butiken för att köpa en coca cola för 9.80:- betalar du kontant så tar butiken 10:- från dig. (avrundning)

Betalar du på kort så drar butiken enbart 9.80:- allså har du sparat 20öre på att betala med kort. Detta är givitvis inte lönsamt om man tänker korsiktigt eftersom man inte får nånting för 20öre i dagsläget, möjligtvis bugg tugummi men men.

Men det som är roliga med detta, att man brukar ha ett kontokort ganska länge i flera flera år, och om man ständigt betalar med kort så sparar man en hel del pengar undermedveten i alla dessa år.

Dem som köper småsaker och mat ofta, tjänar på detta.

2008-02-12 01:58
Ja enligt lagen får dem inte dra 3:- extra avgift pga av kortköp.

Givetvis finns det ingen lag mot att avgiftsbelägga kortköp, det är (eller kan vara) ett avtalsbrott mot banken/kortföretaget. 
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-02-12 02:08
^^ avtalsbrott i sig är dock olagligt, så det är nästan samma olika.
Summan av kardemumman: Dom gör fel (beroende på om man ha mastercard eller visa).

2008-02-12 02:11
jävla blajj, bara massa hål i dina så kallade argument.
"There's an apple in the pussy mouth..."

2008-02-12 02:14
Chizo P19:

Vem syftar du på?

2008-02-12 02:20
avtalsbrott i sig är dock olagligt, så det är nästan samma olika
Verkligen inte.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-02-12 02:22
.2 SÄRSKILDA BESTÄMMELSER

3.2.1 Regeln om att särbehandling av kort inte får förekomma

(11) Regeln om att särbehandling av kort inte får förekomma i Visa-reglerna innebär att handlarna förbjuds att ta ut tillägg av kortinnehavare som betalar med Visa-kort(13). Dessutom förbjuder regeln om att särbehandling av kort inte får förekomma handlarna att ge kunder rabatt om de betalar med andra betalningsmedel, exempelvis kontanter. Regeln är inte tillämplig i länder där den har upphävts av de nationella konkurrensmyndigheterna, nämligen i Förenade kungariket (för kreditkort), Sverige och Nederländerna(14).

(12) En liknande regel finns för kontantuttag: En anslutare förbjuds påföra tilläggsavgifter vid manuella transaktioner eller vid transaktioner via uttagsautomater, såvida inte landets lagstiftning uttryckligen tillåter att en medlem får ta ut en tilläggsavgift(15).

2008-02-12 02:34
Enligt MasterCard Europe har kundföretag rätt att ta ut en avgift av kunder som betalar med MasterCard eller Maestro

Men enligt Visa regelverk så förbjuds det att handlaren lägger på extra avgift.

För att sammanfatta det hela

*Ej tillåtet att ta ut avgifter på köp med Visa- eller Electronkort.
*
Handlarna får ta ut extra avgift om man betalar med MasterCard och Maestro.

2008-02-12 03:22
Swagman

Hur som helst. Du förstår vart jag vill komma...
Summan av kardemumman: Dom gör fel (beroende på om man ha mastercard eller visa).

2008-02-12 09:08
magicfow P21

det jämnar nog ut sig. affärerna avrundar ju inte alltid uppåt så när du handlar för tex 9.20 med kortet får du betala den exakta summan medans du med kontanter kanske bara får betala 9 kr.

men man får ju lite ränta om man har pengarna på banken/kortet, det får man inte om man har dom i plånboken.
...looking more like 5 cent

2008-02-12 09:47
Cash är definitivt inte king längre.
Har i stort sett aldrig lösa kontanter, och jag gillar't.

2008-02-12 10:14

jag kan inte förstå hur man skall tjäna på att handla med kort egentligen.
Det är nog så att det går jämt ut.
Ibland som någon sa, så betalar man 9,80 för en vara med kort, ibland 9,20.
Dvs i riktiga pengar så blir det 10 kr på den ena och 9 kr på den andra.
Sen så är det ingen som har tagit med att ni faktiskt betalar banken för att ha erat VISA, MasterCard, Maestro eller electronkort.
Det är en avgift som dras varje år och är allt från 48 kr till 195 (om man nu inte har ett flashigare kort av american express el dyl)
Så alla dessa 20 öringar som man kan tänkas spara in under ett år går nog i stöpet för en kortavgift på 195kr till banken.

Siffrorna för kortet är nog inte exakt, har inte alls koll på vad de exakt kostar!

Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-02-12 10:58
eller så tänker man samhällsekonomiskt på att kontanthantering kostar galet mycket för svensk handel! korthantering kostar förvisso det också, men är säkrare (inga värdetransportrån här inte) och i regel enklare och billigare!

jag betalar i princip allt med kort, avskyr kontanter. dock har jag självmant tagit bort krediten på mitt kort för jag vill inte av misstag övertrassa mina tillgångar..
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-02-12 12:32

jag kanske är helt jävla dum i huvvet nu och jag förstår verkligen inte varför det skulle bli billigare ölverhuvudtaget grejen kostar ju lika mkt iaf eller hur. och om du ska skriva nått i första inlägget så kan du ju förklara din grej..

2008-02-12 13:14
Måste ju som sagt var ta med att man ibland får betala extra när det annars skulle ha rundats ner också. Men visst, nog går man med vinst med alla 9,90 och liknande, men det blir fortfarande sådana småsummor att folk som tjänar att de lättare kan hantera pengarna med kontanter nog ska fortsätta med det.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2008-02-12 14:32
skälet till att alla företag vill ha mer korthandel är att man handlar typ 10% mer med kort än med kontanter. just för att d känns mer om man ger bort sina hård förtjänta sedlar, såg d i nu undersökning, sen hur mycket man litar på undersökningar är en annan fråga.

sen är väll ändå kortbedrägerierna ganska stora, det är bara bankerna som tystar ner det för att folk ska gå o tro att det är säkert med kort.

va tror ni händer med all information om vilka produkter folk köper genom korten?

sen kan men inte betala med kort på kebaben...

2008-02-12 15:30
Har inte hört något om att kortbedrägerierna ska vara speciellt stora och har svårt att tro på det. Förresten så har ju bankerna, med kortföretagen i ryggen, ganska fina återbetalningsgarantier. Något de uppenbarligen tjänar igen på minskad kontanthantering.

Det som suger med kort är ju att det är avgift på dem, vilket numera gör att man i princip inte kan ta ut kontanter utan att betala längre. De tjänar ju redan en jävla massa på att vi lånar ut våra pengar till dem till låga eller obefintliga räntor, så då ska de väl ha råd med att stå för ett sätt att få ut pengarna igen gratis.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2008-02-12 17:32
Jag betalar inte ett öre för att ta ut pengar i Sverige eller länder som har euro.
Vad har du för bank egentligen?

Skulle jag på något sätt bli av med plånboken så förlorar jag hellre ett plastkort som jag lätt kan spärra och få nytt gratis än förlora 700spänn ja hade i kontanter för att jag var konservativ.

Enda nackdelen med kort som jag kan se det är att det kan spåras och få ett samtal av Radio Tjänsten om varför jag inte betalar TV-avgift när jag precis köpt en ny TV.

2008-02-12 18:45
skulle väll bli billigare för butiken slippar ta hand om kontanterna? eller vad menar du? dålig tråd.

2008-02-12 19:30
Det där med "de extra örena" beror nog väldigt på vad det är för butik och vad de har för kassasystem. Mig veterligen så är ded på väldiga många ställen så att summan avrundas automatiskt i kassan när varorna läses och man betalar en klumpsumma, inga ören hit och dit.
Så det argumentet håller någ bara om man köper småsaker såvitt jag vet. Skumt och komma med 10 varor och säga "jag vill ha separata kvitton" ^^
Min bild är... för mycket naket kanske?

2008-02-12 19:51
Resonemangen haltar. Ska man alltså ha medlemskort i alla de där butikerna med sig också då eller?

Problemet med kortbranschen är att den är ett oligopol som tar ut hutlösa avgifter från handlarna.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Rappare

2008-02-12 20:14
Det där med "de extra örena" beror även på om man köper varje vara för sig och betalar med kort. För det betyder att man tjänar MAX 25 öre per köptillfälle, och när jag handlar handlar jag oftast allt jag vet att jag behöver på en gång. Säg att man då handlar saker två gånger i veckan så kan man tjäna sammanlagt 26 kronor om året. Wow, va billigt allt blev. :S

2008-02-12 20:38
cosby F20 :

Det är inte ofta man ser grejjor säljas för 9.10:- eller 8.20:-, nästan aldrig, för då kommer 50öringarna till nytta dvs isånafall blir de 9.50: eller 8.50:-.

Omen22 du handlar väl fler gånger än 2 ggr i veckan, annars så lever du fattigt, köper du inte godis, snus, läsk, osv?

2008-02-12 22:08
magicfow
9.10 och 8.20 blir 9 respektive 8kr inget annat :)

3 varor .90 blir endå en femtiöring, känns som det kvittar i det långa loppet om man nu inte går och köper varorna en och en.
cry me a river!
--> thcrew

2008-02-12 22:39
magicfow, du borde Skämmas om hela din tråd baseras på små öresavrungdningar. kanske gör en skillnad på 20 kr per år mer eller mindre, lol på dig.

2008-02-12 22:55
man förlorar på att gå runt med cash för då konsumerar man mer om man har lite skrammel i fickan :P
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2008-02-13 00:28
Joda förvisso. Liten tabbe, man avrundar till närmaste =P.

Sen vill jag bara säga att det endå inte förekommer sånna där 8.20 9.20. 10.25 11.10 osv isånnfall inte ofta för det förlorar sitt syfte då. Menar varför man skriver 9.90 istället för 10:- är för att människan ska inbilla sig att det är billigt, typ 995 för en kamera låter billigt men 1000:- låter mer dyrt.

steevee X3:
Säg detta till den sweziska bankdirektörn eller var han kom ifrån. Som lånade 50öre eller nåt från alla sina kunder på deras konto, sedan lämnade han tillbaka alla 50öre tillbaka till kunderna, gissa vad han tjänade på räntan?

10öre en början på en miljon, så häll enbart käften.

2008-02-13 00:33
så alla människor e poteinciella miljonärer bara man går över till att handla allt med kort?

2008-02-13 00:46
Pärongpung P23:
Vad har jag nämt det? Säger bara de att man tjänar på att handla med kort, mer eller mindre, beroende på hur mycket man konsumerar.

Nämnde bara en direktör som ett ex för att mot argumentera Linged P19
Rappare

2008-02-13 00:50
magicfow

Jo, ok, säg att jag handlar 5 ggr i veckan. Och av ett sjukt sammanträffanden så lyckas jag tjäna det exakta maximum av vad man kan tjäna på uppåtavrundningar VARJE gång jag handlar i ett helt år (dvs varje gång jag ska handla något blir det x.75 eller x.25, och aldrig blir några varors adderade ören någonting annat, och aldrig tas heller någon avgift ut för kortköpet) så tjänar jag 65 kronor om året. Vilket påverkan har det på ens liv?

Jag ska ge dig svaret... Ingen alls.

Om man å andra sidan handlar med kontanter så kan man lägga alla mynt man får över i en burk och räkna bort den från ens sammanlagda ekonomi, dvs: man hittar ett sätt att klara sig utan dem. Sen sätter man in alla pengarna när burken är full en par gånger, och vips så har man en par tusen man kan spendera på vad man vill. Där kan dessutom pengarna växa ytterligare på ränta.

Angående din liknelse så är det klart man kan tjäna pengar på pengar som växer, men det förutsätter att man redan har mycket pengar. Så om han lånade 50 öre av alla sina kunder hade han väääääldigt många kunder (källor av inkomst), vilket han sedan kunde investera för att få en vinst. 25 öre per köptillfälle är inte väääääääldigt många källor av inkomst.

Aja, jag ska nog sova nu....

2008-02-13 00:55
Omen22:
Helt rätt, alla har olika sätt att spara, tex genom att spara lösa småkronor som du sa, panta burkar, sälja sina beg kläder till uff eller att betala med kort.

2008-02-13 01:48
sen finns det ju små ställen som tar 3 kr för att man ska få handla med kortet också så där går du ju minus också..

2008-02-13 08:28
magicfow P21
eller att betala med kort.

vad dillar du om? är du på riktigt?
Rappare

2008-02-13 08:46
magicfow

Ja, precis. Vissa sparar smart, genom att t ex spara pengar. Andra sparar under löjligt osannolika förhållanden för någon som helst vinst, maximalt 65 kronor om året. Vilket, ja, inte är att spara alls.
Producent

2008-02-13 10:09

Att betala via kort istället för kontant, mja, känns som att kontanter är påväg att försvinna så att ekonomin enbart sköts elektroniskt via nätet och kort..
och det är väl inte direkt några som helst fördelar med det eftersom det är väldigt enkelt, för de med avsikter att ruinera/styra folk (undrar vilka...........) att göra detta eftersom pengarna blir sjukt mer lättåtkomliga för dessa herrar att plocka!

så visst, det kan väl vara lite billigare sådär men jag är mycket suspekt mot att det ökat så sjukt mycket och att kontantbetalning försvinner mer och mer..

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2008-02-13 10:26

Årets sämsta tråd. Och redan i februari, inte dåligt.

2008-02-13 10:29
Men enligt Visa regelverk så förbjuds det att handlaren lägger på extra avgift.

Förvisso. Men detta är inga lagar det är regler. Stor skillnad.